کد خبر: 401383
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۴ ۱۶:۰۲:۲۲
| |

خلق پرتره از ضربات چکش بر بومی از جنس شیشه

یک هنرمند سوییسی در ابتکاری جالب به جای استفاده از بوم و قلم‌مو، از ضربات هدفمند چکش روی شیشه پرتره‌های فوق‌العاده خلق می‌کند.

خلق پرتره از ضربات چکش بر بومی از جنس شیشه
کد خبر: 401383
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۴ ۱۶:۰۲:۲۲

اعتمادآنلاین| هنرمندان معاصر در خلق آثار خود از تکیه بر ابزار و تکنیک‌های رایج فاصله گرفته‌اند و برخی از آن‌ها در راستای همین سنت‌شکنی‌ها حتی از دور از ذهن ترین اشیا نیز به عنوان جایگزینی برای بوم نقاشی استفاده می‌کنند. یکی از این هنرمندان خوش ذوق سایمون برگر (Simon Berger) سوییسی است که شیشه را به عنوان بوم نقاشی خود انتخاب کرده است و به جای رنگ از چکش و اسکنه برای خلق پرتره‌های خود استفاده می‌کند.

به گزارش بیزینس اینسایدر، سایمون سه سالی می‌شود که از این نوع پرتره‌ها خلق می‌کند. برای این کار باید چکش با چنان ظرافتی به شیشه کوبیده شود که ترک‌های ایجاد شده در پایان کار یک چهره بسازند. این کار گاه فقط در یک بار تلاش انجام می‌شود و گاه نیاز به تکرار چندباره ضربات روی شیشه‌های مختلف دارد؛ یک ضربه اشتباه کافیست تا کل کار خراب شود.

اول از هر چیز برای درک پرتره‌های سایمون باید بوم عجیب نقاشی او را درک کنید. از آنجایی که شیشه تک رنگ است، اولین راز خلق این پرتره‌ها در آن است که از طریق ایجاد سایه روشن به شیشه بُعد بخشیده شود. این فرآیند درست شبیه کشیدن نقاشی با مدادرنگی بر روی یک بوم سفید است. برای ایجاد سایه و عمق بیشتر، نقاش باید مداد را محکم‌تر فشار داده و آن را چندین بار در محل موردنظر حرکت دهد. سایمون نیز تقریبا همین کار را می‌کند منتها با چکش.

قبل از آن که چکش به شیشه کوبیده شود، به یک عکس پرتره نیاز است. سایمون شروع به عکسبرداری از مدل‌های خود کرده و کنتراست عکس نهایی را به گونه‌ای تنظیم می‌کند تا وضوح بیشتری داشته باشد و سپس یک طرح اولیه از آن را بر روی شیشه ترسیم می‌کند. در مرحله بعد ضربات چکش بر روی شیشه آغاز می‌شود.

این هنرمند از طریق آزمون و خطا به این سبک رسیده است؛ بنابراین حالا دقیقا می‌داند که برای آن‌که به عمقی که مدنظر دارد برسد، دقیقا باید چندبار به شیشه ضربه بزند. اما همه چیز به این جا ختم نمی‌شود. او باید فشاری را که در هر ضربه به شیشه وارد می‌کند نیز دقیقا تحت کنترل داشته باشد زیرا شیشه برخلاف بوم‌های سنتی، با یک فشار اضافی خواهد شکست و در این صورت باید همه چیز را از اول شروع کرد. سایمون برای به حداقل رساندن خطر شکستن شیشه در حین کار، از شیشه لمینت استفاده می‌کند که چون یک لایه پلاستیکی دارد، از شیشه‌های معمولی مقاوم‌تر است و اگر ضربه‌ای به آن وارد شود، از هم نمی‌پاشد و انسجام خود را حفظ می‌کند. البته حتی این هم تضمین صددرصدی برای نشکستن بوم نیست.

وی در این باره می‌گوید: در حین کار شیشه‌های بسیاری می‌شکند. اما در این میان هر از گاهی یک اثر خوب خلق می‌شود و این راضی کننده است. این که مردم از کشف چیزی که هرجایی پیدا نمی‌شود، لذت می‌برند نیز حس خوبی است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها