کد خبر: 400989
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ۱۲:۲۴:۴۶
| |

عربستان در اجرای احکام اعدام در سال 2019 رکورد زد

عفو بین‌الملل از رکوردزنی عربستان در اعدام افراد با اجرای 184 حکم طی سال 2019 پرده برداشت.

عربستان در اجرای احکام اعدام در سال 2019 رکورد زد
کد خبر: 400989
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ۱۲:۲۴:۴۶

اعتمادآنلاین| عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود درباره صدور حکم اعدام در کشورهای مختلف فاش کرد که عربستان سعودی با اجرای 184 حکم اعدام در سال 2019 رکورد تازه‌ای در تعداد اجرای احکام اعدام ثبت کرده است.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده است که موارد اعدام در عراق دو برابر شده و به 100 مورد رسیده که تقریبا همه آنها به تروریست‌های داعش مربوط می‌شود.

طبق گزارش این سازمان، این درحالی است که شمار اعدام‌ها در سطح جهانی با کاهش پنج درصدی در مقایسه با سال 2018 به 657 مورد رسیده است.

طبق این گزارش، آمار اعلام شده توسط عفو بین‌الملل شامل چین نمی‌شود، چراکه این سازمان آمار دقیقی از شمار اعدام‌ها در چین ندارد و آن را هزاران مورد می‌داند. همچنین اینگونه به نظر می‌رسد که کشورهای دیگر مانند کره شمالی و ویتنام آمار واقعی موارد اعدام در این کشورها را فاش نمی‌کنند.

در همین حال، کلیر آلگار، مدیر بخش پژوهش عفو بین‌الملل افزایش آمارهای اعدام در عربستان سعودی را «تحولی نگران کننده» خواند و گفت که در سال 2019 تعداد 178 مرد و 6 زن در عربستان سعودی اعدام شده که بیش از نیمی از آنها شهروندان سعودی نبوده‌اند.

عفو بین‌الملل در ادامه گزارش خود نسبت به استفاده روزافزون از اعدام به عنوان سلاحی سیاسی در برابر مخالفان شیعه در عربستان ابراز نگرانی و اعلام کرد که بحرین و بنگلادش نیز پس از یک سال توقف اجرای احکام اعدام را از سر گرفته‌اند.

در این گزارش همچنین تأکید شده است: عوامل مختلفی باعث کاهش اجرای احکام اعدام در سطح جهان شده و در کشورهایی مانند مصر، ژاپن و سنگاپور با کاهش قابل توجهی از اجرای احکام اعدام مواجه بوده‌ایم. این درحالی است که 106 کشور نیز به طور کلی حکم اعدام برای تمامی جرایم را از قانون خود حذف کردند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها