کد خبر: 402146
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۲ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اراده‌ای برای اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور وجود ندارد

حسین کمالی گفت‌: برای بازگردان شرایط اقتصادی کشور به وضع مطلوب، نیاز به موقعیت مناسب تولیدی و اقتصادی و راه‌اندازی خدمات داریم. همچنین باید برای به چرخش درآوردن چرخ‌های اقتصاد ساختارها را اصلاح کنیم. اما در شرایط فعلی چشم‌انداز روشنی پیش روی اقتصاد ما نیست.

اراده‌ای برای اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور وجود ندارد
کد خبر: 402146
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۲ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: افزایش آمار بیکاری به واسطه شیوع کرونا مساله‌ای است که کل دنیا را تحت تاثیر قرار داده است و از همین رو نمی‌توان دولت را به این خاطر نقد کرد. البته باید در نظر گفت که بسیاری از کشورها برای بیکارها مقرری بیکاری تعیین کرده و به آنهایی که شغل‌شان را از دست داده‌اند حقوق ماهانه پرداخت می‌کنند. (بیشتر بخوانیم)

عضو اسبق شورای عالی اصلاحات ادامه داد: اما در ایران فقط به کسانی مقرری پرداخت می‌شود که در شغل قبلی‌شان بیمه داشته‌اند و سهم بیمه از حقوق‌شان کسر شده است. به همین دلیل متاسفانه آن دسته از کسانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا کسب‌وکارشان را از دست داده‌اند، بدون درآمد می‌مانند. حالا اگر کمک‌های حاشیه‌ای گاه و بی‌گاه دولت هم نباشد، وضع‌شان بسیار اسفبار خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین توضیح داد: برای بازگردان شرایط اقتصادی کشور به وضع مطلوب، نیاز به موقعیت مناسب تولیدی و اقتصادی و راه‌اندازی خدمات داریم. همچنین باید برای به چرخش درآوردن چرخ‌های اقتصاد ساختارها را اصلاح کنیم. اما در شرایط فعلی چشم‌انداز روشنی پیش روی اقتصاد ما نیست؛ یعنی بخش عمده‌ای از فعالیت‌های خدماتی متوقف مانده است و سرویس‌هایی محدود شده و در نتیجه کارخانه‌ها تعداد زیادی از نیروهایشان را تعدیل کرده‌اند. در حقیقت این طبقه کارگر است که فشار اقتصادی را با تمام وجود حس می‌کند.

کمالی اضافه کرد: وام‌هایی هم که دولت برای صنوف با سود 12 درصد در نظر گرفته است، نمی‌تواند پاسخگوی معضل بیکاری باشد. در مجموع، اقتصاد ایران تا دیروز چوب غیررقابتی بودن و همچنین تحریم‌ها را می‌خورد که کرونا هم مزید بر علت شد تا بلا روی بلا بیاید و همه چیز به هم بریزد.

او در ادامه گفت: حتی اگر تصمیم‌گیران اوضاع را کمی ترمیم کنند، فقط افرادی که به خاطر شیوع کرونا بیکار شده‌اند سر کار خود حاضر خواهند شد و مشکل بزرگ بیکاری همچنان باقی خواهند ماند، تا روزی که بالاخره بتوانیم ساختار اقتصادی را اصلاح کنیم. هرچند متاسفانه باید گفت، اراده‌ای برای این امر مهم وجود ندارد؛ اصلاح ساختار اقتصادی یعنی اینکه تولیدات‌مان در بازار جهانی و در سطح داخلی وارد فضای رقابتی شود که این کار در شرایط فعلی عملاً امکان‌ناپذیر است.

حسین کمالی در پایان گفت: گره‌های اقتصاد ایران زمانی می‌تواند باز شود که هم سوءمدیریت‌ها را برطرف کنیم و هم اراده‌ای جدی برای تغییر به وجود بیاید،‌ اتفاق مهمی که طی این سال‌ها حتی با جابه‌جایی دولت‌ها هم رخ نداده است.

چکیده گفت‌وگو با حسین کمالی

-کمک‌های حاشیه‌ای دولت نباشد، وضع‌ کارگران اسفبار خواهد شد

-وام‌های دولت نمی‌تواند پاسخگوی معضل بیکاری باشد

-طبقه کارگر فشار اقتصادی را با تمام وجود حس می‌کند

-ساختارها برای به چرخش درآوردن چرخ‌های اقتصاد کشور باید اصلاح شود

-چشم‌انداز روشنی پیش روی اقتصاد ما نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها