کاهش 58 درصدی خرید و فروش ارز در سامانه نیما

اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که عملکرد سامانه نیما (بازار ثانویه) در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش حدودا 58 درصدی را نشان می دهد.

کاهش 58 درصدی خرید و فروش ارز در سامانه نیما
کد خبر: 401213
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۳ ۱۴:۵۳:۲۷

اعتمادآنلاین| بر اساس اطلاعات ارائه شده از عملکرد سامانه نیما، به نظر می‌رسد کاهش تجارت بین المللی تحت تاثیر کرونا و محدود شدن رفت و آمدها در مرزهای مشترک، تاثیر خود را بر صادرات ایران نیز گذاشته و سامانه نیما به عنوان اصلی‌ترین محل نقل و انتقال ارز میان صادرکننده و واردکنندگان، کاهش عملکردی جدی را به ثبت رسانده است.

آمارها نشان می‌دهد که در فروردین 1399، صادرکنندگان 533 میلیون یورو در سامانه نیما به فروش رسانده‌اند و این در حالی است که این عدد در مدت مشابه سال قبل، یک میلیارد و 273 میلیون دلار بوده است.

به این ترتیب فروش ارز صادراتی در سامانه نیما، 58 درصد کاهش یافته است.

در حوزه خرید ارز برای واردات کالا نیز همین کاهش عملکرد دیده می‌شود. به این ترتیب در فروردین 1399، واردکنندگان در نیما، 406 میلیون دلار ارز خریداری کرده‌اند که در قیاس با مدت مشابه سال قبل کاهشی 58 درصدی را نشان می‌دهد.

در فروردین سال 1398، واردکنندگان 969 میلیون دلار ارز خریداری کرده بودند.

همچنین میانگین نرخ خرید دلار در سامانه نیما نیز افزایشی بیش از 58 درصدی را تجربه کرده است.

بر این اساس در فروردین سال گذشته، میانگین قیمت خرید هر دلار، 8828 تومان بوده که این عدد در نخستین ماه سال جاری به 13 هزار و 993 تومان رسیده است.

از ماه‌های پایانی سال 97 و همزمان با افزایش نرخ دلار در بازار، دولت بازار ثانویه ارز را فعال کرد تا به این وسیله ارز حاصل از صادرات، از سوی صادرکنندگان به این بازار ارائه شود و واردکنندگان نیز بتوانند ارز مورد نیاز خود را از طریق این بازار دریافت کنند.

در حال حاضر در کنار ارز نیمایی و ارز بازار آزاد، دولت برای تعدادی از کالاهای اساسی، ارز با نرخ 4200 تومان عرضه می‌کند که بر خلاف برخی گمانه زنی‌ها تخصیص آن در سال 1399 نیز پیش‌بینی شده است.

با کاهش درآمد، نفت تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا، ایران بخش قابل توجهی از نیاز ارزی خود در ماه‌های گذشته را از طریق صادرات غیرنفتی تامین کرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها