«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آیا رهبران زن جهان در مقابله با کرونا موفق‌تر از مردان بودند؟

بسیاری از کشورها با رهبری مردان از جمله کره‌جنوبی، ویتنام، چک، استرالیا و یونان هم عملکرد بسیار خوبی در مهار بحران داشته‌اند، اما تعداد کشورهایی که با رهبری زنان در مهار کرونا ناکام بوده‌اند بسیار اندک است.

آیا رهبران زن جهان در مقابله با کرونا موفق‌تر از مردان بودند؟
کد خبر: 401738
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بسیاری از کشورهایی که توسط مردان رهبری می‌شوند در مقابل بحران پاندمی کرونا عملکرد مثبتی داشته‌اند، اما تعداد بسیار کمی از کشورهایی که توسط زنان اداره می‌شوند، عملکرد بدی از خود نشان داده‌اند.

سیلویا جیکوبس در سن مارتن

سیلوریا

روز اول آوریل که نخست‌وزیر جزیره سن مارتن ملت 41 هزار و 500 نفری خود را خطاب قرار داد، آمار مبتلایان ویروس کرونا در حال بالا رفتن بود و سیلویا جیکوبس به خوبی می‌دانست جزیره‌ای که در سال 500 هزار توریست دارد در معرض چه خطر بزرگی است. این جزیره تنها 2 تخت آی‌سی‌یو دارد.

جیکوبس نمی‌خواست قرنطینه سختیگرانه را اجرا کند، اما می‌خواست فاصله‌گذاری اجتماعی تحقق یابد. بنابراین خطاب به مردم گفت: «از خانه بیرون نیایید. اگر نانی را که دوست دارید در خانه ندارید غلات بخورید، جو بخورید، بیسکویت بخورید، یا ساردین.»

نخست‌وزیر 51ساله اهل کارائیب ممکن است سابقه آنگلا مرکل یا جاسیندا آردرن را نداشته باشد، اما پیام بی‌پرده او به مردم نمونه‌ای از عملکرد باصلابت و ارتباط تاثیرگذار بود. عملکرد موفق یک رهبر زن دیگر.

بررسی عملکرد سیاستمداران زن در مقابله با کرونا

از آلمان تا نیوزیلند و از دانمارک تا تایوان زنان بحران شیوع ویروس کرونا را با اعتمادبه‌نفس کنترل کرده‌اند.

بسیاری از کشورها با رهبری مردان از جمله کره‌جنوبی، ویتنام، چک، استرالیا و یونان هم عملکرد بسیار خوبی در مهار بحران داشته‌اند، اما تعداد کشورهایی که با رهبری زنان در مهار کرونا ناکام بوده‌اند بسیار اندک است.

آردرن در نیوزیلند

آردرن

جاسیندا آردرن 39ساله، نخست‌وزیر نیوزیلند، در ویدئویی که روی مبل خانه‌اش ضبط شده بود به مردم گفت: «در خانه بمانید، زندگی دیگران را نجات دهید.»

او در کنفرانس‌های خبری عاری از خشم یا از طریق لایو فیس‌بوک، رسانه مورد علاقه‌اش، روزانه با مردم در ارتباط است.

تاکید او بر نجات جان انسان‌ها و درخواستش از مردم نیوزیلند برای مراقبت از همسایه‌ها، کسانی که بیشتر آسیب‌پذیرند و ازخودگذشتگی برای خیر عمومی موجب شده او هواداران بسیاری پیدا کند. در حالی که پافشاری‌اش بر تقسیم مسئولیت کشور را متحد کرده است.

آردرن در 14 ماه مارس، با انتخاب «واکنش سخت و سریع»، برای هر کسی که به کشور وارد می‌شد 14 روز قرنطینه تعیین کرد و 2 هفته بعد دستور قرنطینه عمومی را صادر کرد؛ در حالی که در آن زمان تنها 150 نفر به ویروس مبتلا شده بودند و هیچ مرگی گزارش نشده بود. نیوزیلند تنها 18 مرگ بر اثر ویروس کرونا را ثبت کرده و اعتماد عمومی به دولت آردرن در حدود 80 درصد است.

مرکل در آلمان

مرکل

در آلمان عملکرد آنگلا مرکل به دلیل هشدارهای مستقیم و بی‌پرده تقدیر شده است. مرکل از همان ابتدا گفت که احتمال ابتلای 70 درصد از جمعیت آلمان به کرونا وجود دارد و این بحران بزرگ‌ترین چالش این کشور از سال 1945 تاکنون بوده است. مرکل مرگ هر بیمار را «مرگ یک پدر یا پدربزرگ، مادر یا مادربزرگ یا یک همسر» خواند.

با انجام تست‌های گسترده و تعداد زیاد تخت‌های بیمارستان و یادآوری صدراعظم که «کووید-19 جدی است پس آن را جدی بگیرید» آلمان تا به حال کمتر از پنج هزار مرگ بر اثر ویروس کرونا را ثبت کرده، آماری که از بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا کمتر است.

مرکل، با مدرک دکتری شیمی، در ویدئویی که پس از انتشار بارها به اشتراک گذاشته شد در آرامش و با ارجاعات علمی دلایل روش اتخاذی دولت برای خروج از قرنطینه را بازگو کرد.

بیش از 70 درصد مردم آلمان عملکرد مرکل در مقابل بحران شیوع کرونا را مثبت قلمداد می‌کنند.

فردریکسن در دانمارک

فردریکسن

مت فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک، نیز با تصمیمی قاطع مرزهای کشور را از 13 ماه مارس بست و چند روز بعد تمامی مهدکودک‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند و اجتماع بیش از 10 نفر ممنوع شد.

به نظر می‌رسد این قاطعیت باعث شد دانمارک با هشت هزار مورد ابتلا به ویروس و 370 مرگ از بزرگ‌ترین پاندمی قرن نجات پیدا کند.

سخنرانی‌های شفاف و به دور از خشم فردریکسن واکنش‌های بسیار مثبتی در پی داشت.

او حتی کوشید تا شوخ‌طبعی‌اش را در ویدئویی که از خود در خانه و در حال شستن ظرف‌ها و خواندن آهنگی معروف ضبط کرده بود، بروز دهد.

جوان‌ترین نخست‌وزیر این کشور اسکاندیناوی حالا با بیش از 80 درصد رضایت عمومی در حال برداشتن قرنطینه است.

تسای اینگ ون در تایوان

تسای اینگ ون

در تایوان تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور، با عکس‌العملی سریع در مقابل شیوع بیماری، مرکز مقابله با اپیدمی کشور را در اوایل ژانویه تاسیس و محدودیت‌های سفر و نحوه قرنطینه را اعلام کرد. اقدامات وسیع در زمینه بهداشت عمومی نیز صورت گرفت. ضدعفونی مکان‌های عمومی و ساختمان‌ها بخشی از این اقدامات بود. واکنش سریع تایوان در مقابله با شیوع ویروس موجب شد کشور نیازی به قرنطینه عمومی پیدا نکند. تایوان تنها با 6 مرگ بر اثر ویروس کرونا در حال صادرات ماسک به بخش‌هایی از آمریکا و اروپاست که بدترین آسیب را از این ویروس دیده‌اند. وعملکرد تسای تحسین همه حتی رقبای سیاسی‌اش را برانگیخته است.

ارنا سولبرگ در نروژ

s,gfv'

نروژ با 7200 مبتلا و 182 مرگ این هفته با باز کردن مهدکودک‌ها برداشتن قرنطینه را آغاز کرد. ارنا سولبرگ نخست‌وزیر این کشور در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که اجازه داده «دانشمندان تصمیمات بزرگ پزشکی را بگیرند». او در ادامه، قرنطینه سریع و گرفتن تست به صورت گسترده را بسیار مهم برشمرد.

سولبرگ نیز همچون فردریکسن در نشست خبری‌ای که بزرگسالان اجازه ورود به آن را نداشتند کودکان کشورش را مستقیماً خطاب قرار داد و گفت، کمی ترسیدن در این شرایط جایز است و او نیز دلش برای در آغوش گرفتن دوستانش تنگ شده است.

کاترین یاکوبس در ایسلند

ایسلند

در همین حال در ایسلند با رهبری نخست‌وزیر کاترین یاکوبس دوتیر تست کرونا برای همه شهروندان و نه فقط کسانی که علائم بیمای را دارند آزاد اعلام شده است. تا به حال 1800 مورد ابتلا و 10 مرگ بر اثر ویروس کرونا در ایسلند گزارش شده است. این در حالی است که از 12 درصد جمعیت کشور تست کرونا گرفته شده است. به خاطر ردیابی مبتلایان و گرفتن تست، دیگر نیازی نبود در این کشور مدارس تعطیل شوند.

سانا مارین در فنلاند

سانا مارین

سانا مارین، جوان‌ترین رهبر جهان، نخست‌وزیر فنلاند، با دستور قرنطینه سریع و اعلام ممنوعیت ورود و خروج از منطقه هلسینکی توانست شیوع ویروس را محدود کند. در حال حاضر فنلاند چهار هزار مبتلا به ویروس کرونا و 140 مورد مرگ بر اثر این بیماری دارد.

بهترین شکارچی ویروس جهان

یون

همه زنانی که در مقابله با بحران کرونا موفق بوده‌اند رهبران سیاسی کشورها نبوده‌اند. یونگ اون کیونگ رئیس خونسرد و پرمشغله مرکز مقابله با بیماری کره‌جنوبی پس از نظارت بر استراتژی «تست، ردیابی، مهار» به یک قهرمان ملی تبدیل شده است. با این استراتژی کره‌جنوبی، در مقابله و مهار ویروس کرونا، الگوی کشورها قرار گرفته است. آمار مبتلایان کره‌جنوبی حالا تک‌رقمی شده و آمار مرگ‌ومیر این کشور 250 نفر است.

یونگ، پزشک روستانشین سابق که حالا «بهترین شکارچی ویروس جهان» لقب گرفته، در نشست‌های خبری روزانه اطلاعات مهم را در اختیار مردم قرار داده است. تلاش و استراحت کم دکتر یونگ در این روزها مردم را نگران سلامت او کرده است.

فارغ از برداشت‌های متفاوت از عملکرد رهبران جهان در مقابله با پاندمی ، کارشناسان معتقدند جدا کردن و سنجش عملکرد این رهبران بر اساس جنسیت لزوماً مفید نیست و عملکرد کشورهای مختلف در مقابله با بحران کرونا عوامل پیچیده و متعددی دارد.

به عنوان مثال کیتلین گرسون پروفسور جامعه‌شناسی در دانشگاه نیویورک در گفت‌وگو با وب‌سایت Thehill می‌گوید، فارغ از جنسیت رهبر سیاسی،‌ چون در این جوامع اعتماد و حمایت بیشتری نسبت به دولت و حاکمیت وجود دارد،‌ پس به تبع آن انتخاب زنان برای این سمت نیز محتمل‌تر است؛ از همین رو این رهبران یک قدم از دیگر رهبران سیاسی جلوترند.

به علاوه، ممکن است برای رهبران مرد سخت‌تر باشد که برخلاف انتظارات رفتار کنند.

گرسون در ادامه می‌گوید: «و از آنجا که بهترین رهبران کسانی هستند که قدرت تصمیم‌گیری بالایی دارند و در عین حال احساسات خود را نشان می‌دهند، شاید سیاستمداران زن بتوانند نشان دهند که این ویژگی‌ها نه در مغایرت یا تقابل با رهبری درست، بلکه مکمل آن است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها