کد خبر: 401746
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از وضعیت این روزهای تیم ملی والیبال:

مربیان ایرانی می‌توانند هدایت تیم ملی والیبال ایران را بر عهده گیرند؟

یک کارشناس والیبال گفت: مهم‌ترین مشکل این روزهای والیبال ایران مسائل مالی است. فدراسیون والیبال برای جذب یک مربی خارجی سطح بالا باید 15 هزار یورو در ماه هزینه کند. فکر می‌کنم در این وضعیت اقتصادی جذب مربی خارجی به صورت تمام‌وقت نمی‌تواند راهکار مناسبی برای تیم ملی باشد.

مربیان ایرانی می‌توانند هدایت تیم ملی والیبال ایران را بر عهده گیرند؟
کد خبر: 401746
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در پی تعویق رقابت‌های المپیک 2020 توکیو، قرارداد ایگور کولاکوویچ هم با فدراسیون والیبال ایران لغو شد و حالا مدیران فدراسیون به دنبال جانشینی برای این مربی هستند، موضوعی که به مهم‌ترین چالش این روزهای والیبال ایران تبدیل شده است ( بیشتر بخوانیم ).

کولاکوویچ

چرا قرارداد کولاکوویچ تمدید نشد؟

هرچند کولاکوویچ از تیم ملی والیبال ایران جدا شده، اما باید قبول کنیم که اگر سر و کله ویروس کرونا پیدا نشده بود، کولاکوویچ هنوز سرمربی ایران بود و تیم ملی هم زیر نظر او برای حضور در المپیک 2020 توکیو آماده می‌شد. اما تعویق المپیک توکیو باعث شد مدیران والیبال ایران هم به فکر قطع همکاری با این مربی مونته‌نگرویی بیفتند.

ایران شرایط اقتصادی خوبی ندارد و این موضوع بر ورزش کشور هم تاثیر گذاشته است. مربیان و بازیکنان خارجی زیادی به دلیل کمبود منابع مالی، ورزش ما را ترک کرده‌اند و پرونده‌های مالی زیادی به همین خاطر در دادگاه‌های بین‌المللی ورزش باز شده است. والیبال ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. قرارداد کولاکوویچ با فدراسیون والیبال ایران بلندمدت است و این فدراسیون هر ماه باید مبلغی را بابت دستمزد به او پرداخت کند. با تعویق المپیک و لغو رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال، فدراسیون تصمیم گرفت با لغو قرارداد کولاکوویچ، منابع مالی‌اش را مدیریت کند ( بیشتر بخوانیم ).

کولاکوویچ

امیر خوش‌خبر، سرپرست تیم ملی والیبال ایران، درباره دلیل پایان همکاری والیبال ایران با کولاکوویچ می‌گوید: «بعد از اینکه مشخص شد المپیک 2020 یک سال عقب افتاده، آقای داورزنی از من خواست با کولاکوویچ درباره فسخ قرارداد صحبت کنم، چون ما امسال هیچ رویداد خاص و مهمی در پیش نخواهیم داشت. به هر حال طبق قراردادی که از قبل امضا شده، کولاکوویچ و دستیارانش هر کدام حقوق ماهانه دارند. ما هم به دنبال توافقی هستیم تا بتوانیم این قرارداد را فسخ کنیم.»

فسخ قرارداد کولاکوویچ با فدراسیون والیبال به این معنی بود که والیبال ایران با یک مربی جدید گام در رقابت‌های المپیک توکیو 2021 می‌گذارد. سرپرست فدراسیون والیبال درباره روش انتخاب جانشین کولاکوویچ نیز توضیح می‌دهد: «فعلاً نمی‌توانم دقیق در این ‌باره صحبت کنم. با این حال من فکر می‌کنم برای المپیک توکیو فدراسیون به دنبال یک مربی خارجی سطح بالا خواهد بود.»

هرچند خوش‌خبر می‌گوید هدایت تیم ملی در المپیک توکیو بر عهده یک مربی خارجی است، اما به یک موضوع مهم دیگر هم اشاره می‌کند و آن حضور یک مربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی در رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال است. خوش‌خبر در این زمینه می‌گوید: «اگر قرار بر برگزاری لیگ ملت‌های 2020 باشد، ما در این مسابقات از مربی ایرانی استفاده می‌کنیم. باید ببینیم فدراسیون جهانی چه تصمیمی درباره لیگ ملت‌ها می‌گیرد. اگر حتی این مسابقات لغو شود، اما شرایط به حالت عادی برگردد، ما تیم ملی را به حال خود رها نمی‌کنیم؛ سعی می‌کنیم بیشتر به بازیکنان جوان‌تر میدان دهیم و برای المپیک توکیو آماده‌سازی را از همین امسال شروع کنیم.»

تیم‌ ملی والیبال ایران

واکنش کولاکوویچ به جدایی از تیم ملی والیبال ایران

کولاکوویچ بعد از جدایی از تیم ملی والیبال ایران، با انتشار پیامی در این‌باره نوشت: «همکاران گرامی، بازیکنان عزیز من، کارکنان فدراسیون، دوستان خوب ایرانی من، مردم قابل ستایش ایران، پس از سه سال سرشار از تلاش، شیرینی، ناراحتی، خنده، اشک، زیبایی و لذت لحظه رفتن من از ایران فرا رسید. این ماجراجویی شگفت‌انگیز، یک تجربه بسیار عالی، زودتر از آنچه انتظار داشتم به اتمام رسید، اما دیگر مهم نیست، هیچ چیزی نمی‌تواند خاطرات بسیار زیبای من از زمانی که همه با هم برای پیروزی تیم ملی ایران با رقبا می‌جنگیدیم را کم کند، شما همیشه در قلب من هستید به دلیل شجاعت، خرد، احساسات و احترامی که هر روز به من نشان دادید. منتظر دیدار احتمالی شما هر جا که باشید هستم.» ( بیشتربخوانیم )

خیلی از مربیان و کارشناسان فسخ قرارداد با کولاکوویچ را به نفع والیبال ایران دانستند. منتقدان کولاکوویچ معتقدند این مربی کار زیادی برای والیبال ایران انجام نداده است و انتخاب او برای تیم ملی کاری کاملاً اشتباه بوده است. جبار قوچان‌نژاد مربی والیبال ایران درباره فسخ قرارداد با کولاکوویچ گفت: «فسخ قرارداد با ایگور کولاکوویچ به نفع والیبال ایران است. امیدوارم بتوانیم بدون دادن خسارت این قرارداد را فسخ کنیم چراکه کولاکوویچ به اندازه کافی از والیبال ایران گرفته است.»

کولاکوویچ

انتخاب مربی برای تیم ملی

با رفتن کولاکوویچ، مدیران فدراسیون به دنبال انتخاب جایگزینی مناسب برای او هستند و در این مدت جلساتی هم با برخی از کارشناسان و پیشکسوتان والیبال ایران برگزار کرده‌اند ( بیشتر بخوانیم ).

محمود افشاردوست، دبیر اسبق فدراسیون والیبال ایران، درباره انتخاب مربی تیم ملی و جلساتی که تاکنون برگزار شده است می‌گوید: «در این جلسه‌ها قرار است شاخص‌ها و ویژگی‌های انتخاب سرمربی تیم ملی بررسی شود. متاسفانه نه در فدراسیون والیبال که شاید در سایر فدراسیون‌ها نیز این‌گونه باشد که شاخص‌ها و ویژگی‌های تبیین‌شده برای انتخاب سرمربی تیم‌های ملی وجود ندارد.»

افشاردوست درباره انتخاب مربی ایرانی برای تیم ملی والیبال هم توضیح می‌دهد: «بارها در مصاحبه‌های خود گفته‌ام که پس از المپیک 2020 والیبال ایران می‌تواند با مربی ایرانی ادامه دهد. مربی ایرانی می‌تواند کمک بسیاری کند. دانش فنی مربیان ایرانی به جایی رسیده که می‌توانند تاثیرگذار باشند. شاید در بحث تجربه در مسابقات المپیک و لیگ ملت‌ها کمی کم‌تجربه باشند که این نیز طبیعی است،‌چون در هفت هشت سال گذشته سکان هدایت تیم ملی در المپیک و لیگ ملت‌ها در دست مربیان خارجی بوده است.»

محمود افشار دوست، کارشناس والیبال

مربی ایرانی می‌تواند در تیم ملی موفق باشد؟

این روزها صحبت‌های فراوانی درباره حضور یک مربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی شنیده می‌شود، اما سوالی که پیش می‌آید این است: آیا مربیان ایرانی توان هدایت تیم ملی را دارند؟ در شرایطی که اکثر مربیان خارجی در تیم ملی به مشکلات خورده‌اند و برخی از رسانه‌ها هم مدعی شده‌اند تعدادی از بازیکنان، با ایجاد دسته و گروه، در کار مربیان خارجی تیم ملی اخلال به وجود آورده‌اند، آیا مربی ایرانی می‌تواند کار خود را به خوبی پیش ببرد؟

مصطفی کارخانه، مربی والیبال ایران، درباره حضور مربی داخلی روی نیمکت تیم ملی می‌گوید: «با توجه به حساسیت و اهمیت المپیک، گزینه خارجی بهتر است چراکه با توجه به مسابقات المپیک، اعتماد به مربی ایرانی هنوز به وجود نیامده و اگر تیم در المپیک نتیجه کسب نکند، تمام کاسه کوزه‌ها بر سر مربی ایرانی شکسته خواهد شد. بنابراین انتخاب مربی ایرانی ریسک بزرگی خواهد بود. البته همه به توانمندی‌های مربی ایرانی واقفیم، اما در حال حاضر شرایط برای حضور مربی ایرانی فراهم نیست.»

محمدرضا دامغانی، مربی والیبال ایران، درباره انتخاب مربی داخلی برای تیم ملی والیبال نیز توضیح می‌دهد: «شاید بار فنی و دانش مربیان ایرانی بالا و به‌روز باشد اما متاسفانه فرهنگ اطاعت از مربی ایرانی کمرنگ است. گزینه خارجی ترجیحاً بهتر است؛ البته مربی خارجی‌ای که به علم روز والیبال آگاه و با تیم‌های بزرگ دنیا کار کرده باشد و سابقه حضور در المپیک را نیز داشته باشد.»

از این دست واکنش‌ها در بین مربیان و کارشناسان والیبال ایران بسیار زیاد است. کارشناسان والیبال معتقدند زمان حضور مربی ایرانی در تیم ملی هنوز فرا نرسیده است.

والیبال ایران و کره جنوبی

تیم ملی نیاز به مربی خارجی دارد

جمشید حمیدی، کارشناس والیبال ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، درباره انتخاب مربی ایرانی برای تیم ملی می‌گوید: «والیبال ایران با داشتن چنین بازیکنانی باید یک مربی بسیار بزرگ داشته باشد، مربی بزرگی چون ولاسکو که بتواند داشته‌های والیبال ایران را ارتقا دهد. بازیکنان تیم ملی نزدیک به 15 سال است که در کنار یکدیگر بازی می‌کنند و امروز هم در لیگ‌های معتبر اروپایی فعالیت دارند. فکر می‌کنم دلیل اصلی تمام این اتفاقات ولاسکوی آرژانتینی است. او بود که پایه والیبال مدرن را در ایران کاشت و حالا والیبال ایران نیاز به یک مربی در سطح ولاسکو دارد.»

او ادامه می‌دهد: «فکر می‌کنم مدیران فدراسیون والیبال باید به دنبال جذب یک مربی با کلاس بالای جهانی باشند؛ مربیانی چون آنستازی، رزنده و هنین که در سطح ولاسکو هستند و تاثیر زیادی بر والیبال جهان گذاشته‌اند.» ( بیشتر بخوانیم )

این کارشناس والیبال با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و بالا رفتن قیمت ارز و مشکلی که برای ورزش ایجاد کرده گفت: «مهم‌ترین مشکل این روزهای والیبال ایران مسائل مالی است. فدراسیون والیبال برای جذب یک مربی خارجی سطح بالا باید 15 هزار یورو در ماه هزینه کند. فکر می‌کنم در این وضعیت اقتصادی جذب مربی خارجی به صورت تمام‌وقت نمی‌تواند راهکار مناسبی برای تیم ملی باشد.»

حمیدی اضافه می‌کند: «امروز بسیاری از تیم‌های ملی برتر جهان از مربیان نیمه‌وقت استفاده می‌کنند. مثل تیلیه، مربی تیم ملی فرانسه، که همزمان هدایت تیم والیبال پاناسونیک ژاپن را هم بر عهده دارد. هنین هم سرمربی تیم ملی لهستان است، اما در لیگ والیبال ایتالیا نیز مربیگری می‌کند. فکر می‌کنم فدراسیون والیبال ایران هم چاره‌ای جز این ندارد که یک مربی نیمه‌وقت برای مربیگری تیم ملی انتخاب کند.»

او ادامه می‌دهد: «والیبال ایران تا امروز از مربیان تمام‌وقت استفاده می‌کرد، اما همین مربیان هم بعد از پایان مسابقات ایران را ترک می‌کردند و تقریباً نیمی از سال را در ایران نبودند. زمانی اعتقاد بر این بود که والیبال ایران به یک مربی تمام‌وقت احتیاج دارد؛ چراکه مجبور بودیم هسته‌های والیبال مدرن را در ایران شکل بدهیم. امروز والیبال ایران حرفه‌ای شده است. نزدیک به 10 بازیکن ایرانی در لیگ‌های معتبر اروپایی بازی می‌کنند و باید قبول کنیم که یک تیم حرفه‌ای هستیم و می‌توانیم مانند دیگر کشورهای معتبر در رشته والیبال از مربیان نیمه‌وقت برای تیم ملی استفاده کنیم.»

کولاکوویچ

تیم (ب) والیبال باید تشکیل شود

حمیدی درباره لزوم داشتن تیم (ب) والیبال ایران و استفاده از مربیان ایرانی در این تیم می‌گوید: «مربیان ایرانی می‌توانند هدایت تیم ملی (ب) ایران را بر عهده بگیرند. بدین ترتیب می‌توانیم از این تیم در برخی از رقابت‌های بین‌المللی استفاده کنیم و مربیان ایرانی را هم در این میادین محک بزنیم. ضمن اینکه فدراسیون باید در کنار این مربیان ایرانی، از مشاوران خارجی بهره ببرد تا دانش مربیان ایرانی افزایش پیدا کند. فدراسیون والیبال ژاپن نزدیک به 2 سال است که سرمربی سابق تیم ملی فرانسه را به عنوان دستیار به تیم ملی‌اش اضافه کرده. این مربی بازیکنان را تمرین می‌دهد، اما این ناکاگایجی است که والیبال ژاپن را در مسابقات هدایت می‌کند. اگر والیبال ایران هم می‌خواهد از مربیان ایرانی استفاده کند، باید با برنامه عمل کند و مانند ژاپن از تجربه و دانش مربیان خارجی بهره ببرد.»

او صحبت‌های خود را چنین به پایان می‌رساند: «معتقدم والیبال ایران مربیان دانای زیادی دارد، اما نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که خیلی از مربیان ایرانی تجربه بین‌المللی بالایی ندارند. فدراسیون والیبال باید خیلی زودتر از اینها مربیانی چون پیمان اکبری را در کنار مربیان خارجی قرار می‌داد تا کسب تجربه کنند. کاش پیمان اکبری و بهروز عطایی در کنار ولاسکو قرار می‌گرفتند تا به دانش‌شان افزوده شود.» ( بیشتر بخوانیم )

چکیده گفت‌وگو با جمشید حمیدی

والیبال ایران هنوز به مربیان خارجی نیاز دارد

کاش پیمان اکبری در کنار ولاسکو آموزش می‌دید

به دلیل مشکلات مالی فدراسیون می‌تواند از مربیان نیمه‌وقت در تیم ملی استفاده کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها