علی ساری، عضو فراکسیون امید مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

مجلس یازدهم| باید در آینده منتظر اتفاقاتی فراتر از کرونا باشیم

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار می‌رفت که اصولگرایان در یک سال باقی‌مانده از دولت دوازدهم تخریب را شروع کنند. چون باید دیالوگی را که پیش از این استفاده می‌کردند تا پایان عمر دولت دوازدهم پی بگیرند. بنابراین طبیعی است که حمله‌ها علیه دولت شروع می‌شود و انتظاری بیش از این نیست. اما اداره کردن کشور به این شکل ممکن نیست. این دوستان در آینده متوجه خواهند شد.

مجلس یازدهم| باید در آینده منتظر اتفاقاتی فراتر از کرونا باشیم
کد خبر: 400987
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مجلس یازدهم از چند روز دیگر کار خود را در شرایطی آغاز می‌کند که تردیدها در نوع ارتباط آن با دولت حسن روحانی همچنان مطرح است. مجلس یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز می‌کند که کشور و دولت درگیر مقابله با شیوع ویروس کرونا است. برخی از نمایندگان منتخب مجلس یازدهم در روزهای پس از انتخابات اظهارنظرهای متعددی درباره مسائل مختلف انجا داده‌اند که نشان می‌دهد باید منتظر اتفاقات تازه‌ای در مجلس یازدهم باشیم. اتفاقاتی که علی ساری، نماینده کنونی مجلس و یکی از بازماندگان از مجلس یازدهم به آن اشاره می‌کند.

علی ساری، نماینده اهواز و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین ، با اشاره به جنجالی که برخی از منتخبان مجلس یازدهم بر سر برداشت یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی به پا کرده‌اند گفت: دریافت ریز مبالغ برداشتی از صندوق‌های توسعه ملی توسط مجلس صحبت بحقی است و همه پای آن هستند. حتی رئیس‌جمهور هم از تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط خواستند تمام جزئیات را در اختیار عموم قرار دهند.

او ادامه داد: مبالغی که از صندوق توسعه ملی در اختیار است باید به صندوق برگردد و در جاهای خاص صرف شود و این صحبت بجایی است. چنان‌که گفتم، رئیس‌جمهور هم دستورات لازم را دادند و از دستگاه‌های زیرمجموعه‌شان خواستند که با حضور در این زمینه فعالیت کنند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخی از منتخبان مجلس یازدهم از موضوعاتی مانند FATF، لوایح چهارگانه و برجام صحبت می‌کنند. آنها این تصور را دارند که به طور منقطع از سایر مولفه‌های سیاست خارجی می‌توان کشور را اداره کرد.

انتظاری جز حمله منتخبان مجلس یازدهم به دولت نمی‌رفت

ساری تخریب دولت از سوی مجلس یازدهم را طبیعی شمرد و گفت: انتظار می‌رفت که اصولگرایان در یک سال باقی‌مانده از دولت دوازدهم تخریب را شروع کنند. چون باید دیالوگی را که پیش از این استفاده می‌کردند تا پایان عمر دولت دوازدهم پی بگیرند. بنابراین طبیعی است که حمله‌ها علیه دولت شروع می‌شود و انتظاری بیش از این نیست. اما اداره کردن کشور به این شکل ممکن نیست. این دوستان در آینده متوجه خواهند شد.

او ادامه داد: کشور را بدین ترتیب و با حرف زدن علیه رئیس‌جمهور نمی‌توان اداره کرد، آن هم زمانی که می‌دانیم دست رئیس‌جمهور در یکسری از موارد بسته است و نمی‌تواند کاری انجام دهد. در این شرایط اگر منتخبان تضعیف‌کننده دولت هم جای رئیس‌جمهور بودند نمی‌توانستند کاری انجام دهند. منتخبان مجلس یازدهم با این مکانیسم، صحبت، دیالوگ و شعارها در انتخابات مجلس یازدهم شرکت کردند و حالا هم این روند را ادامه می‌دهند. اما نمی‌توان یک کشور را به این شکل اداره کرد.

حفظ ارزش پول ملی در شرایط بین‌المللی کنونی میسر نیست

به عقیده این نماینده مجلس قبل از گسترش شکاف‌های سیاسی و اجتماعی باید مشکلات را حل کرد: بخش اعظمی از روابط خارجی خود را از دست داده‌ایم. تحریم صنعت نفت را فلج کرده است. حفظ ارزش پول ملی در شرایط بین‌المللی کنونی میسر نیست و پشتوانه ما در صندوق توسعه ملی روزبه‌روز کمتر می‌شود. اینها واقعیت‌هایی است که وجود دارد و باید قبل از گسترش شکاف‌های سیاسی و اجتماعی این مشکلات حل شود تا مشکلات فراوان دیگری در کشور پیش نیاید.

دشمن به دنبال خرج تراشیدن برای کشور در سایه تحریم است

او با اشاره به شیوع کرونا در کشور گفت: قبل از گسترش ویروس کرونا در مصاحبه‌ای اعلام کردم که تحریم علیه ایران دنبال می‌شود و باید مشکل تحریم را حل کنیم. چون دشمن به دنبال خرج تراشیدن برای کشور در سایه تحریم است. اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم، کرونا یک بلای طبیعی است که شواهد آزمایشگاهی بودن آن بیشتر از طبیعی بودنش است. اینکه انسانی به مجرد اینکه غذایی مصرف کرده باشد این بیماری را بگیرد شوخی است. در آینده باید منتظر اتفاقاتی فراتر از کرونا باشیم که برخی از این اتفاقات به طور خاص کشور ما را درگیر خواهد کرد و کشور را به سمت خالی کردن صندوق توسعه ملی سوق می‌دهد.

تضعیف دولت در شرایط کنونی نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت

ساری توضیح داد: مجلس دهم نتوانست طرح‌هایی برای بالا بردن اعتبارات داخل صندوق توسعه بیاورد. امیدوارم مجلس یازدهمی‌ها روی این موارد کار کنند. بنابراین تضعیف دولت در این شرایط خاص که یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی است هیچ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. تنها نتیجه آن کاهش ارزش پول ملی و تضعیف روحیه دولت در روزهای آخر است و با این کارها برای دولت رغبتی نمی‌ماند.

او تاکید کرد: دولت‌ها در سال آخر عمر خود به طور طبیعی رغبتی ندارند که فعال باشند. اگر هم این بی‌رغبتی در کنار تضعیف دولت قرار گیرد، مشخص نیست چه اتفاقی می‌افتد. هجمه‌های ظالمانه علیه دولت در نهایت به ضرر مردم خواهد بود.

مثل روز روشن است که شاهد جدال مجلس یازدهم با دولت دوازدهم خواهیم بود

این عضو فراکسیون امید مجلس درباره رابطه مجلس یازدهم با دولت دوازدهم گفت: مثل روز روشن است که شاهد جدال مجلس یازدهم با دولت دوازدهم خواهیم بود. منتخبان مجلس یازدهم بیرون گود نشسته‌اند و نقد می‌کنند.

ساری توضیح داد: هنگامی که روی برجام کار می‌کردیم یک عده می‌گفتند قرارداد ترکمانچای است. اما حالا دیالوگ عده‌ای این است که اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند مذاکره کنند، ابتدا باید به برجام برگردند. پس اگر برجام بد است، چرا آنها اصرار دارند که آمریکا به برجام برگردد؟ اگر برجام بد است، بهتر که آمریکا از آن خارج شد. نمی‌توان دوسویه به برجام نگاه کرد و یک بار گفت خوب است و یک بار گفت خوب نیست.

او در پایان گفت: تنش‌ها در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 طبیعی است و اصولگرایان اصرار بر پیروزی دارند. ان‌شاءالله دولت و مجلس دارای یک تفکر و یک دیدگاه خواهند بود، اما امیدوارم به جایی برسیم که نگاه واقع‌بینانه‌ای به مشکلات سیاست خارجی کشور داشته باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها