عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

خط قرمزهای کرونایی در جراحی‌های سرطان رعایت شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به چالش‌های ایجاد شده برای عمل بیماران سرطانی در دوران بحران کووید-19، گفت: با رعایت کامل موازین بهداشتی، بیمارانی را که امکان تعویق جراحی تومور برای آن‌ها وجود ندارد، کاندیدای عمل می‌کنیم.

خط قرمزهای کرونایی در جراحی‌های سرطان رعایت شود
کد خبر: 402368
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۰ ۰۹:۵۴:۴۰

اعتمادآنلاین| به نقل از بیمارستان امام حسین(ع)، دکتر مجید صمصامی - فلوشیپ جراحی سرطان - اظهار کرد: درمان بیماران سرطانی در دوران پاندمی کرونا با چالش‌هایی مواجه شده است؛ از یک سو بیماران از به تعویق انداختن جراحی نگران هستند و از سوی دیگر پزشکان نگران عود بیماری و پیش آگهی‌های بیماری هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: در زمان پاندمی کرونا، بیماران با تومور پیچیده در برد بیمارستان و با حضور اساتید دپارتمان‌های مختلف، معرفی می‌شوند و بر این اساس درباره نحوه درمان بیماران تصمیم گیری می‌کنند. در صورتی امکان جراحی را به تعویق می‌اندازیم ولی در بیمارانی که نیاز به شیمی درمانی یا پرتو درمانی ندارند و یا مدت زمان کافی سپری شده است، بیمار را کاندیدای عمل می‌کنیم.

به گفته صمصامی، بر اساس تصمیم گیری‌های صورت گرفته در تیم اجرایی بیمارستان، اتاق‌های عمل ویژه بیماران عادی و بیماران کرونایی در نظر گرفته شد و موازین بهداشتی و ایمنی کامل لحاظ شده است.

وی یادآور شد: به عنوان نمونه در جراحی سرطان رکتومی که صورت گرفت ابتدا 14 هفته پس از رادیوتراپی صبر کردیم و جراحی را به تعویق انداختیم ولی تعویق عمل بیش از این سبب می‌شد که بیمار از درمان اولیه هم سودی نگیرد. لذا با همفکری سرویس عفونی و جراحی سعی بر این شد که جراحی با رعایت شرایط بهداشتی و ایمنی انجام شود. بر این اساس set up تهیه شد که از طریق آن پورت‌ها و خروجی گازها به داخل فضای بسته که حاوی آب اکسیژنه است هدایت شده و به فضای باز اتاق عمل راه پیدا نمی‌کند. بدین ترتیب کمترین ضرر متوجه کادر درمان و بیمار خواهد شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها