اسماعیل‌ گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی نظام اجتماعی را متلاشی می‌کند

اسماعیل‌ گرامی‌مقدم گفت: در سال‌های گذشته شفاف‌سازی جدی گرفته نشد و حتی در مواقع بحرانی که جامعه نسبت به آنها حساسیت داشت، چه با توجیه چه بی‌توجیه، کتمان‌کاری شد تا مردم به این باور برسند که واقعیت از آنها پنهان مانده است.

خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی نظام اجتماعی را متلاشی می‌کند
کد خبر: 402151
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۴ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اسماعیل‌ گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: مردم ایران چون به کرات از سیستم پنهان‌کاری دیده‌اند آمار مبتلایان کرونا و هر موضوع دیگری را که اعلام شود، جدی نمی‌گیرند.

عضو حزب اعتماد ملی در ادامه سخنانش گفت: متاسفانه با توجه به اتفاق‌هایی که افتاده، طبیعی است که مردم آنچه را که از مسئولان می‌شنوند، باور نکنند. به هر حال در سال‌های گذشته شفاف‌سازی جدی گرفته نشد و حتی در مواقع بحرانی که جامعه نسبت به آنها حساسیت داشت، چه با توجیه چه بی‌توجیه، کتمان‌کاری شد تا مردم به این باور برسند که واقعیت از آنها پنهان مانده است. وقتی هم که چنین رفتاری یک ‌بار، 2 بار و سه ‌بار تکرار می‌شود، جامعه نسبت به سیستم بی‌اعتماد می‌شود.

او همچنین توضیح داد: لازم است مشخصاً به رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری اشاره کنم. بارها در مناظره‌ها مشاهده شده که کاندیداها یکدیگر را به سوءاستفاده و مال‌اندوزی از طریق دست ‌بردن به بیت‌المال و... متهم کرده‌اند. مردم شوکه می‌شوند و پیش خود فکر می‌کنند، چه اتفاقی در جمهوری اسلامی افتاده که مسئولان تا به این حد در امانت خیانت می‌کنند و همچنین می‌گویند این همه تخلف‌ چطور از نظرشان پنهان مانده است.

این فعال سیاسی ادامه داد: در چنین فضایی حتی دولت یا نهادهای حکومتی اگر بخواهند راست بگویند، باز هم مردم باور نمی‌کنند؛ یعنی سال‌ها زمان لازم است تا مردم بتوانند به سیستم اعتماد کنند. در واقع خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی نظام اجتماعی را متلاشی می‌کند. به همین دلیل مسئولان باید «بی‌اعتمادی» را یکی از چالش‌های مهم نظام تلقی کنند.

گرامی‌مقدم با اشاره به اینکه «حاکمیت باید نگران تبعات بی‌اعتمادی باشد» تاکید کرد:‌ تا حدودی می‌توان گفت بی‌اعتمادی برای بخشی از حاکمیت مهم نیست. حتی عده‌ای آشکارا برای مردم جایگاه و ارزشی قائل نیستند و گاه برخی از تئوریسین‌ها‌یشان که حوزوی یا دانشگاهی هستند این موضوع را تئوریزه هم کرده‌اند‌ که انتخاب در نظام اسلامی معنا و مفهومی ندارد، حق آگاهی که دیگر جای خود! متاسفانه صاحبان چنین تفکر غلطی در بخش‌هایی از حاکمیت موثر هم هستند که این می‌تواند خیلی خطرناک باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: پررنگ شدن چنین عقیده‌هایی باعث شده مردم صداوسیما را امین ندانند، چون با این بخش از حاکمیت همراهی بی‌چون و چرایی دارد. دقیقاً به همین دلیل، روزبه‌روز بر تعداد مخاطبان تلویزیون و رسانه‌های خارج از ایران افزوده می‌شود.

او اضافه کرد: بنابراین به هر طریق ممکن باید این نوع تفکر را کنار زد. به نظر من جامعه روشنفکری و نهادهای مدنی باید در این راه کوشش کنند و تلاش‌شان را به کار گیرند تا بلکه افراطی‌گری به حاشیه رانده شود. اصلاح باید از صداوسیما شروع شود؛ به این معنی که همه سلیقه‌ها بتوانند نظرات‌شان را به اطلاع قشرهای مختلف مردم برسانند.

اسماعیل‌ گرامی‌مقدم در پایان گفت‌:‌ شرح این شرایط نشان می‌دهد مردم حق دارند بی‌اعتماد باشند.

چکیده گفت‌وگو با اسماعیل‌ گرامی‌مقدم

-حاکمیت باید نگران تبعات بی‌اعتمادی باشد

-مردم صداوسیما را امین نمی‌دانند

-روزبه‌روز بر تعداد مخاطبان تلویزیون و رسانه‌های خارج از ایران افزوده می‌شود

-جامعه روشنفکری و نهادهای مدنی تلاش‌شان را به کار گیرند تا بلکه افراطی‌گری به حاشیه رانده شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها