کد خبر: 402587
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۱ ۱۵:۲۹:۱۰
| |

جامعه کارگری ایران چه دغدغه‌هایی دارد؟

سهام کارگر با اشاره به بخشی از مشکلات جامعه کارگری گفت: در حال حاضر انجمن صنفی بزرگترین تشکل کارگری است که از جنوب تا شمال استان را پوشش می‌دهد و حدود 3 هزار کارگر ساختمانی را تحت پوشش خود دارد، همچنین 3 هزار کارگر که به صورت قراردادی در مراکز خصوصی و یا دولتی کار می کنند.

جامعه کارگری ایران چه دغدغه‌هایی دارد؟
کد خبر: 402587
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۱ ۱۵:۲۹:۱۰

اعتمادآنلاین| رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران بوشهر عنوان کرد: متاسفانه کارگران بابت از دست دادن شغل خود می ترسند و بدعهدی کارفرما و شرایط نامناسب را تحمل می کنند، کارفرمایان نیز با سوء استفاده از این موقعیت و با استفاده از این ترفند حقوق کارگران را زیر پا می گذارند.

سهام کارگر با اشاره به بخشی از مشکلات جامعه کارگری گفت: در حال حاضر انجمن صنفی بزرگترین تشکل کارگری است که از جنوب تا شمال استان را پوشش می‌دهد و حدود 3 هزار کارگر ساختمانی را تحت پوشش خود دارد، همچنین 3 هزار کارگر که به صورت قراردادی در مراکز خصوصی و یا دولتی کار می کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کارگران ساختمانی واقعاً دچار مشکل هستند، ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا کارگران ساختمانی که در میدان ها به انتظار یافتن کار روزمزد بودند به خانه رفته و کاملاً بیکار شدند، البته تمهیداتی مانند جذب خیران و توزیع بسته معیشتی اندیشیده شده که در این راستا و از ابتدای اسفندماه حدود 5 هزار بسته معیشتی به ارزش 200 تا 250 هزار تومان بین این قشر توزیع شده است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران در بوشهر تاکید کرد: برخی از کارگاه‌های تولیدی کاملا تعطیل شده اند، با همکاری خیرین در این زمینه و به منظور اشتغالزایی و جلوگیری از بیکار شدن کارگران تعدادی از تولیدی ها که مشکلاتی داشتند تبدیل به کارگاه دوخت ماسک شده و در دو ماه اخیر حقوق مطابق با قانون اداره کار به کارگران این واحدها پرداخت شده است. در حد توان نگذاشته ایم که این کارگران بیکار شوند.

کارگر اظهار کرد: حدود 600 کارگر بیکار شده را به این روش سرکار آوردیم، همچنین اقلام خوراکی و بهداشتی با رعایت حرمت و عزت نفس ایشان و به شکل ناشناس و غیرمستقیم و بدون حضور افراد و یا دوربین در میان کارگران توزیع شده است.

تاثیرات منفی شیوع کرونا بر معیشت کارگران

وی در خصوص شیوع بیماری کووید 19 و تاثیرات منفی آن بر معیشت کارگران گفت: لیست کارگرانی که در ادارات و کارگاه ها مشغول به کار بوده و طی این مدت بیکار شده اند جمع بندی و به اداره کار ارسال شده است. حدود 10 هزار کارگر که 6 هزار نفر آن از سوی انجمن صنفی و مابقی از سوی گروه‌های دیگر معرفی شده اند که پس از تشکیل پرونده و بررسی از این تعداد 9 هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری تایید شده اند.

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران در بوشهر درباره مشکلات کارگران با کارفرمایان و همچنین فرار پیمانکار از تعهدات به کارگران و مشکلات قراردادی گفت: در این مورد بررسی هایی انجام شده است، برخی از کارگاه‌ها مانند بسته بندی آبزیان به شکل اجباری و برای پیشگیری از شیوع بیماری تعطیل شده اند اما کارگاه هایی که می توانستند با رعایت پروتکل ها ادامه کار دهند و کارفرما به صورت خودجوش و بدون دلیل مشخص و قانع‌کننده ای اقدام به تعطیلی کرده قابل پیگرد است.

کارگر با اشاره به شناسایی حدود 200 کارگاه تولیدی تعطیل شده در سطح استان بوشهر افزود: متاسفانه برخی از مدیران و کارفرمایان با این بهانه دست به تعطیلی زده و کارگران را به خانه فرستادند و حقوقی هم به ایشان پرداخت نکرده اند. این کارگاه ها به اداره کار معرفی شده اند تا دلیل تعطیلی را اعلام کنند که باید پاسخگو باشند و طبق قانون اداره کار مشمول جریمه و پرداخت حقوق 2 ماه کارگران می شوند زیرا هم بدون دلیل به اقتصاد ضرر زده و هم اینکه کالای تولیدی به بازار داده نمی‌شود که این باید پیگیری شود.

وی درباره میزان حداقل دستمزد کارگران و حقوق قانونی این قشر اظهار کرد: در کارگروه تعیین دستمزد و حقوق حضور داشتیم، که میزان پیشنهادی افزایش دستمزد را 41 درصد اعلام کردیم اما در نهایت با اعلام افزایش حقوق 21 درصدی، اعتراضاتی نسبت به آن مطرح شد که تا روز گذشته نیز ادامه داشت. دیروز در ارتباط ویدئوکنفرانسی با رئیس قوه قضاییه این موضوع را به سمع و نظر ایشان رساندیم که قول دادند طی 10 روز آینده این مشکل توسط سازمان بازرسی بررسی و پیگیری شود.

رئیس انجمن های صنفی کارگران بوشهر تصریح کرد: تورم کنونی بسیار بالا است، تورم کشور 41 درصد اعلام شده اما بوشهر استان گرانی است و این میزان در استان بوشهر بالاتر از میانگین کشوری بوده و تا حدود 52 درصد نیز برآورد می شود. فرض کنید که یک کارگر می خواهد دارای مسکن باشد و یا اقلام ضروری و کالاهای اساسی مورد نیاز خود و خانواده اش را تأمین کند؛ اما این مقدار دستمزد و حقوق دریافتی اصلا کفاف یک زندگی معمولی را هم نمی‌دهد.

سهام کارگر خاطرنشان کرد: در این مدت بنا بر پروتکلهای بهداشتی هیچ گونه کشتی پهلوگیری نکرده، بار تخلیه نمی شود و قایق و کشتی ها به دریا نمی روند، بین 300 تا 700 نفر جاشو، ملوان و صیاد در استان بوشهر مشکل دارند که اینها تمام دغدغه های ما است و به دنبال پیگیری برای جبران خسارتها و آسیب‌های کارگران هستیم.

وی توضیح داد: سعی کرده ایم در ایام ماه مبارک رمضان با همکاری نیروهای جهادی نیازمندان را شناسایی و با ثبت نام ایشان در یک سامانه، بسته های معیشتی ویژه رمضان برای آنان تهیه و به دست آنان برسانیم. متاسفانه در این میان بخش دولتی به هیچ عنوان کمکی نکرده و تنها در حد گزارش گرفتن از ما بوده است.

این فعال حوزه کارگری با اشاره به اینکه در ایام اربعین اولین موکب کارگری را راه‌اندازی کرده و روزانه حدود 500 تا 600 نفر از کارگران کشور را پذیرش کردیم، ادامه داد: این کار با کمک خیرین و به عنوان اولین موکب کارگری کشور انجام شده است. جا دارد از جامعه خیرین تشکر کنم که در حوزه کارگری نیز فعالیت می‌کنند، خصوصاً در این برهه حساس که ثواب این کار بسیار بالا بوده و کمتر از ساخت مدرسه و مسجد نیست.

رئیس انجمن های صنفی کارگران بوشهر در خصوص تخلف کارفرمایان در مورد عدم پرداخت حقوق پایه به کارگران و سندسازی برای دور زدن قوانین گفت: متاسفانه کارگران بابت از دست دادن شغل خود می ترسند و برای حفظ موقعیت خود این شرایط را تحمل می کنند، و کارفرماها نیز با سوء استفاده از این موقعیت و با استفاده از این ترفند حقوق کارگران را زیر پا می گذارند.

کارگر با بیان اینکه متاسفانه در صنایع عسلویه قانون جذب بومی به درستی اجرا نمی‌شود، عنوان کرد: اگر در عسلویه نیروهای بومی به کار گرفته میشد شاید بسیاری از این مشکلات را نداشتیم. الان افراد با مدرک لیسانس و فوق لیسانس بومی استان بوشهر بیکار هستند، من تاکنون حدود 3 تا 4 هزار نفر از افراد تحصیلکرده را به عسلویه فرستادم اما آنها را فقط برای مشاغل خدماتی و یا راننده ماشین می خواهند، افرادی با لیسانس برق و عمران و بهترین نخبه ها را می فرستیم و می گویند خدماتی، که چایی درست کند! البته کار عار نیست، اما باید از توانایی نخبگان در مشاغل سطح بالا استفاده شود نه اینکه در مشاغل سطح پایین به کار گرفته شوند.

وی با بیان اینکه نخبه های زیادی را شناسایی و به کار معرفی کرده ایم منتها به کار آنها بها داده نمی‌شود، اضافه کرد: می‌توان سالانه بین 500 نفر را با آموزش به کارفرما تبدیل کرد تا باعث اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری گسترده در سطح استان شوند. الان آسان ترین کار برای جوان این است که یک سوپرمارکت و فروشگاه راه اندازی می‌کند که البته البته نمی‌گویم بد است اما این مصرفی است، در حالی که ما باید تولید داشته باشیم. متاسفانه در منطقه ویژه انگار خاک مرده پاشیده اند و از آن فضا استفاده خوبی نمی شود، اینهمه زمین و امکانات بدون استفاده مانده، چرا جوانان نمی آیند و آنجا کار کنند؟ ما می‌توانیم این کارگاه ها و سوله ها را در اختیار جوانان قرار دهیم تا مشغول به فعالیت و تولید شده و اقتصاد استان را رو به جلو پیش ببرند.

رئیس انجمن های صنفی کارگران استان بوشهر تاکید کرد: دغدغه های ما دیده نمی‌شود، من تنها می‌گویم جوان های ما می‌توانند و باید به آنها بها داده شود تا بر سر کار بیایند و توان خود را ارائه دهند. البته از سوی دیگر خیلی از جوان های ما بیش از یک ماه در محیط هایی مانند عسلویه دوام نمی آورند، و انتظار دارند یک شبه پیشرفت کنند، نباید توقعات بالا داشته باشند در حالی که مورد داشتیم به عنوان نیروی خدماتی سر کار رفته و الان رئیس بانک است.

این فعال حوزه کارگری اظهار کرد: مشکل اساسی که با آن روبرو هستیم مدیران غیربومی است. ما هر زمانی که مدیر بومی داشته‌ایم دلسوز بچه های استان بوده، هنگامی که مدیران از استان‌های دیگر می‌آیند اطلاعی از زیرمجموعه و جزئیات کار ندارند، و حتی کمبودها و جغرافیای استان را به درستی نمی شناسند. حتی در مورد برخی از مدیران بومی نیز به دلیل مشکلات سیاسی و جناحی کم کاری و بی مهری هایی صورت می‌گیرد.

سهام کارگر افزود: این مشکلات باید آسیب شناسی شوند، اگر پای درددل رئیس انجمن صنفی کارفرمایی هم بنشینید همین مسائل و مشکلات را دارند. انجمن ها و سازمان های مردم نهاد و همچنین فعالان این عرصه باید تلاش کنند تا با همکاری هم مشکلات را برطرف کنیم تا در آینده بتوانیم با برطرف کردن این مشکلات دردی از جوانان دوا کنیم و شرایط کارگران را بهبود بخشیم.

وی با اشاره به اینکه اگر مشکلات در رسانه ها گفته نشود هیچ جای دیگری برای بیان آن نیست، افزود: من 15 سال است که در انجمن صنفی حضور دارم، اما کم پیش آمده که دد کارگروه کارگران ما را بخواهند، شاید چند بار و آن هم برای ارائه گزارش نه اینکه مشکلات و چالش های کار ما را حل کنند. من به چپ و راست کاری ندارم تنها می گویم شغل ایجاد شود و جوان های ما مشغول به کار و فعالیت مفید شوند و روی پای خود بایستند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها