محمدعلی الستی، جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

ویروس کرونا| دروغگویی‌ها در ایران از چراغ راهنمایی‌ رانندگی شروع می‌شود

محمدعلی الستی گفت‌: مردم چون عادت کرده‌اند به طور دائم بشنوند «شدیداً با تهدید دشمن و... روبه‌رو هستیم» احتمال خطری را که می‌تواند کرونا یا هر تهدید‌ دیگری باشد خیلی جدی نمی‌گیرند.

ویروس کرونا| دروغگویی‌ها در ایران از چراغ راهنمایی‌ رانندگی شروع می‌شود
کد خبر: 402139
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ویروس کرونا باعث شده که توصیه‌های بهداشتی برای مردم کشور در بالاترین سطح خود قرار گیرد. شیوع ویروس کرونا شرایط اجتماعی را به سمتی برده که با کم شدن سطح قرنطینه در جامعه حالا شاهد بازگشت مردم به اجتماع هستیم. محمدعلی الستی با اشاره به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا به نگرانی‌های جامعه و سطح رابطه مردم و حاکمیت در این زمینه پرداخته است.

محمدعلی الستی، جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: این روزها نقدهای زیادی درباره بی‌توجهی مردم به توصیه‌های بهداشتی مطرح می‌شود که البته به میان آمدن این موضوع در روزهای کرونایی نگرانی‌ها را بیش‌ از پیش کرده است.

استاد جامعه‌شناسی ارتباطات در ادامه سخنانش گفت: درباره نافرمانی مردم باید به این‌ اشاره کرد که سیستم، مردم را به دروغ و وعده‌های پوچ عادت داده است. پس در چنین شرایطی نمی‌توانیم از جامعه توقع داشته باشیم به توصیه‌ها گوش کنند. در واقع جامعه به واسطه رفتارهای زیر سوال و غلط، به رسانه‌ها و حاکمیت‌ بی‌اعتماد شده‌ است. پس طبیعی است در چنین‌ موقعیتی شدت و حدت خطر را احساس نکنند.

او افزود: سیستم طبق بدعتی‌ غلط، همیشه به مردم گفته است که در «وضعیت حساس کنونی»، «شرایط‌ خطیر کنونی»، «وضعیت فلان یا بهمان کنونی» و... قرار داریم. به همین دلیل جامعه نسبت به شرایط اضطرار کرخت شده است پس بنابراین «بحران» را عادی می‌بیند. در چنین حالتی طبیعی است، نسبت به «خطر» واکنش لازم را نشان ندهند.

الستی توضیح داد: به عنوان مثال در همین سالی که گذشت، در مورد حادثه هواپیمای اوکراینی پنهان‌کاری شد یا سه روز بعد از اینکه رئیس‌جمهوری خبر خوش پیدا شدن مخزن نفتی در پارس‌جنوبی را اعلام کرد، نرخ بنزین افزایشی 300 درصدی‌ پیدا ‌کرد. همین پنهان‌کاری‌ها و وعده‌های پوچ باعث می‌شود حتی در روزهای کرونایی هم توصیه‌‌ها و ادعاها از نظر خیلی از مردم سندیت نداشته باشد.

او تاکید کرد: در ایران دروغگویی‌ها از چراغ راهنمایی‌ رانندگی شروع می‌شود؛ بدین صورت که مثلاً چراغ راهنمایی نشان می‌دهد 20 ثانیه دیگر‌ سبز می‌شود، اما وقتی به ثانیه 8 می‌رسد 20 ثانیه دیگر توقف می‌کند تا دروغ از همان ساعت‌های ابتدایی روز، پیش چشم مردم خودنمایی‌ کند.

محمدعلی الستی در پایان صحبت‌هایش گفت: مردم چون عادت کرده‌اند به طور دائم بشنوند، «شدیداً با تهدید دشمن و... روبه‌رو هستیم» احتمالِ خطری را که می‌تواند کرونا یا هر تهدید‌ دیگری باشد خیلی جدی نمی‌گیرند؛ یعنی به بحران عادت دارند و حساسیت‌ لازم را نشان نمی‌دهند. در نتیجه، خود را ملزم به رعایت توصیه‌های مسئولان‌ نمی‌بینند‌. چون اساساً اتفاق را به قدری که باید، جدی نمی‌گیرند. در غیاب شفافیت و واقع‌بینی، هیچ هدفی چنان‌که باید محقق نخواهد شد

چکیده گفت‌وگو با محمدعلی الستی

- جامعه نسبت به شرایط اضطرار کرخت شده است

- جامعه به رسانه‌ها و حاکمیت‌ بی‌اعتماد شده‌ است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها