در پی بحران کمبود سوخت:

ارزان‌ترین بنزین دنیا گران‌ترین شد

بنزین در ونزوئلا در پی بحران کمبود سوخت از ارزان‌ترین بنزین جهان چرخش 180 درجه‌ای داد و بالاترین نرخ را در جهان پیدا کرد.

ارزان‌ترین بنزین دنیا گران‌ترین شد
کد خبر: 401979
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۸ ۰۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| به لطف یارانه‌هایی که در دولت سوسیالیست هوگو چاوز، رئیس جمهور اسبق ونزوئلا و جانشین وی نیکلاس مادورو پرداخت شده، بنزینی که از سوی شرکت نفتی دولتی PDVSA فروخته می‌شود، تقریبا رایگان بوده است. پر کردن باک خودرو به حدی ارزان بود که خودروسواران در ونزوئلا به کارکنان جایگاه سوخت به جای 10 سنت آمریکا پول بنزین، تنقلات یا چند صد بولیوار می‌دادند.

اما شبکه پالایشگاهی ونزوئلا به ظرفیت 1.3 میلیون بشکه در روز در آستانه فروپاشی است و تحریمهای آمریکا که با هدف سرنگونی دولت مادورو علیه این کشور وضع شده، واردات سوخت را دشوار کرده و باعث شده است شهروندان ونزوئلایی ساعتها در صف بنزین منتظر بمانند یا به بازار سیاه مراجعه کنند.

به گفته شاهدان، در شهر غربی ماراکایبو، فروشندگان بازار سیاه 20 لیتر بنزین را 50 دلار می‌دهند و در برخی از بخش‌های ونزوئلا هر لیتر بنزین چهار دلار فروخته می‌شود.

این قیمت بالاتر از قیمت بنزین در هنگ کنگ است که بر اساس بررسی‌های انجام شده، گران‌ترین بنزین دنیا را دارد. هر لیتر بنزین در جایگاه‌های سوخت رویال داچ شل در این شهر دو دلار و 15 سنت فروخته می‌شود.

جهش قیمت بنزین در ونزوئلا در حالی روی داده که قیمت بنزین در نقاط دیگر جهان به دلیل کاهش تقاضا در بحبوحه شیوع ویروس کرونا به شدت کاهش پیدا کرده است. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در آمریکا قیمت میانگین هر لیتر بنزین در هفته منتهی به 20 آوریل، 48 سنت بود.

بر اساس گزارش رویترز، دولت ونزوئلا به دنبال تعمیر پالایشگاهها بوده و هفته گذشته از ایران مواد پالایشگاهی دریافت کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها