رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی:

دولت برنامه‌ای برای حمایت از کارگران بیکار شده به خاطر کرونا ندارد/ غفلت دولت از 4میلیون کارگر تحت پوشش بیمه خاص

رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با اشاره به غفلت دولت از 4میلیون کارگر تحت پوشش بیمه خاص گفت:علیرغم اینکه این کارگران بخاطر شیوع کرونا بیکار شده اند دولت برنامه ای برای حمایت از آنها ندارد.

دولت برنامه‌ای برای حمایت از کارگران بیکار شده به خاطر کرونا ندارد/ غفلت دولت از 4میلیون کارگر تحت پوشش بیمه خاص
کد خبر: 401111
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۳ ۰۹:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یکی از مهم‌ترین تبعات شیوع ویروس کرونا، تعطیل و یا نیمه تعطیل شدن بخش ساخت و ساز کشور بوده است. این مساله علاوه بر وارد کردن ضرر و زیان به این بخش مولد، منجر به بیکاری کارگران ساختمانی شده است. در این بین مساله مهم‌تر این است که با توجه به اینکه کارگران ساختمانی، کارفرمای ثابت و قرارداد بیمه‌ای ندارند، مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند.

در همین ارتباط، اکبر شوکت رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی، اظهار داشت: متأسفانه با توجه به اینکه کارگران ساختمانی کارفرمای ثابت و قرارداد بیمه‌ای ندارند، مشمول بیمه بیکاری هم نیستند.

وی تصریح کرد: ما انتظار داشتیم با توجه به بروز شرایطی همچون سیل، زلزله و اخیراً شیوع ویروس کرونا، دولت یک برنامه ریزی برای حمایت از معیشت کارگران ساختمانی انجام می‌داد.

وی افزود: دولت به صندوق بیمه بیکاری برای حمایت از افرادی که مشمول بیمه بیکاری هستند، 5 هزار میلیارد تومان کمک کرده است. این در حالی است که تمام اطلاعات و آمار افراد دارای بیمه خاص همچون رانندگان برون شهری و درون شهری، کارگران ساختمانی، خادمین مساجد، کارگران ساختمانی، زنبورداران و … در اختیار سازمان تأمین اجتماعی و سامانه خدمات رفاه ایرانیان قرار دارد و دولت می‌توانست با استفاده از این اطلاعات به این قشر که کلاً 4 میلیون نفر هستند کمک کند. باید توجه کرد که این افراد هیچکدام بیمه بیکاری ندارند.

شوکت ادامه داد: در حال حاضر 9 میلیون نفر بیمه شده اجباری در کشور وجود دارد که مشمول حمایت صندوق بیمه بیکاری هستند و دولت به این افراد 5 هزار میلیارد تومان کمک کرده است اما به این 4 میلیون نفر که هیچ گونه اندوخته‌ای در صندوقشان ندارند یک ریال هم کمکی نشده است.

هیچ گونه تسهیلاتی به کارگران ساختمانی نداده‌اند

وی گفت: انتظار داشتیم دولت عادلانه اعتبار را بین کارگران تقسیم می‌کرد؛ به گونه‌ای که مثلاً 3 هزار میلیارد تومان برای دارندگان بیمه اجباری و 2 هزار میلیارد تومان نیز برای دارندگان بیمه‌های خاص که صندوق ندارند و اطلاعاتشان در دست دولت هست در نظر می‌گرفت. با توجه به اینکه حدود 30 درصد از این افراد وضعیت مالی بدی دارند دولت حداقل می‌توانست این افراد را ساماندهی کند و به این قشر اعتباری اختصاص می‌داد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی افزود: هر روز دفاتر انجمن صنفی ما در سراسر کشور شاهد مراجعه کارگران هستند. کارگرانی که با عزت زندگی می‌کنند و حال چند ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند. کارگران ساختمانی زمستان و ایام سرد سال شغلشان ریزش می‌کند و حال ایام کرونایی موجب شده، این اوضاع بدتر شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشاغل ساختمانی تقریباً به تعطیلی کامل درآمده و این در حالیست که کارگر ساختمانی یک روز سرکار نرود برای روز بعد، پول ندارد. همچنین قطع ارتباط بین استانی موجب شد رانندگان برون شهری (شوفر) یک ریال در این دو ماه حقوق دریافت نکند.

شوکت در مورد ارائه تسهیلات به کارگران ساختمانی، گفت: در حد حرف باقی مانده است و تاکنون هیچ گونه تسهیلاتی به کارگران ساختمانی داده نشده است.

وی افزود: خود انجمن‌ها با کمک خیریه‌ها بسته‌های هر چند جزئی را تهیه کرده و به برخی از کارگران داده‌اند، اما تاکنون از هیچیک از نهادهای دولتی و شبه دولتی هیچ گونه تسهیلاتی به کارگران ساختمانی اعطا نشده است.

شوکت گفت: در مورد وضعیت کارگران ساختمانی، نامه کتبی به وزارت کار و … نوشتیم اما همه توجه‌ها به کارگران ساختمانی در حد شوی تلویزیونی باقی مانده است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها