کد خبر: 402065
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۳ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چگونه هوش مصنوعی در دوران شیوع کووید-19 به ما کمک می‌کند؟

هوش مصنوعی می‌تواند در مبارزه با بیماری کرونا به بشریت کمک کند. این کمک ممکن است در مرحله تشخیص بیماری یا حتی درمان آن شامل حال ما شود. تب‌سنج‌های هوشمند و پردازش داده‌ها در مقیاس بزرگ از فواید استفاده از هوش مصنوعی است.

چگونه هوش مصنوعی در دوران شیوع کووید-19 به ما کمک می‌کند؟
کد خبر: 402065
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۳ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- هوش مصنوعی به اشکال مختلفی در مبارزه با ویروس کرونا به ما کمک می‌‌کند. این بیماری که با سرعتی باورنکردنی در سراسر جهان گسترش یافته به تمام منابع موجود بشر نیازمند است. بعضی از این منابع دیجیتالی هستند و به ما کمک می‌کنند تا از طریق هوش مصنوعی راه‌حل‌هایی برای این مشکل خاص بیابیم.

اعتمادآنلاین به نقل از world atlas گزارش می‌دهد که هوش مصنوعی در این دوره زمانی می‌تواند به مدد بشریت بیاید و در تشخیص یا حتی درمان بیماری کرونا به تمام مردم جهان کمک کند.

ماهیت هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

هنگامی که سخن از هوش مصنوعی به میان می‌آوریم، ابتدا باید دریابیم که این تکنولوژی چطور برای ما کارآمد خواهد بود. بحث‌هایی راجع به این مساله در گرفته که استفاده از این فناوری را از نظر اخلاقی زیر سوال می‌برد. البته چنین بحث‌هایی در این زمان بسیار بیهوده به نظر می‌رسد.

بروز واکنش سریع هنگام شیوع یک بیماری همه‌گیر بسیار مهم و ضروری است. در واقع فناوری هوش مصنوعی قادر است سریع‌تر عمل کند و در مقایسه با انسان از منابع کمتری بهره گیرد. هرچند این بدین معنا نیست که هوش مصنوعی جانشین انسان شود، زیرا فقط مثل یک دستیار برای انسان عمل می‌کند. مسائل پیچیده‌تر از این است، اگر مشکلات نظارت زیستی را مطرح کنیم، این مسائل از وضعیت موجود نیز پیچیده‌تر خواهد شد؛ اما اکنون چاره دیگری نداریم و باید از هرگونه کمکی استفاده کنیم.

استفاده از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی از چند جنبه می‌تواند مفید واقع شود. اول اینکه اگر با استفاده از هوش مصنوعی دست به شبیه‌سازی بزنیم، می‌توانیم واکسن این بیماری را تولید کنیم. هوش مصنوعی قادر است اجزای تشکیل‌دهنده واکسن را در محیطی شبیه‌سازی‌شده به طور مداوم تغییر دهد. ثانیاً هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند تا این بیماری را بهتر ردیابی کنیم. این سوابق ردیابی را غربالگری اجتماعی می‌نامند که درباره چگونگی گسترش ویروس کرونا بینشی دقیق به ما می‌دهد.

همچنین اگر کسی درخواست کمک کرد، می‌توان از هوش مصنوعی به عنوان روشی برای اطلاع‌رسانی به مسئولانی که مرتبط با این کارند استفاده کرد. هنوز راه زیادی تا اجرایی کردن این مساله در سطح جهان باقی است، اما این ایده ارزش کاوش را دارد زیرا باعث نجات میلیون‌ها انسان خواهد شد.

غربالگری هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

غربالگری اجتماعی چیزی است که هوش مصنوعی می‌تواند در آن بسیار مفید عمل کند. پس از آنکه ویروس کووید-19 در چین پدیدار شد، اولین اقدامی که چینی‌ها انجام دادند اندازه‌‌گیری دمای بدن مردم بود. تب‌سنج و اسکنرهای مادون قرمز در اختیار کادر درمانی قرار گرفت و با آن درجه تب همه اشخاصی را که در شهر ووهان زندگی می‌کردند اندازه‌گیری کردند.

یکی از شرکت‌های چینی تب‌سنجی هوشمند (با استفاده از هوش مصنوعی) تولید کرد. نکته‌ای که این محصول را منحصربه‌فرد می‌کند این است که می‌تواند دمای بدن افراد را از فاصله دور اندازه بگیرد. وقتی صحبت از غربالگری اجتماعی به میان می‌آید، این دستگاه 2 عامل حیاتی را تغییر می‌دهد:

اول، وقتی که کادر درمانی روی بیماران کرونایی کار می‌کنند دیگر در خطر نیستند. دوم، در زمان کمتر انسان‌های بیشتری بررسی و درجه تب آنها چک می‌شود. اگر یک دستگاه هوش مصنوعی در مترو یا ایستگاه قطار داشته باشید که این دستگاه بتواند تشخیص‌های اولیه را در مقیاسی بزرگ انجام دهد، آن وقت مبارزه با کرونا بسیار کنترل‌پذیرتر خواهد بود و بهتر می‌توان آن را مدیریت کرد.

فاکتور دیگری که با استفاده از هوش مصنوعی امکان‌پذیر می‌شود توانایی پردازش داده‌ها در مقیاسی بزرگ است. همه کارها را می‌توان با هوش مصنوعی سریع‌تر پیش برد، خواه این کار ساخت واکسن باشد خواه پردازش داده‌ها. تنها عملی که هوش مصنوعی هنوز نمی‌تواند انجام دهد رفتارهای انسان و به خصوص رفتارهای مسئولانه بشر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها