کد خبر: 400872
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چرا کشتی‌گیران ایرانی دوپینگ می‌کنند؟

جاسم امیری، قهرمان سابق کشتی فرنگی، می‌گوید: دوپینگ مساله‌ای پیچیده است و عوامل مختلفی در انجام آن دخیل است. بی‌شک مهم‌ترین علت گرایش ورزشکاران به دوپینگ عوامل فرهنگی است.

چرا کشتی‌گیران ایرانی دوپینگ می‌کنند؟
کد خبر: 400872
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اسامی هفت ورزشکار متخلف دوپینگی که تمام مراحل مدیریت نتایج تست آنها در ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران سپری شده و احکام قطعی‌شان به تایید آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) رسیده است، از سوی این ستاد اعلام شد. اما نکته قابل توجه این گزارش مثبت شدن دوپینگ سه کشتی‌گیر ایرانی است. مرتضی قیاسی چکا، رسول گرمسیری و کیوان رضایی دالینی کشتی‌گیرانی هستند که دوپینگ‌شان قطعی و از حضور در میادین ورزشی محروم شده‌اند ( بیشتر بخوانیم ).

دوپینگ

چرا کشتی‌گیران ایرانی دوپینگ کردند؟

در بین سه کشتی‌گیری که دوپینگ کرده‌اند 2 نفر فرنگی‌کار بودند. ورزشکاران این رشته‌ کار سختی برای رسیدن به تیم ملی دارند و به گفته خیلی از کارشناسان، درهای تیم ملی به روی خیلی از کشتی‌گیران فرنگی کشور بسته است. محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی، اعتقادی به رقابت‌های انتخابی ندارد و همیشه با تعدادی از کشتی‌گیران خاص کار می‌کند و با همان‌ها هم به رقابت‌های بین‌المللی می‌رود ( بیشتر بخوانیم ).

حالا کیوان رضایی، فرنگی‌کاری که به دلیل دوپینگ به مدت چهار سال از حضور در رقابت‌های ورزشی محروم شده، گفته به خاطر نادیده گرفته شدن حقش طی سال‌های گذشته، به عمد اقدام به دوپینگ کرده است؛ او که سال‌ها کوشیده تا به تیم ملی برسد به دلیل دعوت نشدن به تیم ملی آگاهانه دست به چنین کاری زده است. محمد بنا، مربی تیم ملی، درباره مثبت شدن دوپینگ رضایی توضیح می‌دهد: «کیوان می‌گوید به عمد این کار را کرده اما من اصلاً چنین چیزی را قبول ندارم. او کار درستی نکرده و اینکه این تصور را داشته که شاید در کشتی به حقش نرسیده پس باید دوپینگ کند، باید بگویم نه اصلاً چنین حقی نداشته است.»

محمد بنا

جاسم امیری، قهرمان اسبق کشتی فرنگی ایران، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین درباره دوپینگ ورزشکاران این رشته می‌گوید: «دوپینگ مساله‌ای پیچیده است و عوامل مختلفی در انجام آن دخیل است. بی‌شک مهم‌ترین علت گرایش ورزشکاران به دوپینگ عوامل فرهنگی است. متاسفانه مدیران و مربیان کشتی ایران در گسترش فرهنگ ورزش قهرمانی و پهلوانی موفق نبوده‌اند. آنها اخلاق‌مداری را که مهم‌ترین موضوع در ورزش قهرمانی است به ورزشکاران و کشتی‌گیران نوجوان آموزش نداده‌اند. به همین خاطر است که کشتی‌گیران بعد از رسیدن به رده‌های بالاتر، دست به دوپینگ می‌زنند. البته بخشی از گرایش کشتی‌گیران رشته فرنگی به دوپینگ می‌تواند دعوت نشدن آنها به تیم ملی هم باشد، اما دلیل اصلی نیست.»

این مربی کشتی درباره گسترش دوپینگ در رده‎‌های نوجوانان و جوانان می‌گوید: «زمانی که در رده‌های پایه کشتی مربیگری می‌کردم شاهد دوپینگ کشتی‌گیران نوجوان بودم. این اتفاقی خطرناک برای کشتی ایران است ضمن اینکه این موضوع بر رفتار و اخلاق ورزشکار هم تاثیر می‌گذارد.»

امیری همچنین برنامه‌ریزی در کشتی ایران را بسیار ضعیف می‌داند: «زمانی کشتی فرنگی ایران قهرمان المپیک شد، اما بعد از آن نتوانست روند موفقیتش را ادامه دهد. این نشان از برنامه‌ریزی نامناسب در این رشته دارد. هرچند همان زمان هم کشتی فرنگی ایران با سیستمی دفاعی توانست به این موفقیت برسد و با تغییر قوانین دچار مشکلات بسیاری شد. همین تغییر قوانین باعث می‌شود ورزشکاران مشکلات فنی و تکنیکی پیدا کنند. وقتی ورزشکاری نتواند این ضعف‌ها را از بین ببرد تنها یک راه برایش باقی می‌ماند و آن هم بالا بردن قدرت بدنی و دوپینگ است.»

کشتی

جای خالی نظارت فدراسیون بر کشتی‌گیران ایرانی

این اولین باری نیست که کشتی‌گیران ایرانی دست به دوپینگ می‌‎زنند یا ناخواسته درگیر این مشکل می‌شوند. در گذشته هم کشتی‌گیرانی چون بهروز هدایت و امیر علی‌اکبری در کشتی فرنگی دوپینگ کرده بودند و حتی امیر علی اکبری به خاطر مثبت شدن تست دوپینگش برای بار دوم، به صورت مادام‌العمر از حضور در رشته کشتی محروم شد. این اتفاق نشان می‌دهد مدیران فدراسیون کشتی و همچنین سازمان لیگ هیچ نظارتی بر ورزشکاران این رشته ندارند. محمد بنا هم به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «متاسفانه نظارت درست و دقیقی بر موضوع دوپینگ در مسابقات داخلی و مخصوصاً لیگ کشتی صورت نمی‌گیرد. در لیگ کشتی بحث مسائل مالی در میان است، اما کنترل چندانی روی دوپینگ وجود ندارد و این اتفاقات رخ می‌دهد. در آینده نیز اگر تدبیر درستی برای آن اندیشیده نشود، باز هم شاهد دوپینگ خواهیم بود. این مشکل هیچ‌وقت با فرهنگ‌سازی و جریمه ریشه‌کن نمی‌شود زیرا همیشه برخی کشتی‌گیران این اشتباهات را داشته‌اند و این بار نیز آخرین مرتبه نخواهد بود.»

جاسم امیری، نایب‌قهرمان کشتی فرنگی جوانان جهان، درباره ضعف نظارتی مدیران کشتی ایران و همچنین سازمان لیگ کشتی ایران توضیح می‌دهد: «فدراسیون کشتی به تازگی دستخوش تغییر شده و به همین خاطر باید به مدیران جدید این فدراسیون زمان داد. معتقدم کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان نقش مهمی در این زمینه دارند و باید تدابیر خاصی برای جلوگیری از دوپینگ در ورزش ایران بیندیشند، بعد از آن می‌توانیم از فدراسیون کشتی انتظار برنامه‌ریزی در این زمینه داشته باشیم.»

لغو تمرین کشتی

نایب‌قهرمان کشتی فرنگی دانشجویان جهان، درباره نگاه مدیران ایرانی به ورزش می‌گوید: «متاسفانه مدیران ورزشی ایران به دنبال مدال‌آوری هستند و به مسائل دیگر ورزش، مثل آموزش و اخلاق، خیلی توجه نمی‌کنند. امیدوارم مدیران جدید فدراسیون کشتی چنین نگاهی نداشته باشند و در کنار مدال‌آوری، به دنبال آموزش ورزشکاران هم باشند.»

او ادامه می‌دهد: «ایران، در رشته کشتی، قابلیت کسب مدال را در آسیا و جهان دارد. به همین خاطر هم چه فدراسیون کشتی مدیر داشته باشد چه نداشته باشد، ورزشکاران این رشته می‌توانند در سال چند مدال جهانی کسب کنند. امروز فدراسیون کشتی تنها نقش تدارکات را برای ورزشکاران ایفا می‌کند و مراحل اداری اعزام آنها به مسابقات مختلف را انجام می‌دهند. امیدوارم مدیران فدراسیون به خوبی این موضوع را درک کنند و از ایفای نقش تدارکاتچی دست بردارند و به امور آموزش و اخلاقی هم بپردازند.»

جاسم امیری روند پیشرفت کشتی ایران را چنین توضیح می‌دهد: «کشتی ایران نباید تنها به کسب چند مدال جهانی بسنده کند. یک سال تا المپیک توکیو وقت داریم و اولویت اصلی فدراسیون باید آماده‌سازی تیم ملی باشد. اما در مرحله بعدی فدراسیون باید وارد فاز آموزشی شود و مربیان کشتی را با دانش روز دنیا آشنا کند. بعد از آن هم باید بر روند آموزشی ورزشکاران نظارت داشته باشد. باید با آموزش مداوم مربیان و ورزشکاران، آنها را همیشه در اوج نگه داریم. بدین ترتیب دیگر هیچ ورزشکاری به سمت مواد نیروزا نمی‌رود. کشتی روسیه با همین روش همیشه خود را در اوج نگه داشته است. آنها همواره در بین برترین‌های جهان هستند و تغییر قوانین هم نمی‌تواند موفقیت‌شان را دچار مشکل کند.»

ام‌ام‌ای، مقصد ورزشکاران دوپینگی

خیلی از ورزشکارانی که دوپینگ می‌کنند راهی مسابقات MMA می‌شوند. امیر علی اکبری یکی از همان ورزشکاران بود که بعد از محرومیت راهی این رقابت‌ها شد و توانست موفقیت‌های زیادی هم کسب کند. هرچند این اتفاق نمی‌تواند تضمین‌کننده موفقیت دیگر ورزشکاران باشد. محمد بنا، مربی تیم ملی کشتی، درباره حضور کشتی‌گیران ایرانی در رقابت‌های MMA می‌گوید: «وقتی یک ورزشکار دوپینگ می‌کند از همه مسابقات و حتی فعالیت‌های اجتماعی آن رشته محروم می‌شود. با این اوصاف مجبورند به رشته‌ای بروند که از هر نظر آزاد است و هر ورزشکاری با هر خلاف یا دوپینگ می‌تواند در آن شرکت کند، از این رو MMA را انتخاب می‌کنند. این افراد به خاطر اینکه ورزش خود را به شکلی دیگر ادامه بدهند و تمام ناراحتی‌های روحی و جدا شدن از عشق‌شان را در مبارزه‌ها خالی کنند و از سوی دیگر برای اینکه سلبریتی شوند، به پول خوب برسند یا مثل صالحی‌زاده که اقامت کشور کانادا را گرفت اقامت کشورهای دیگر را بگیرند به MMA می‌روند.»

جاسم امیری، فرنگی‌کار اسبق تیم ملی، درباره حضور ورزشکاران در رشته ورزشی MMA به اعتمادآنلاین می‌گوید: «ورزشکاران در تمام دنیا آرزو دارند به مدال المپیک برسند. ورزشکارانی که رشته‌های اصلی‌شان را رها می‌کنند و راهی رقابت‌های MMA می‌شوند افرادی هستند که در رشته خودشان موفق نبوده‌اند یا اینکه به هر دلیلی از آن رشته کنار گذاشته شده‌اند. برخی از این ورزشکاران علاقه‌ای به ترک رشته اصلی خود نداشتند، اما شرایط آنها را مجبور به انجام چنین کاری کرده است. متاسفانه همین وضعیت نامطلوب در کشتی فرنگی وجود دارد. خیلی از ورزشکاران به خاطر این مشکلات به سمت مهاجرت می‌روند.»

امیر علی اکبری

او اضافه می‌کند: «کشتی ایران در این سال‌ها چند ورزشکار دوپینگی داشته است؟ چند نفر از ورزشکاران به دلیل آسیب‌دیدگی مجبور به ترک ورزش شده‌اند؟ چه تعداد از ورزشکاران با بی‌مهری مسئولان ورزش و مربیان تیم ملی رو‌به‌رو شده‌اند؟ افرادی چون قاسم رضایی و امید نوروزی با بی‌مهری مدیران و مربیان رو‌به‌رو شدند ولی با تغییر شرایط توانستند به مدال المپیک دست پیدا کنند. اما خیلی از ورزشکاران چنین شانسی را نداشته‌اند. در این سال‌ها ورزشکارانی داشتیم که مورد بی‌مهری قرار گرفتند و هرگز هم نتوانستند خودشان را به دنیا نشان بدهند.»

امیری با انتقاد از برنامه‌ریزی مدیران ورزشی کشور صحبت‌های خود را چنین پایان می‌دهد: «تمام کشورهای موفق در ورزش یک برنامه بلندمدت دارند و بر اساس همان برنامه می‌کوشند تا به موفقیت دست یابند. اما در ایران این‌طور نیست. اینکه مربی یا مدیری تنها روی یک ورزشکار سرمایه‌گذاری می‌کند و تلاش می‌کند به هر قیمتی او را به مدال برساند خیانت به سرمایه‌های ایران است. وقتی ورزشکاری از همان ابتدا می‌داند که نفر اصلی تیم ملی است دست از تلاش بر می‌دارد. اما اگر شرایطی برابر برای همه ورزشکاران فراهم کنیم، دیگر هیچ‌کسی برای دیده شدن دست به دوپینگ نمی‌زند. آن زمان است که کشتی‌گیران با خیالی آسوده در رقابت‌های انتخابی تیم ملی شرکت می‌کنند و در صورت موفقیت هم لباس تیم ملی را به تن می‌کنند.» ( بیشتر بخوانیم )

چکیده گزارش

جاسم امیری: بی‌توجهی دلیل اصلی دوپینگ ورزشکاران ایرانی است

جای خالی نظارت فدراسیون بر کشتی‌گیران ایرانی

ام‌ام‌ای، مقصد ورزشکاران دوپینگی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها