کد خبر: 401904
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۸ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

چرا بن‌سلمان به آتش بس در یمن تن داد؟

شک و تردیدها در مورد واقعی بودن اقدام ائتلاف سعودی در اعلام آتش‌بس در یمن تفسیرهای زیادی را به همراه خود آورده است.

چرا بن‌سلمان به آتش بس در یمن تن داد؟
کد خبر: 401904
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۸ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعمادحسینی- شک و تردیدها در مورد واقعی بودن اقدام ائتلاف سعودی در اعلام آتش‌بس در یمن تفسیرهای زیادی را به همراه خود آورده است.

در شرایطی که حرف و حدیث‌های زیادی در مورد پایبند بودن طرف سعودی به این آتش‌بس وجود داشته و حتی محمدعلی الحوثی روز یکشنبه از شکست این آتش‌بس سخن گفت و ادعای ائتلاف در تمدید این آتش‌بس به دلیل شیوع کرونا را بی‌پایه و اساس دانست باید اعتراف کرد ریاض هم دلایل خاص خود را برای اعلام این آتش‌بس دارد. به بیانی دیگر در سوی دیگر این معادله، ریاض هم دلایلی برای اعلام این آتش‌بس دارد که ارتباط چندانی هم به شیوع کرونا و عالمگیر شدن این بیماری ندارد.

به اعتقاد برخی تحلیلگران یمنی این اقدام عربستان نوعی واکنش به رفتاری است که محمد بن زاید اخیراً به شکل محرمانه و دور از چشم محمد بن سلمان در یمن انجام داده است.

خبرهای رسیده از یمن حکایت از آن دارد که ابوظبی به شدت به انصارالله نزدیک شده و در آستانه عقد توافقنامه صلح با آنهاست.

یکی از تحلیلگران یمنی که به گروه (علی عبدالله) صالح نزدیک است در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی یمنی الهویه فاش کرد، محمد بن زاید، ولیعهد امارات، از طریق عمار محمد عبدالله صالح به دنبال توافق با نیروهای انصارالله است و قرار است در این چارچوب بخش‌هایی از جنوب یمن که همچنان شاهد جنگ بین ائتلاف سعودی و حوثی‌هاست تحویل انصارالله شود.

صاحب‌نظران بر این باورند، محمد بن زاید که از مدت‌ها پیش دستور عقب‌نشینی نظامیان اماراتی را از عدن و چند نقطه دیگر یمن داده بود امروز فقط کنترل یا سلطه بر الحدیده را در دستور کار خود داشته و در مذاکرات خود قول داده است در صورتی که اجازه نفوذ امارات در الحدیده داده شود استان مأرب را هم تسلیم انصارالله کند.

به اعتقاد کارشناسان، افشای این تلاش‌ها بن‌سلمان را بر آن داشت تا به صرافت خروج آبرومندانه از یمن بیفتد، به خصوص که ادامه این جنگ 6 ساله نه تنها جایگاه عربستان را در جامعه جهانی متزلزل کرده بلکه باعث شده یمنی‌ها بعد از این جنگ دیگر خود را افرادی با درجه‌ای پایین‌تر از سعودی‌ها ندانند.

همچنین بر کسی پوشیده نیست ریاض که برای جلوگیری از کسب امتیاز یکی از اضلاع محور مقاومت وارد جنگ یمن شد و سودای فتح صنعا برای ممانعت از شکل‌گیری حزب‌الله جدید در همسایگی خود را داشت امروز اعطای امتیاز به این محور را در قالب یک توافق صلح آن هم با ژست بشردوستانه به مراتب بهتر از قبول آتش‌بسی در سایه حملات گسترده انصارالله از یک سو و خروج متحدانش از ائتلاف در سوی دیگر می‌بیند.

آنچه مشخص است اینکه امروز عمر آتش‌بس رسانه‌ای در یمن از یک ماه گذشته، اما باید دید این جنگ میدانی و واقعی یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان علیه یکی از فقیرترین کشورها چگونه پایانی خواهد داشت؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها