کد خبر: 401967
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۱۷:۴۰:۰۰
| |

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس مطرح کرد:

رشد اینترنت، کمبود فرکانس

نادر مکاری با اشاره به کمبود فرکانس با توجه به رشد ترافیک اینترنت و موبایل گفت: برخی از فرکانس‌های 700-800 مگاهرتز از سوی صداوسیما خالی گذاشته شده است که به کارگیری آن از سوی وزارت ارتباطات، علاوه بر افزایش سرعت اینترنت و پوشش آنتن‌دهی موبایل در کاهش هزینه‌ها نیز تاثیرگذار است.

رشد اینترنت، کمبود فرکانس
کد خبر: 401967
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۱۷:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «نادر مکاری» دانشیار دانشگاه تربیت مدرس در گفت وگو با مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه از نظر علمی، کشور ما نیازمند فرکانس 700-800 مگاهرتز برای شبکه‌های موبایل است، اظهار کرد: استفاده از این فرکانس برای موبایل موجب کاهش هزینه و افزایش پوشش آنتن‌دهی تلفن همراه می‌شود.


مکاری با تاکید بر اینکه استفاده از فرکانس 700-800 موجب افزایش سرعت اینترنت و کاهش هزینه‌ها می‌شود گفت: اگر هزینه اپراتور کم شود، هزینه کاربران نیز کاهش می‌یابد. با به کارگیری این فرکانس‌ها کاهش هزینه و افزایش سرعت میسر است.


این استاد دانشگاه با بیان این‌که استفاده از فرکانس 700-800 مگاهرتز موجب می‌شود تا تجهیزات کمتری برای برقراری ارتباطات نصب شود تصریح کرد: این فرکانس‌ها به مناطق مختلف به خصوص دور افتاده کمک می‌کند تا با تجهیزات کمتر ارتباطات خوب داشته باشند.

وی با بیان اینکه با رشد ترافیک موبایل و اینترنت کمبود فرکانس محسوس شده است، خاطرنشان کرد: سازمان‌های بین‌المللی برای استانداردسازی به نسل‌های قبل و نسل‌های بعدی توصیه می‌کنند تا از این فرکانس‌ها استفاده کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کشورهای جهان اول و کشورهای همسایه ایران به صورت مشترک یا اجاره‌ای از این فرکانس‌ها استفاده می‌کنند، افزود: این موضوع از نظر علمی دارای سازوکار راحتی است به طوری که ITU (اتحادیه بین‌المللی مخابرات) و 3GPP که استانداردهای مرتبط را تنظیم می‌کنند برای آن راهکارهایی ارایه دادند.

وی با اشاره به روش‌های اشتراک طیفی افزود: این روش از سوی سازمان‌های بین‌الملل توصیه می‌شود به طوری‌که سازمان‌های دارای طیف با سازمان‌های دارای شبکه تعامل داشته باشند تا به صورت اشتراکی از طیف استفاده کنند. این طرح از نظر علمی موضوعی جا افتاده است و هیچ گونه شک و شبهه در آن راه ندارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر برخی از بخش‌های فرکانس 700-800 مگاهرتز خالی است. به طوری که اگر این فرکانس‌ها در اختیار وزارت ارتباطات قرار گیرد خللی در کار سازمان صداوسیما ایجاد نمی‌شود.

روز گذشته ششم اردیبهشت ماه، 128ستاد دانشگاه در نامه‌ای به ریاست سازمان صدا و سیما از او خواستند ترتیبی اتخاذ کند تا زمینه لازم برای استفاده بهینه از منابع طیف فرکانسی به عنوان منابع کمیاب ملی فراهم شود.

در این نامه با اشاره دستور رهبر معظم انقلاب برای گسترش و تقویت هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های داخلی و همچنین با توجه به اینکه باندهای فرکانسی پایین‌تر از مزایای بسیاری در شبکه‌های پهن‌باند سیار برخوردار هستند و تنها بخش‌هایی از این طیف فرکانسی توسط صداوسیما استفاده می‌شود «ضرورت دارد از درآمدها و منافع ناشی از تغییر کاربری باند فرکانسی مذکور از طریق انعقاد تفاهمنامه و یا قراردادهایی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یا قراردادهای سه جانبه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورهای مخابرات سیار فعال در کشور انتفاع حاصل شود».

نویسندگان این نامه تصریح کرده‌اند که «تغییر کاربری باند فرکانسی ذکر شده و پخش برنامه‌های صدا و سیما بر بستر شبکه‌های مذکور، سبب افزایش مخاطبین این برنامه‌ها خواهد شد که علاوه بر ارتقای جایگاه آن سازمان در جامعه، باعث کسب درآمدهای بیشتر و ایجاد منبع مالی جدید برای سازمان صدا و سیما خواهد شد. ضمنا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با توجه به جایگاه قانونی خود در ارتباط با اپراتورهای مخابرات سیار می‌تواند خدمات ویژه ای را بر بستر شبکه‌های ارتباطات سیار به سازمان صدا و سیما، برای ارائه محتوای مورد نظر آن سازمان ارایه کند».

این نامه را اساتید برجسته‌ای از جمله دکتر فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف، دکتر معتمدی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم امضا کرده‌اند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها