کد خبر: 403003
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۴ ۱۱:۱۱:۰۷
| |

لزوم هدایت نقدینگی سرگردان جامعه به سمت حوزه مسکن

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم هدایت نقدینگی سرگردان جامعه به سمت حوزه مسکن و ساخت و ساز شهر تاکید کرد.

لزوم هدایت نقدینگی سرگردان جامعه به سمت حوزه مسکن
کد خبر: 403003
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۴ ۱۱:۱۱:۰۷

اعتمادآنلاین| حسن رسولی در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران در ارائه گزارش بررسی کمیسیون برنامه و بودجه درباره لایحه بسته محرک اقتصادی شهرداری تهران در زمان شیوع کرونا گفت: بحران جهانی کرونا ویروس نه تنها سلامت مردم دنیا بلکه اقتصاد ملی کشورها و شهرهای بزرگ را دچار نوسانات جدی کرده است به گونه‌ای که برخی از کشورها وبه صورت مشخص اتحادیه اروپا در برآوردی که از این بحران داشته‌اند آن را با جنگ جهانی دوم همسان سازی کرده‌اند.

رسولی افزود: در کشور ما نیز رئیس جمهوری هر روز به عنوان مسئول اداره اجرایی کشور جلساتی را برگزار و در دو حوزه پیشگیری و مبارزه با این بیماری و همچنین تسهیل امور کشور به ویژه در حوزه اقتصادی چاره جویی می‌کند.

او ادامه داد: قطعا اداره امور پایتخت متوجه مدیریت شهری از جمله شهردار و همکارانش و شورای شهر تهران است ما نیز تا زمانی که این بحران ادامه دارد در کنار بخش بهداشت ودرمان خواهیم بود. و خودمان را موظف می‌دانیم نسبت به اداره شهر در شرایط بحران به گونه‌ای عمل کنیم که با کمترین آثار امکان زندگی مطلوب در حد مقدورات برای شهروندان پایتخت فراهم شود.

رسولی تاکید کرد: از همان آغازین روزهای اعلام شیوع این بیماری در تعامل با شهردار، کمیسیون‌های مرتبط شورا حتی در ایام تعطیلات جلساتی را برگزار کردند که برای مدیریت مالی و اقتصادی شهر تهران به عنوان نماد جمهوری اسلامی ایران تحت تاثیر شکاف عمیق درآمد و مصارف چاره جویی‌های جدی انجام شود.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کاهش 87 درصدی درآمد بخش مسکن در فروردین سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته براساس اعلام بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: همین شاخص نشان می‌دهد که ما با چه وضعیتی مواجه هستیم در حقیقت برای تحقق بودجه 30 هزار میلیارد تومانی باید ماهیانه 2547 میلیارد تومان کسب درآمد کنیم در حالی که با محاسبه انجام شده بعید است در سه ماه نخست سال به عدد 2300 میلیارد تومان برسیم. براین اساس باید تصمیم عاجلی اتخاذ شود.

رسولی ادامه داد: لایحه‌ای توسط شهردار تهران هفته گذشته تقدیم شورا شد که در جلسات مشترک دو کمیسیون برنامه و بودجه و شهرسازی و معماری این لایحه به بحث گذاشته شد و امروز بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و شرایط ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا در 14 ماده در صحن شورا مطرح می‌شود. این لایحه سه بخش دارد البته تغییرات بسیاری کرده است.

او تاکید کرد: در بخش اول موضوعات مربوط به ایفای نقش مسئولیت اجتماعی حوزه مدیریت شهری مطرح شده است که در باب مشارکت در امور مومنانه و خیر خواهانه با توجه به آسیب‌های جدی که متوجه شهروندان پایتخت است در حد مقدورات برای کاهش آلام شهروندان شهرداری اختیاراتی رابرای ارائه برخی کمک‌ها داشته باشد. همچنین در بخش دوم موضوع جوایز خوش حسابی مطرح است که شهرداری با توجه به این که در بحث درآمد با مشکل مواجه است و شهروندان برای پرداخت با معضلات در این لایحه به شهردار اجازه داده می‌شود با اتخاذ تدابیر شورا بین درآمد و مصارف حد معقول تعادل را برقرار کند.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران افزود: در بخش سوم لایحه نیز موضوعات مربوط به شهرسازی و معماری مطرح شده است. در حقیقت بخش مسکن به عنوان بخش پیشران اقتصاد ملی کشور که در ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی در سطح مقدم قرار دارد مورد توجه قرار گرفته است. تهران که عمده فعالیت اقتصادی کشور در آن صورت می‌گیرد اگر بتواند با استفاده از این لایحه تحرک اقتصادی را ایجاد کند اتفاق بسیار خوبی است.

در حقیقت بخشی از نقدینگی سرگردان جامعه که امروز عمدتا به سمت بورس حرکت کرده با سازوکار تشویقی متوجه حوزه مسکن و ساخت و ساز شهر شود که این اتفاق دو فایده به همراه دارد نخست آن که کمک می‌کند از این بحران عبور کنیم وفایده دیگر این که برای اداره شهر تهران می‌توانیم درآمد زایی داشته باشیم. این در حالی است که فقط در حوزه نگهداشت ما ماهیانه به یک هزار و صد میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

این در حالی است که این عدد در فروردین به کمتر از 900 میلیارد تومان رسیده است لذا شرایط کاملا بحرانی است و این لایحه برای تسهیل امور به شورا ارائه شده است. دغدغه‌ها را دریافت کردیم لذا امیدواریم اعضا با نظر موافق و با هدف برون رفت از این شرایط به این لایحه رای مثبت بدهند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها