کد خبر: 401054
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۶ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

محمد کاظمی، عضو فراکسیون امید مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

مجلس یازدهم عاقلانه و متناسب با شرایط سخت کشور عمل کند

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: باید به دنبال راهکار تامین منابع برای خروج از بحران باشیم نه اینکه زخم‌های کهنه را باز کنیم و چون دولت را همراه فکری خودمان نمی‌دانیم آن را تضعیف کنیم.

مجلس یازدهم عاقلانه و متناسب با شرایط سخت کشور عمل کند
کد خبر: 401054
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۶ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مجلس یازدهم از روز هشتم خردادماه به طور رسمی کار خود را آغاز می کند. به دلیل شرایط خاص کشور بدون شک مجلس یازدهم تبدیل به یکی از مهم ترین دوره های پارلمان در تاریخ جمهوری اسلامی خواهد شد. مجلس یازدهم به دلیل رد صلاحیت بخش مهمی از نمایندگان کنونی مجلس ترکیب تازه ای در خود می بیند. این درحالی است که نمایندگان منتخب مجلس یازدهم که اکثر آنها وابسته به اصولگرایان هستند هنوز مجلس آغاز نشده دولت حسن روحانی را هدف قرار داده اند.

محمد کاظمی، نماینده ملایر و نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین با تاکید بر لزوم همکاری مجلس با دولت برای حل مشکلات پیش‌آمده در شرایط کنونی گفت: در کشورهای درگیر ویروس کرونا مجالس با دولت‌ها، مقامات مسئول و وزرای مربوط همراهی دارند. امروز بحث ما بحث برنامه‌ریزی برای خروج کشور از شرایط کرونایی است.

دغدغه تمامی سلایق سیاسی باید برنامه‌ریزی برای خروج از شرایط کرونایی باشد

او با انتقاد از تضعیف دولت در این شرایط بحرانی ادامه داد: دغدغه تمامی سلایق سیاسی باید برنامه‌ریزی برای خروج از شرایط کرونایی باشد نه مسائل سیاسی و تضعیف دولت. آن هم در شرایطی که به لحاظ منابع به شدت دچار مشکل شده‌ایم. در حال حاضر هم بحث تحریم را داریم و هم شاهد پایین آمدن قیمت نفت هستیم. علاوه بر این با مشکل عدم امکان وصول مالیات از صنوف مختلف که در واقع یکی از محورهای عمده تامین منابع بودجه‌ای کشور و دولت است مواجه هستیم.

نباید چون دولت را همراه فکری خودمان نمی‌دانیم آن را تضعیف کنیم

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید به دنبال راهکار تامین منابع برای خروج از بحران باشیم نه اینکه زخم‌های کهنه را باز کنیم و چون دولت را همراه فکری خودمان نمی‌دانیم آن را تضعیف کنیم.

کاظمی ادامه داد: البته ممکن است ما هم در برخی ازمسائل از دولت انتقاد داشته باشیم. ما نمی‌گوییم دولت صد درصد کارآمد است. اما در بحث مقابله با کرونا انصافاً آقای روحانی، معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای مربوط، هم به‌روز بودند و هم برای برداشتن بار از روی دوش ملت تلاش کردند. اما متناسب با توانی که دارند عمل می‌کنند. دولت نتوانسته آن‌طور که شایسته و بایسته است به معیشت کسانی که به صورت روزمزد کار می‌کنند کمک کند. اما نمی‌توانیم بگوییم دولت تلاش نکرده است چون منابع ما به‌واقع کم بوده است و به شدت در مضیقه تامین منابع هستیم. در این شرایط باید فکرهایمان را روی هم بگذاریم و به دولت کمک کنیم.

او توضیح داد: افرادی که منتقد دولت هستند راهکار ارائه دهند و بگویند دولت به جای کاری که اکنون می‌کند چه کاری می‌تواند انجام دهد. اگر مدعی هستند که ما باید به مردم کمک بیشتری کنیم، دولت هم حتماً تسلیم نظر آنها می‌شود، اما بگویند از کجا باید این منابع تامین شود.

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: در شرایط فعلی تضعیف دولت به هیچ وجه صلاح نیست و قطعا نظر مقام معظم رهبری این نیست که دولت در شرایط کنونی تضعیف شود. بنابراین امیدواریم بتوانیم مسیر را به خوبی طی کنیم تا این روزها بگذرد.

یکی از چالش‌های اساسی برگرداندن اقتصاد کشور به شرایط قبل از کروناست

کاظمی در ادامه چالش‌های کشور در سال 99 را برشمرد: چالش ورود ویروس کرونا به داخل کشور عوارض بسیار ریشه‌داری داشته و ضربه زننده‌ای به کشور وارد کرده است. من فکر می‌کنم یکی از چالش‌های اساسی در سال جاری برگرداندن اقتصاد کشور به شرایط قبل از کروناست. این کار بسیار پرهزینه است، علاوه بر این به برنامه‌ریزی دقیقی نیاز دارد. در چند ماه اخیر همه کسانی که به خصوص در مشاغل آزاد بودند به شدت ضربه خوردند. دولت به لحاظ منابع مالی لطمه خورد. تحت انواع تحریم‌ها هستیم و نتوانسته‌ایم تلاشی در جهت رفع آنها انجام دهیم.

او ادامه داد: به رغم اینکه آمریکا شعار داد در مصارف دارویی تحریم را برداشته‌ایم، به‌واقع برای واردات دارو و دیگر نیازهای پزشکی دچار مشکل هستیم. پیش‌بینی دریافت مالیات از مشاغل و اصناف در سال 99 قطعاً مشکل پیدا خواهد کرد و ما نمی‌توانیم آنچه را در بودجه پیش‌بینی شده تامین کنیم. پایین آمدن قیمت نفت به طریق اولی یکی دیگر از مشکلات ما در سال 99 است. هم قیمت پایین آمده و هم مشکلات فروش نفت را داریم.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تاکید کرد: چالش‌های اساسی دولت در حوزه اقتصادی است و بانک جهانی و مقامات اقتصادی بین‌المللی هم پیش‌بینی خوبی برای اقتصاد ما در سال 99 ندارند. اما در هر صورت باید برای حل مشکلات اقتصادی برنامه‌ریزی داشته باشیم و برای حل مشکلات تلاش کنیم.

به همکاری مجلس یازدهم با دولت برای حل مشکلات خوش‌بین نیستم

کاظمی گفت: نمی‌دانم مجلس یازدهم برای حل مشکلات اقتصادی با دولت همراهی و همکاری خواهد داشت یا خیر، اما خیلی به این موضوع خوش‌بین نیستم. چون مجلس یازدهم با دولت دوازدهم تضاد فکری و سلیقه‌ای دارد. بنابراین به نظر می‌رسد مجلس یازدهم و دولت مسائلی با هم خواهند داشت.

او با اشاره به طرح برخی مباحث علیه دولت از سوی منتخبان مجلس یازدهم توضیح داد: از همین حالا هم آثار چالش میان مجلس یازدهم و دولت پیداست. حتی شنیدم برخی از راه‌یافتگان به مجلس یازدهم بحث استیضاح یا عدم کفایت رئیس‌جمهور را مطرح کردند. دولت با مجلس یازدهم بدون مشکل نخواهد بود. امیدواریم مجلس یازدهم عاقلانه و متناسب با شرایط سخت کشور عمل کند.

چکیده گفت‌وگو با محمد کاظمی

دغدغه تمامی سلایق سیاسی باید برنامه‌ریزی برای خروج از شرایط کرونایی باشد

نباید چون دولت را همراه فکری خودمان نمی‌دانیم آن را تضعیف کنیم

تضعیف دولت در شرایط کنونی به هیچ وجه صلاح نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها