سرگئی لاوروف:

از اتهام‌زنی دوباره آمریکا درباره دخالت در انتخابات نگرانیم

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که او نگرانی‌ها درباره اینکه مسکو بار دیگر به دخالت در کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ متهم شده، با وزیر خارجه آمریکا در میان گذاشته است.

از اتهام‌زنی دوباره آمریکا درباره دخالت در انتخابات نگرانیم
کد خبر: 401857
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۱۰:۳۳:۰۸

اعتمادآنلاین| سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی به گفت‌وگوی اخیرش با مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد.

او گفت: صراحتا گفتم که ما پیش‌بینی می‌کنیم و در حال حاضر موج جدیدی از اتهامات را احساس می‌کنیم که ما در انتخابات فعلی دخالت خواهیم کرد.

براساس متن مصاحبه‌ که در وب‌سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شد، لاوروف گفت که او به پامپئو پیشنهاد داده است تا دو کشور «مکانیسمی ایجاد کنند» تا روسای جمهوری آن‌ها درباره نگرانی‌های مرتبط که از سوی هر طرف مطرح شده است، رسیدگی کنند.

وزارت خارجه آمریکا هنوز واکنشی به این اظهارات نداشته است. این وزارتخانه پیشتر گفته بود که پامپئو و لاوروف چند روز پیش تلفنی گفت‌وگو داشته‌اند.

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مدت‌ها پیش ارزیابی کردند که دولت روسیه در انتخابات 2016 که دونالد ترامپ در آن پیروز شد، مداخله کرد و کمیته منتخب سنا در امور اطلاعاتی هفته گذشته اعلام کرد بررسی قانونگذاران نشان می‌دهد هیچ دلیلی وجود ندارد که در نتیجه‌گیری جامعه اطلاعاتی تردید کرد.

سناتور ریچارد بور، رئیس این کمیته که از جمهوری‌خواهان کارولینای شمالی است سه‌شنبه گفت: با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 2020 بیش از همیشه اهمیت دارد که ما مقابل تهدید دخالت عوامل خارجی متخاصم هوشیار باشیم.

مارک وارنر، معاون دموکرات این کمیته هم تاکید کرد: قطعا هیچ دلیلی برای تردید نیست که موفقیت‌ روس‌ها در سال 2016 آن‌ها را به سمت امتحان دوباره این فرایند در سال 2020 بکشاند و ما باید آمادگی داشته باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین گفت، برخی کشورها برای توجیه واکنش نامناسب خودشان به بیماری کووید-19 به سازمان جهانی بهداشت حمله می‌کنند. لاوروف تاکید کرد: نمی‌خواهم تمایل به اتحاد سیاسی شود. من شاهد نشانه‌هایی از سیاسی‌شدن در حملات به سازمان جهانی بهداشت هستم. به اعتقاد من، این حملات تحقق تمایل برای بهانه‌تراشی اقدامات خاصی است که بسیار دیر انجام شدند و بسیار ناکافی بودند.

سرگئی لاوروف افزود: سازمان جهانی بهداشت عالی نیست، اما نقش خودش را انجام می‌دهد، به عنوان یک نهاد پیشرو و هماهنگ‌کننده در عرصه سلامت عمل می‌کند. بله کامل نیست. هیچکس کامل نیست. فعالیت سازمان جهانی بهداشت با کشورهای عضو آن تعیین می‌شود. آن‌ها تا همین اواخر هیچگونه شکایتی نداشتند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در بخش دیگری از مصاحبه‌ با برنامه «بولشایا ایگرا» در شبکه یک روسیه گفت،‌ برخی از کشورهای اروپایی و کشورهای عضو ناتو نمی‌توانند برای دریافت کمک در راه مقابله با کروناویروس به روسیه روی آورند، زیرا «برادران بزرگ» مخالف آن هستند.

برادر بزرگ، نماد و چهرهٔ نظام حکومتی است که به اشکال گوناگون، بر زندگی طبقات مختلف مردم، نظارت و کنترل دارد.

لاوروف افزود: ما از طریق منابع بسیاری مطلع شدیم که شماری از کشورها در اروپا، اتحادیه اروپا و ناتو مایل نیستند که تجربه ایتالیا را تکرار کنند و با ما برای دریافت انواع کمک‌ها تماس بگیرند. مسکو ضرورتی برای تشکیل «محافل کوچک از افراد هم‌فکر» که موازی با سازمان‌های بین‌المللی باشند، حس نمی‌کند.

در دوران شیوع کرونا، نقش ملت‌-دولت‌ها به شدت افزایش یافته است و این در سراسر جهان مشهود است. کشورها در مبارزه علیه شیوع کرونا تلاش دارند به خودشان متکی باشند. علاوه بر این، آزردگی از بروکراسی فاش شد و این اکنون کاملا در اتحادیه اروپا آشکار است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها