کد خبر: 401215
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۳ ۱۴:۵۶:۱۲
| |

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت:

صادرات غیرنفتی دیگر انتخاب نیست/ رونق صادرات با پیوستن به اوراسیا

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید با توجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و پایین آمدن تقاضا برای این محصول حتی اگر امکان فروش تمام ظرفیت صادرات نفت نیز فراهم شود فعلا انتخابی جز صادرات غیرنفتی نداریم.

صادرات غیرنفتی دیگر انتخاب نیست/ رونق صادرات با پیوستن به اوراسیا
کد خبر: 401215
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۳ ۱۴:۵۶:۱۲

اعتمادآنلاین| حسین مدرس خیابانی امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات اعلام کرد: قانون بودجه قیمت هر بشکه نفت صادراتی ایران در سال 1399 را 50 دلار در نظر گرفته بود اما با شیوع ویروس کرونا قیمت این محصول به شدت پایین آمده و تقاضای جهانی نیز کم شده است. از این‌رو حتی اگر بتوان بیش از 2.5 میلیون بشکه نفت نیز در روز صادر کنیم امکان تامین نیازهای ارزی کشور وجود ندارد و صادرات غیرنفتی امروز نه یک انتخاب بلکه تنها راهکار موجود برای تامین نیازهای ارزی کشور است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در دو سال اخیر با توجه به تحریم‌ها اقتصاد ایران تمرین کاهش وابستگی به نفت را به خوبی انجام داد و امروز اگر بتوانیم صادرات غیرنفتی را ادامه دهیم می‌توان امید داشت که نیازهای ارزی کشور در این حوزه تامین شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه‌ریزی برگزاری جلسه شورای عالی صادرات در اردیبهشت‌ماه امسال اعلام کرد: براساس وعده معاون اول رییس جمهور این جلسه در ماه جاری برگزار خواهد شد تا ضمن بررسی نظرات صادرکنندگان و فعالان بخش خصوصی صادرات غیرنفتی را به عنوان یک اولویت مهم در اقتصاد ایران پیگیری کنیم.

مدرس خیابانی با بیان این‌که در مسیر توسعه صادرات حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط یک اولویت جدی به شمار می‌رود، توضیح داد: دولت تلاش کرده با در نظر گرفتن وام‌های صادراتی شرایط را برای به ثمر رسیدن ظرفیت در این حوزه به حداکثر برساند. در این زمینه وزارت امور خارجه و سایر بخش‌هایی که می‌توانند به افزایش صادرات کمک کنند اعلام آمادگی کرده‌اند و ما امیدواریم یک تحول جدی به منظور توسعه صادرات فراهم شود.

وی با اشاره به پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بیان کرد: ما در سال‌های قبل نیز بخشی از نیازهای خود مانند ذرت، جو یا حتی گندم را از طریق اوراسیا وارد می‌کردیم، اما با پیوستن به این اتحادیه صادرات ما به شکل قابل توجهی افزایش یافته و امیدواریم که این روند در ماه‌های آینده نیز ادامه یابد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها