کد خبر: 401827
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۰۹:۲۶:۰۰
| |

سعیدی، سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی:

مورد بستری در بین ورزشکاران نداشتیم/ تصمیم نهایی برای لیگ فوتبال 15 اردیبهشت اعلام می شود

سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: با توجه به شرایط موجود ما نمونه‌گیری تست دوپینگ نداشتیم اما ممکن است از این به بعد داشته باشیم.

مورد بستری در بین ورزشکاران نداشتیم/ تصمیم نهایی برای لیگ فوتبال 15 اردیبهشت اعلام می شود
کد خبر: 401827
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۰۹:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ویروس کرونا در جهان باعث شده تا بیش از 2.5 میلیون نفر به ایران ویروس مبتلا شوند. همچنین به خاطر این موضوع تمامی رویدادهای ورزشی تعلیق شده و المپیک توکیو هم یکسال به تعویق افتاده است. این موضوع باعث شد تا گفت‌وگویی با رضا سعیدی سخنگوی فدراسیون پزشکی - ورزشی در خصوص وضعیت ورزشکاران و ورزش ایران در بحران کرونا داشته باشیم. متن گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

وضعیت ورزش در بحران کرونا به چه صورت است؟

فعلا وضعیت کنترل شده. طبق اطلاعاتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌دهد، آمار کاهش یافته اما اینکه پیک را رد کرده‌ایم یا نه هنوز نمی‌توانیم قاطع در این خصوص صحبت کنیم. جامعه ورزش هم جزیی از آن است.

صحبت‌هایی مبنی بر مبتلا شدن چند ورزشکار به ویروس مطرح شده بود. وضعیت آنها چطور است؟

تعدادی از ورزشکارانی که مبتلا شدند، بهبود یافتند. البته هیچ کدام نیاز به بستری نداشتند. تعدادی از کاراته کاران هم مبتلا شده بودند. اخیرا یکی از آنها در قرنطینه خانگی است. شرایط نرمالی هم دارد. تست کرونا برای این ورزشکار انجام نشد اما چون علائم طوری بود که به این ویروس نزدیک بود پزشکان او را ویزیت کردند که الان در قرنطینه خانگی است. در مورد سایر ملی‌پوشان هم 9 نفر با شک علائم مبتلا شده‌اند. نصف این افراد از جمله احسان حدادی بهبود یافتند، دو نفر هنوز علائم دارند.

در خصوص ورزش کردن این افراد چه توصیه‌ای دارید؟

این عزیزان هر وقت دوره ریکاوری‌شان تمام شد می‌توانند برگردند. البته ما پروتکل‌های بازگشت به ورزش را هم داریم. همکاران ما در فدراسیون پزشکی ورزشی با همکاری دوستان و دانشگاه تهران پروتکل واحدی را برای ورزشکاران حرفه‌ای تعریف می‌کنند. ورزشکاران فعلا با همان پروتکل‌هایی که هست باید پیش بروند. دو هفته بعد از بیماری در صورتی که قلب، ریه و مغز درگیر نشده باشد با تشخیص پزشک از قرنطینه خارج می‌شوند.

در این مدت با ورزشکاران المپیکی ارتباط مجازی هم دارید که به مشکلات‌شان رسیدگی شود؟

ما سامانه پرسش و پاسخ داریم. ارتباط تلفنی هم با المپیکی‌ها برقرار می‌کنیم، به فدراسیون‌ها ابلاغ کرده‌ایم هر موردی بود توسط کمیته‌های پزشکی ما را مطلع کنند.

آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) و کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در این مدت بحران هشدارهایی در مورد دوپینگ داده‌اند. فعالیت‌ها در ایران به چه صورت است؟

فرایند مبارزه با دوپینگ متوقف نشده است. دستورالعمل‌هایی وجود دارد که وادا به همه کشورها داده و در سایت خودش هم وجود دارد. کشورهایی که امکان نمونه گیری دارند، اگر در قرنطینه کامل نیستند، حتی اگر مسابقه هم نباشد می‌توانند نمونه‌های بیرون از مسابقه بگیرند. سایر کشورها هم باید فرم‌ها، آموزش از راه دور و سایر فعالیت‌های آنتی‌دوپینگ را انجام دهند. تمام این فعالیت‌ها در جهت گسترش مبارزه با دوپینگ انجام می‌شود. با توجه به اینکه مسابقه‌ای برگزار نمی‌شود نمونه‌گیری در داخل مسابقه متوقف شده اما ماموران وادا در هر مکان و هر جایی بیرون از مسابقه از ورزشکاران می‌توانند تست بگیرند.

ایران هم نمونه‌گیری داشته؟

چون شرایط خوب نبود، نمونه‌گیری نداشتیم. ممکن است بعد از این داشته باشیم. در ارسال نمونه‌ها چیزی که وادا گفته این است اگر آزمایشگاه کشورهایی که نمونه‌ها را دریافت می‌کنند، تعلیق شده باشند می‌توان این نمونه‌ها را فریز کرده و در حال استاندارد نگه دارند. اگر آزمایشگاهی هم تعلیق نشده باشد می‌توان نمونه‌ها را ارسال کرد. ما نتوانستیم نمونه‌ای به آزمایشگاه کلن ارسال کنیم اما اتفاقی که افتاد این که طبق تفاهم با آزمایشگاه قطر فکر می‌کنم حدود 33 مورد به این آزمایشگاه ارسال کردیم. منتظریم تا جواب بیاید. همکاری ما با کلن قطع نشده اما به احتمال قوی با قطر، ادامه خواهیم داد. هزینه‌ها هم کمتر از ارسال نمونه‌ها به کلن خواهد بود.

وضعیت فوتبال به چه صورت است؟ فکر می‌کنید چه زمانی مسابقات لیگ پیگیری شود؟

در تمامی دنیا این مشکل وجود دارد. برخی حتی مجبور شده‌اند لیگ فوتبال را لغو کنند. در ایران هم هر گونه تصمیمی گرفته شود تابع ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهد بود. قرار شد جلسه ستاد مبارزه با کرونا در ورزش، تشکیل شود ببینیم این اجازه را می‌دهند مسابقات فوتبال برگزار شود یا نه. در این خصوص هنوز تصمیم‌گیری نشده است. فکر می‌کنم تا 15 اردیبهشت تصمیم نهایی اعلام شود. بازگشایی هم باید طبق دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی باشد.

توصیه پایانی؟

اساس داستان همان بحث رعایت بهداشت است. با توجه به رفتار غیرقابل پیش‌بینی ویروس کرونا، توصیه این است مردم همچنان موضوع را جدی بگیرند و بهداشت فردی را رعایت کنند چون افرادی که مبتلا هستند علائم متفاوتی دارند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها