«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چه بیماری‌هایی ممکن است در آینده عالم‌گیر شوند؟/ 9 بیماری ویروسی که جهان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند

بیماری‌های ویروسی مختلفی در سراسر جهان وجود دارد که بعضی از آنها قابلیت تبدیل شدن به یک بیماری عالم‌گیر را دارند. بیماری‌هایی چون سارس و مرس، تب دره ریفت، ویروس نیپا، ویروس زیکا، تب لاسا، ویروس ماربورگ، ابولا و تب کریمه کنگو از این دسته‌اند.

چه بیماری‌هایی ممکن است در آینده عالم‌گیر شوند؟/ 9 بیماری ویروسی که جهان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند
کد خبر: 401089
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۵ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- شیوع ویروس کووید-19 باعث شد که یک بیماری برای اولین بار همه‌گیر شود و تمام کشورهای جهان با آن درگیر شوند. مردم از آینده این بیماری می‌ترسند و برخی به این فکر می‌افتند که آیا امکان همه‌گیر شدن بیماری‌های دیگر نیز وجود خواهد داشت؟ البته این افکار ناخواسته به ذهن انسان خطور می‌کند و ممکن است هرگز اتفاق نیفتد، اما خوب است که درباره اینگونه بیماری‌های واگیردار اطلاعات بیشتری کسب کنیم و خود را برای وقوع هر نوع اتفاقی آماده کنیم.

اعتمادآنلاین به نقل از «world atlas» گزارش می‌دهد که سازمان بهداشت جهانی لیستی از بیماری‌هایی را که از نظر این سازمان در اولویت است منتشر کرد. این بیماری‌ها به احتمال زیاد موجب بروز یک بیماری همه‌گیر یا دست‌کم سبب آسیب به مردم جهان می‌شوند.

بیماری ایکس

بیماری ایکس

این بیماری خطرناک‌ترین بیماری لیست سازمان بهداشت جهانی است و به بیماری مشخصی اطلاق نمی‌شود. این نام برای تمام ویروس‌های ناشناخته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که در جهان وجود دارند. تعداد این نوع ویروس‌ها 1.67 میلیون است که از زمان آغاز بشر تا کنون باعث ایجاد خطر برای نسل انسان شده‌اند.

بیماری‌هایی مثل آنفلوآنزای خوکی یا سارس هر دو پیش از شناخته شدن بیماری ایکس خوانده می‌شدند. بیماری دیگری که به آن بیماری ایکس می‌گفتند ایدز بود.

سارس یا مرس

سارس

این بیماری‌ها در حال حاضر نیز واگیردار هستند پس جای تعجب نیست که جهش یافته و به صورتی دیگر درآیند. هر 2 بیماری علائمی شبیه به آنفلوآنزا دارند. تب، درد مفاصل و گلودرد از جمله این علائم است. هیچ واکسنی برای آنها ساخته نشده ولی با روش‌هایی می‌توان این‌گونه بیماری‌ها را درمان کرد.

ویروس زیکا

زیکا

زیکا از ویروس‌های خانواده فلاوی‌ویریده (Flaviviridae) است و پشه‌های آئدس (Aedes) عامل آن هستند. نام این ویروس از جنگل زیکا در اوگاندا گرفته شده، زیرا این جنگل اولین بار در سال 1947 قرنطینه شد. این ویروس شبیه تب زرد و دانگ است و در سال 2015 به بیماری‌ای واگیردار تبدیل شد. علائم این بیماری بسیار خفیف گزارش شده و واکسنی برای آن کشف نشده است.

تب دره ریفت

دره ریفت

تب دره ریفت (Rift Valley Fever) یک بیماری مسری است که انواع خفیف و شدید دارد. علائم نوع خفیف آن مثل دیگر ویروس‌ها درد مفاصل، سردرد و سرفه است. علائم شدید کمی وحشتناک است و از دست دادن قوه بینایی و عفونت مغز از جمله آنهاست.

شاید بعضی از انسان‌ها خونریزی مغزی کنند که در این موارد بیشتر به مرگ فرد منجر می‌شود. این بیماری با تماس با خون عفونی حیوانات یا نیش پشه‌های عفونی شیوع پیدا می‌کند.

ویروس نیپا

نیپا

ویروس نیپا اولین بار در سال 1998 در مالزی یافت شد. این بیماری علائمی چون تب، سرفه، گیجی، تنگی نفس و سردرد دارد. این علائم بعد از یک یا 2 روز ممکن است بدتر شود و فرد به کما رود. گفته می‌شود که این بیماری از نوعی خفاش به وجود آمده است. ویروس نیپا از طریق تماس مستقیم منتقل می‌شود و هنوز واکسنی برای آن کشف نشده است.

تب لاسا

لاسا

ویروس لاسا (Lassa Virus) عامل این بیماری واگیردار و هموراژیک است و در بیشتر موارد هیچ علامتی ندارد. برخی از علائم آن عبارت‌اند از تب، استفراغ، ضعف، سردرد و درد مفاصل. خطر مرگ بر اثر این بیماری تقریباً یک درصد است و معمولاً 2 هفته پس از بروز علائم فرد جان خود را از دست می‌دهد. این بیماری از طریق تماس با موش‌های آلوده و تماس مستقیم با فرد مبتلا منتقل می‌شود.

ویروس ماربورگ

ماربورگ

این بیماری مثل ابولا بسیار سخت است. هر 2 بیماری انسان و پستانداران غیر انسان را درگیر می‌کنند. علت بروز این بیماری معمولاً یکی از 2 ویروس ماربورگ است. این 2 ویروس راون (Ravn) و ماربورگ نام دارند. علائم این بیماری مانند ابولاست و به همین جهت تشخیص آنها از یکدیگر بسیار مشکل است.

ویروس ابولا

ابولا

ابولا تب ویروسی هموراژیک است که انسان و دیگر پستانداران را درگیر می‌کند. عامل این بیماری ویروس ابولاست و علائم آن تب، درد مفاصل، گلودرد و سردرد شدید ذکر شده است. این علائم پس از 2 روز تا سه هفته بعد از ابتلا پدیدار می‌شود. دیگر علائم ابولا اسهال، استفراغ و جوش است. آمار مرگ‌ومیر حاصل از این بیماری بسیار بالا بود. واکسن ابولا در دسامبر 2019 کشف شد.

تب کریمه کنگو

کریمه کنگو

این بیماری واگیردار علائمی چون درد مفاصل، تب بالا، اسهال، استفراغ، سردرد و خونریزی دارد. این علائم پس از 2 هفته از زمان ابتلا ظاهر می‌شود و ممکن است به مختل کردن کار کلیه نیز منجر شود. کشاورزان بیش از سایر گروه‌ها در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. تب کریمه کنگو بیشتر در آفریقا، خاورمیانه، آسیا و کشورهای حوزه بالکان مشاهده می‌شود. هنوز واکسنی برای این بیماری کشف نشده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها