گزارش «اعتمادآنلاین» از وضعیت ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا در کشور:

وضعیت سفید، زرد و قرمز کرونا در ایران چگونه است؟

حالا که آمار رسمی روزانه از کاهش ابتلا و مرگ‌ومیر بر اثر ویروس کرونا خبر می‌دهد، شناسایی شهرهایی که وضعیت سفید و قرمز دارند بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. به ویژه برای آنهایی که قصد تردد و مسافرت‌های ضروری دارند.

وضعیت سفید، زرد و قرمز کرونا در ایران چگونه است؟
کد خبر: 402281
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۰ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| با ورود ویروس کرونا به ایران، مسئولان وزارت بهداشت به منظور تفکیک هرچه بهتر شهرها و استان‌ها نسبت به شیوع بیماری و البته به تبعیت از سازمان جهانی بهداشت، کشور را با رنگ‌هایی مشخص تقسیم‌بندی کردند. بر اساس این رنگ‌ها که عبارت بودند از سفید، زرد و قرمز، میزان ابتلا، مرگ‌ومیر و شیوع ویروس را می‌شد تشخیص داد. در واقع این رنگ‌ها نشانی بودند برای اینکه مشخص شود ویروس کرونا تا چه اندازه در کشور و به طور مشخص در شهرها و استان‌ها شیوع دارد. رنگ سفید به مناطقی اطلاق می‌شد که اوضاع سالمی داشتند و در مقابل رنگ قرمز، نشانه شیوع وخیم بود. همچنین زرد هم از شرایط متوسط ویروس کرونا در مناطق اطلاع می‌داد.

حالا که نزدیک به سه ماه از شیوع این بیماری در کشور گذشته است و همچنین آمار ابتلا و مرگ‌ومیر طبق آنچه وزارت بهداشت به طور رسمی و روزانه اعلام می‌کند رو به کاهش است، بررسی وضعیت رنگی شهرها و استان‌ها بیش از گذشته در کانون توجه قرار گرفته است؛ چراکه به عنوان مثال تا یک ماه گذشته، مشخص بود که وضعیت ابتلا در تمام کشور تقریباً قرمز است اما حالا اوضاع کمی متفاوت شده است.

همین موضوع سبب شده تا بسیاری از افرادی که به خاطر شیوع ویروس کرونا نتوانسته بودند سفرهای ضروری خود را انجام دهند حالا به فکر این کار بیفتند. به همین منظور آگاهی نسبت به وضعیت رنگی استان‌ها می‌تواند به این افراد کمک بزرگی کند. البته هنوز هم تمامی توصیه‌ها حاکی از آن است که مردم بکوشند سفرهایشان را تا حد امکان به وقت دیگری موکول کنند تا این ویروس به طور کامل از کشور برچیده شود. اما به هر حال هستند افرادی که این کار برایشان ممکن نیست و بر فرض، به خاطر شغل‌شان چاره‌ای ندارند جز اینکه سفر کنند.

وضعیت سفید همیشه پایدار نیست

طبق آنچه وزارت بهداشت درباره تقسیم‌بندی شهرها با رنگ‌های سفید، زرد و قرمز بر اساس ابتلا به ویروس کرونا و فوت ناشی از آن خبر داد، یک بخش شامل 116 شهرستان است که در هر روز طی 2 هفته گذشته به طور متوسط صفر و یک بستری داشته‌اند و بخش دیگر شامل 127 شهرستان می‌شود که 2 بستری به طور متوسط در روز داشته و همین طور سایر شهرستان‌ها و استان‌ها از این نظر دسته‌بندی شده‌اند.

نکته مهم این است که تناوب ابتلا در شهرهای مختلف به چشم می‌آید. حتی در داخل خود استان‌ها نیز وضعیت برخی شهرستان‌ها با بقیه متفاوت است؛ مثلاً آران و بیدگل در استان اصفهان قله ابتلا را چند هفته پیش رد کرده و الان وضعیت در آنجا آرام است، ولی وضعیت نمودار در خود شهر اصفهان در حال حاضر بالاست. اما در صورتی که یک شهرستان به ناگهان از وضعیت سفید حارج شود، تصمیم‌ها برایش تغییر می‌کند. در این صورت مقررات در آن شهر تغییر می‌یابد و مجدداً موارد مرتبط با فاصله‌گذاری اجتماعی جدی‌تر از قبل پیگیری خواهد شد.

ردیاب کرونا

همچنین بر اساس گزارش وزارت بهداشت، در 127 شهرستان در 2 هفته گذشته هیچ فوتی ثبت نشده است. هر چهار روز یک بار تجدید نظرهایی راجع به وضعیت شهرستان‌ها صورت می‌گیرد، برخی از تصمیم‌ها کشوری است و در شهرستان‌هایی که وضعیت سفید دارند بازگشایی‌ها آغاز می‌شود.

قدم نخست در جهت بازگشت به سمت زندگی‌های قبلی برای مردم باز کردن اصناف بوده است. حالا هم قرار است به زودی مساجد و نمازهای جمعه در شهرهایی که وضعیت‌شان سفید است برگزار شود. البته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، گفته است که در صورت موفق نبودن بازگشایی‌های اینچنینی، شرایط را به حالت قبل برمی‌گردانیم؛ به عنوان مثال باز کردن بوستان‌ها نشان داد که گاهی مردم موارد لازم را رعایت نمی‌کنند. یا در یک بازار ماهی، 71 مورد ابتلای جدید به کرونا مشاهده شد.

در نتیجه، این موارد گویای آن است که تصمیمات با توجه به نرخ ابتلا و مرگ‌ومیر دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد.

116 شهرستان سفید در 2 هفته گذشته

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، با بررسی وضعیت رنگی شهرها و استان‌های ایران در روزهای گذشته اعلام کرده بود نباید خیلی بر رنگ‌های سفید و قرمز تاکید کرد: «برخی می‌گویند تعریف وضعیت سفید یا قرمز یا زرد چگونه است. اینها تعیین‌کننده سطح است: سطح پایین، متوسط و بالا. بر اساس آخرین آمار طی 2 هفته گذشته، 116 شهرستان بودند که در این شرایط بودند و کمتر از یک بیمار در روز داشتند. بر این اساس میزان بیمار در برخی مناطق صفر بوده، برخی مناطق هم 2دهم یا سه‌دهم بیمار در روز داشته‌اند. باید توجه کرد که این شهرستان‌ها ممکن است وضعیت‌شان تغییر کند.»

او همچنین درباره برخی اظهارات مبنی بر برقراری بیشترین وضعیت سفید در مناطق جنوبی و گرمسیر کشور می‌گوید: «با توجه به شناختی که از اجداد این ویروس یعنی کروناویروس‌های دیگری مانند سارس و مرس و... داریم، این تصور وجود داشت که این ویروس هم به گرما حساس است، اما متاسفانه هنوز شواهد زیادی دال بر اینکه این ویروس با هوای گرم از بین برود در دست نیست. گواهش هم اینکه در حال حاضر در قسمت‌هایی از شهرهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان افزایش بیماری می‌بینیم. در عین حال 116 شهرستانی هم که اعلام شده فقط مربوط به مناطق جنوب نیست، بلکه مربوط به 24 استان است و در 24 استان کشور مناطق سفید یا کمتر آلوده وجود دارد.»

بر اساس توضیحات رئیسی، حدود 60 شهرستان در وضعیت قرمز هستند که در خود این شهرستان‌ها هم شرایط یکسان نیست و طیف بسیار وسیعی وجود دارد؛ به عنوان مثال شاخص‌ها در این مناطق از پنج بیمار به ازای هر 100 هزار نفر تا 35 بیمار به ازای هر 100 هزار نفر در نوسان است. از آنجا که این شهرستان‌ها جزو مراکز استان‌ها بوده و از شهرهای بزرگ محسوب می‌شوند، جمعیت زیادی را در خود جای داده‌اند. در عین حال 116 شهرستانی که جزو مناطق سفید هستند، جمعیتی حدود 14 تا 15 میلیون نفر را شامل می‌شوند.»

علیرضا رئیسی

رئیسی در ادامه تاکید می‌کند که وضعیت عادی و خوب نیست: «بر همین اساس در اکثر مناطق کشور همچنان درگیر ویروس هستیم و باید کماکان به صورت جدی مبارزه کنیم و اصلاً وضعیت عادی و خوب نیست. ما بر اساس رصد روزانه تصمیم‌گیری می‌کنیم. در عین حال هر سه روز یک بار جدول مناطق سفید را به‌روز می‌کنیم. اگر مناطق سفید را کنار بگذاریم، بقیه مناطق قرمز و زرد محسوب می‌شوند. نزدیک به 60 شهرستان ما جزو‌ مناطقی هستند که بیشترین میزان بروز بیماری را دارند. این مناطق عمدتاً شامل مراکز استان‌ها هستند. در مناطقی از لرستان، خوزستان، تهران، اصفهان و شیراز چند شهرستان وجود دارد که وضعیت قرمز دارند. در اکثر استان‌های ما حداقل یک شهرستان علاوه بر مرکز استان به عنوان منطقه قرمز وجود دارد.»

با وجود آگاهی از وضعیت سفید شهر مقصد، باز هم باید نکات بهداشتی را رعایت کرد

رویا جهانخواه، متخصص اپیدمیولوژی، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین به بررسی وضعیت رنگی این استان‌ها و شهرها می‌پردازد و می‌گوید: «خاصیت بیماری‌های ویروسی که تبدیل به پاندمی می‌شوند این است که شما نمی‌توانید به عنوان یک متخصص، به راحتی بیماری و شیوه برخورد آن را پیش‌بینی کنید. همین ویژگی ویروس سبب می‌شود که برنامه‌ریزی متولیان و حاکمان ناظر بر سلامت مردم به راحتی انجام نشود. وقتی به وضعیت رنگی استان‌ها و شهرها نگاه کنیم، نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر به خوبی می‌توان دریافت که این رنگ‌ها ثابت نمی‌مانند. شهری که امروز وضعیت سفید دارد شاید هفته آینده همان‌طور نماند و حتی برعکس. البته از سفید به قرمز رسیدن یا از وضعیت قرمز رفتن به سمت وضعیت سفید جزو موارد جدی‌تری است که در صورت رویت باید به خوبی بررسی شود، چون نشان‌دهنده یک ضعف جدی و ساختاری است.»

این متخصص اپیدمیولوژی در ادامه توضیح می‌دهد: «قابل درک است که برخی از مردم برای رسیدگی به کارهای زندگی خود ناگزیرند سفر کنند. به همین دلیل هم شاید تصور کنند که دانستن وضعیت رنگی شهرها کمک خوبی به آنها خواهد کرد. البته که دانستن این موضوع از ندانستنش بهتر است، اما نباید آگاهی از این مساله بر میزان رعایت نکات بهداشتی ما اثر بگذارد. در واقع چنین نباشد که وقتی مردم فهمیدند شهر مقصدشان در وضعیت سفید قرار دارد دیگر از رعایت موارد یادشده غافل شوند؛ بلکه این پاندمی فعلاً برقرار است و باید با اطلاع از تمامی خطرات آن، زندگی کنیم.»

او در پایان خاطرنشان می‌کند: «شهرها و استان‌های کشور ما به وضعیت سفید برنخواهند گشت تا وقتی خودمان به فکر باشیم. البته منظورم از خودمان همکاری و تعامل توأمان مسئولان و مردم است. تعطیلات فروردین به خوبی ثابت کرد که مردم تا چه اندازه همراه هستند و در کاهش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر به کادر درمانی هم کمک کردند. اگر آن تعطیلات ادامه پیدا می‌کرد، قطعاً اوضاع امروز بسیار بهتر از اینها بود. اما به هر حال محدودیت‌هایی هم وجود دارد ونمی‌توان آنها را نادیده گرفت. در نتیجه باید خودمان برای از بین رفتن این بیماری به یکدیگر کمک کنیم. هر یک نفری که خودش را از بیماری مصون نگه دارد به معنای این است که یک ناقل بیماری کمتر شده است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها