مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت:

مشکل تامین مواد ضدعفونی کننده رفع شد

سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت از رفع کامل مشکل تامین مواد ضدغفونی و قطع سهمیه الکل واحدهای گران فروش خبر داد.

مشکل تامین مواد ضدعفونی کننده رفع شد
کد خبر: 401530
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۵ ۱۲:۵۷:۲۷

اعتمادآنلاین| مهدی صادقی نیارکی سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت درباره تامین اقلام ضروری ایام کرونا بیان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا مسئولیت دو بخش تامین و لجستیک را به عهده وزارت صمت گذاشت که در همان ابتدا باعث شد جلسات متعددی با زینفعان این موضوع برگزار کنیم.

او ادامه داد: در حوزه الکل و مواد ضدعفونی کننده باز طراحی در زنجیره تامین و توزیع اتفاق افتاد که نتیجه آن وفور محلول ضدعفونی کننده و انواع ژل‌ها شد، به طوری که برخی گزارش‌های حاکی از آن است که دارو‌خانه‌ها تمایلی به دریافت این اقلام نداشته و اعلام موجودی کافی می‌کنند؛ حتی تعدادی از واحدهای تولیدی درخواست صادرات محصولات خودرا دارند.

این مقام مسئول بیان کرد: از محل تولید روزانه الکل و دپویی که از ماه‌های گذشته وجود داشت حدود 18 میلیون لیتر الکل توزیع شد و به طور متوسط تولید ضدعفونی کننده از روزی حدود 50 هزار لیتر به حدود 400 هزار لیتر رسید. بسیاری از خطوط موجود در کشور تغییر کاربری دادند و محصول ضدعفونی کننده و ژل را تولید کردند.

او گفت: به مرور تولید این اقلام در 40 واحد تمرکز پیدا کرد که از این بین حدود 10 واحد صرفا وظیفه تامین این اقلام برای مراکز درمانی و بیمارستانی و بقیه شرکت‌ها محصولات لازم برای توزیع در بین مردم را تامین می کنند. در همان جلسات مقرر شد که صرفا ژل‌های تولید شده، علاوه بر داروخانه‌ها از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم به فروش برسد.

صادقی گفت: در هفته اول اسفند به طور چشمگیری با جمله "ماسک و الکل نداریم" مواجه می‌شدیم، اما امروز به راحتی می‌توان این اقلام را تهیه کرد؛ قیمت الکل از همان ابتدا میزان 15 هزار تومان تعیین شد که نتیجه آن ورود سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان و تعیین قیمت رسمی اقلام ضدعفونی کننده بود.

او افزود: برخورد‌ با متخلفان از همان ابتدا آغاز شد و الکل مورد نیاز تعدادی از واحد‌های تولید کننده که در قیمت گذاری مرتکب تخلف شده بودند قطع شد. نتیجه این اقدامات تامین مکفی این اقلام برای مردم بود.


سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت درباره تامین ماسک و دستکش بیان کرد: قبل از شیوع کرونا حدود 2 میلیون دستکش در روز تولید می‌شد که این مقدار امروز به بیش از 4 میلیون و 500 هزار جفت در روز رسیده است؛ خود وزارت بهداشت هم در چند ماه گذشته دپوی زیادی از دستکش وارداتی دریافت کرد و بخش زیادی هم از کشفیات سازمان‌های بازرسی به دست آمد. وزارت بهداشت اگر میزان دقیق نیاز خود را اعلام کند می‌توان مابقی تولید را از طریق فروشگاه‌ها و دارو‌خانه‌ها عرضه کرد.

او ادامه داد: در حوزه ماسک هم ظرفیت‌های بلااستفاده و موجود به کار گرفته شد. در همان روز‌های ابتدایی از 150 هزار عدد در روز به بیش از 400 هزار در روز رسیدیم. با به کارگیری واحد‌های راکد و سایر اقدامات انجام شده امروز بیش از یک میلیون ماسک صنعتی در روز تولید می‌شود و این علاوه بر تولیدات کارگاهی است.

سرپرست مععاونت صنایع وزارت صمت با تاکید بر این که مواد اولیه از سال‌های گذشته وجود داشت تصریح کرد: از ابتدای اسفند تا فرودین حدود 27 میلیون ماسک در کشور تولید کردیم و امیدوار هستیم با گسترش خطوط این میزان چند برابر شود. کارگاه‌ها و مجموعه‌های جهادی نقش مناسبی در این تامین داشتند و با تامین مواد اولیه بخشی از تامین از طریق خود مردم صورت گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها