معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:

انجام 35هزار تست سرپایی تشخیص کرونا/ 60 نقطه قرمز شیوع کرونا در کشور

علیرضا رئیسی گفت: تا امروز بیش از 35هزار آزمایش سرپایی تشخیص کرونا انجام داده‌ایم که مورد تایید بهداشت جهانی بوده است.

انجام 35هزار تست سرپایی تشخیص کرونا/ 60 نقطه قرمز شیوع کرونا در کشور
کد خبر: 402051
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۸ ۱۱:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری مجازی که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد ضمن قدردانی از کادر بهداشت و درمان گفت: بزرگترین دغدغه من امروز درباره ویروس و عوارض بیماری نیست بلکه بزرگترین نگرانی من عادی شدن این بیماری است و اینکه فکر کنیم فعالیت ویروس تمام شده بزرگترین مشکل برای کنترل این بیماری است لذا از مردم خواهش می‌کنم که همچنان به رعایت نکات بهداشتی بپردازند و کنترل بیماری به معنای غلبه بر کرونا نیست.

وی گفت: مردم فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پرتکول بهداشتی را جدی بگیرند و مردم به عنوان ناظر عمل کنند. وقتی پرتکولی رعاتی نشد تذکر بدهید این موضوع مصداق امر به معروف و نهی از منکر است. بسیج ملی مقابله با کرونا افتخار و برگ زرینی در تاریخ حوزه سلامت است که با همکاری همه مردم رقم خورد. دبیر کل سازمان جهانی بهداشت وقتی می‌خواست از ایران نام ببرد به غربالگری 71 میلیون نفری اشاره کرد بود. هفته‌ای به یک میلیون نفر آموزش پزشکی دادیم و در صورت نیاز به مراکز بالاتر ارجاع داده شدند.

وی عنوان کرد: تا امروز بیش از 35هزار آزمایش سرپایی انجام داده‌ایم که مورد تایید بهداشت جهانی بوده است. 360 مرکز نمونه برداری ایجاد کردیم که تعداد این مراکز به 420 مرکز نمونه برداری خواهد رسید. در عرض بیست روز الی یک ماه باید یک و نیم میلیون تست در سراسر کشور برای شناسایی بیماران انجام دهیم.

معاون وزیر بهداشت با ابیان اینکه نباید فکر کنیم که بیماری مهار شده و عادی سازی انجام شود گفت: با عادی سازی شرایط ممکن است شیوع بیماری افزایش پیدا کند.

116 شهرستان کمتر از یک بیمار داشته‌اند

وی در پاسخ به پرسشی درباره سفید بودن وضعیت برخی شهرها گفت: وضعیت شهرستان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و اگر شهرستانی باشد که در طی دو هفته گذشته کمتر از یک بیمار بستری داشته است و جمعیت آن بین چهل تا پنجاه هزار نفر باشد می‌ـوان گفت آن شهرستان خیلی آلوده نیست اما تضمین وجود ندارد که اعلام کنیم وضعیت سفید تسن ممکن است وضعیت شهرستان‌ها با مرور زمان تغییر کند. نباید روی رنگ‌ها خیلی تمرکز کرد باید رتبه‌بندی متوسط پایین و بالا اعلام شود، بر اساس آخرین آمار ما 116 شهرستان کمتر از یک بیمار داشته‌اند و برخی صفر بودند و برخی 0.3 بوده است و ممکن است طی بررسی‌ها لیست شهرستان‌ها تغییر کند. در 127 شهرستان نیز طی دو هفته گذشته فوتی نداشتیم.

رییسی گفت: در مساجد نباید محفل دعا خوانی و تجمع برگزار شود و افراد می‌توانند برای نماز ظهر چند دقیقه در مساجد حضور پیدا کنند و اماکن زیارتی کماکان تعطیل خواهند بود. واقعیت این است که نگران عادی سازی بیماری هستیم.

شواهدی مبنی بر از بین رفتن بیماری با گرما وجود ندارد

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه با شناختی که از اجداد این ویروس داریم این ویروس شواهدی بر اینکه با هوای گرم از بین برود وجود ندارد گفت: در خوزستان در برخی شهرها شاهد افزایش بیماری هستیم این درحالی است که این شهرستان‌ها گرم هستند.

توزیع ماسک ارزان در مترو و اتوبوس

رییسی افزود: پرتکول وزارت بهداشت اگر انجام می‌شد و توانایی انجام آن بود قطعا وضعیت بهتر بود اما استفاده از ماسک به شدت در مترو توصیه می‌شود و بنا شد وزارت بهداشت پرتکول بدهد و ماسک ارزان در مترو و اتوبوس در اختیار مردم قرار بگیرد. مردم می‌توانند ماسک را در منزل تهیه کنند و آموزش آن ارائه شده است. ترجیح این است که هر فردی که در جمعی قرار می‌گیرد ماسک استفاده کند.

پلمپ 300 واحد متخلف بهداشتی

وی گفت: اولویت اول ما سلامت است و بازگشایی‌ها اگر منجر به آسیب به سلامت شوند ما واکنش نشان خواهیم داد، اماکنی که جزو واحدهای صنفی پرریسک هستند اجازه بازگشایی ندارند و تا کنون نیز بیش از 300 واحد پلمپ شده و 800 واحد تذکر گرفته‌اند. وزارت بهداشت پرتکول بهداشتی را ارائه داده است و نظارت تنها بر عهده ما نیست بلکه تعزیرات، قوه قضاییه و اتحادیه‌ها باید بر عملکردها نظارت داشته باشد.

61 نقطه قرمز شیوع کرونا در کشور

معاون وزیر بهداشت گفت: 60 شهرستان بیشترین میزان بروز بیماری دارند و مراکز استان‌ها شامل این موارد است و برخی مناطق استان‌ها میزان ابتلای بالایی دارند، مناطقی در شیراز، تهران، اصفهان و لرستان منطقه قرمز است که اغلب مراکز استان‌ها جزو این 61 مورد قرار دارند. تست آنتی بادی تست تشخیصی نیست و فقط مواجهه با بیماری را نشان می‌دهد و این تست نشان می‌دهد که مواجهه با این بیماری وجود داشته است و این تست به عنوان تست تشخیصی نیست. در دستور کار داریم که تست را چند جا استفاده کنیم و ببینیم افرادی که مواجهه داشته‌اند و به این بیماری مبتلا شده باشند و بهبود یافته باشند سیستم ایمنی آنها تقویت شده و در برابر بیماری ایمن شده است یا خیر؟

رییسی افزود: علائمی نظیر سر درد، تغییر حس چشایی و اختلال شنوایی، علائم گوارشی از جمله این علامت‌ها هستند و برخی بیماران تنها با احساس سردرد مواجه می‌شوند.

تجمع در پارک‌ها ممنوع است

وی با بیان اینکه پارک ها صرفا برای پیاده‌روی بازگشایی شده است گفت: از تجمع در این اماکن باید پرهیز شود و این موضوع ممنوع است. نمی‌توان بین سلامت روان و جسم تفکیک قائل شد، سامانه 4030 اقدامات خوبی در حوزه سلامت روان داشته و تا کنون 450هزار تماس برای مشاوره سلامت ارائه شده است.

نمی‌شود با الگوی یکسان با بیماری مبارزه کرد

وی افزود: اگر ببینیم میزان ابتلا در یک مکان زیاد است باید تعطیل شود، اگر دیدیم ویروس به دارویی جواب می‌دهد آن دارو را استفاده کنیم و این موضوع به معنای هوشمندسازی و مقابله هوشمندانه با بیمارس است رفتار ویروس ناشناخته است. زمانی درصد بالایی تخت را برای بیماران خالی کردیم و 20هزار تخت نقاهتگاهی آماده کردیم ولی از آنها استفاده نشد و حالا تعداد آنها کم شده است به دلیل اینکه رفتار ویروس در کشورهای مختلف مثل ایتالیا و فرانسه متفاوت است باید پیامدها را رصد کنیم و سپس اقدامی انجام دهیم، معتقدیم نمی‌شود با الگوی یکسان با بیماری مبارزه کرد.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت پاسخ به پرسشی درباره انتقال ویروس کرونا از طریق کولرگازی گفت: مقالات متعددی در زمینه انتقال ویروس از طریق هوا منتشر شده است که باید گفت این ویروس از طریق عطسه یا سرف منتقل می‌شود و وجود تهویه مناسب منجر به کاهش انتقال ویروس می‌شود و از طریق هوا امکان انتقال ویروس کم است.

وی افزود: 71 میلیون نفر در سامانه سیب و 6 میلیون نفر در سایر سامانه‌ها ثبت نام کرده‌اند در مرحله اول 4 میلیون نفر که به بیماری زمینه‌ای مبتلا بودند غربالگری شدند همچنین مرحله دوم غربالگری آغاز شده است و بیش از 12 میلیون نفر در مرحله دوم غربال خواهند شد. در زمینه بیماری پوستی نیز کیس‌های مختلفی گزارش شده‌اند که بررسی‌ها نشان می‌دهد این موارد به دلیل لخته شدن خون در مویرگ‌ها بوده است اما میزان تغییر پوستی بسیار کم است. این بیماری با ما خواهد بود، در پاییز باید منتظر موج دوم باشیم. در پاییز بیماری فصلی مثل انفلوانزا داریم که علایم مشابه دارند، گروه‌های توصیه‌پذیر در شهریور ماه باید واکسن انفلوانزا بزنند. به شرکت دانش بنیان درخواست دادیم که روی تست‌های تحقیق کنند که بیماری‌های کرونا و انلوانزا را با هم تشخیص دهند.

رییسی توصیه کرد: باید بانکداری الکترونیک را تقویت کنیم، روی آموزش الکترونیک و خرید الکترونیک بیش از پیش کار کنیم و تسهیلاتی برای این کار در نظر گرفته شود. اگر این اقدامات صورت گیرد مردم برای امور غیرضرور به بیرون از منزل مراجعه نخواهند کرد. وقتی اعلام می‌شود مردم برای دریافت وام سیمکارت تهیه کنند مجبورند به بیرون از منزل مراجعه کنند. از الان باید برای پاییز به فکر تهیه ماسک باشیم تا پاییز ایمنی را بگذارنیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها