کد خبر: 403035
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از تاریخی‌ترین لیگ فوتبال ایران:

آغاز مجدد لیگ برتر باعث شیوع ویروس کرونا می‌شود؟

برخی از تیم‌ها مخالف برگزاری لیگ هستند و برخی دیگر هم تلاش می‌کنند تا لیگ برتر برگزار شود، باید دید فدراسیون فوتبال چه تصمیمی برای لیگ نوزدهم می‌گیرد. آیا پرسپولیس به عنوان قهرمان لیگ برتر معرفی می‌شود یا اینکه باید لیگ برتر 98-99 را یک لیگ نیمه‌کاره در تاریخ فوتبال ایران به شمار آوریم؟

آغاز مجدد لیگ برتر باعث شیوع ویروس کرونا می‌شود؟
کد خبر: 403035
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| لیگ برتر فوتبال ایران، بعد از یک تعطیلی 2ماهه، کارش را از سر می‌گیرد و هواداران می‌توانند دوباره هیجان فوتبال را با لیگ برتر تجربه کنند. بعد از شیوع ویروس کرونا ، ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا ، برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تمام رقابت‌های ورزشی کشور را لغو کرد و لیگ برتر فوتبال هم یکی از آن رقابت‌ها بود. با لغو موقت لیگ برتر برخی از کارشناسان اعلام کردند به دلیل مشخص نبودن روش درمان ویروس کرونا شاید رقابت‌های ورزشی ادامه پیدا نکند و فدراسیون فوتبال هم مجبور شود لیگ برتر را نیمه‌تمام رها کند.

لیگ برتر

طرح همین موضوع کافی بود تا دعوا بر سر اعلام قهرمان لیگ برتر بالا بگیرد. سرخ‌های تهران با اختلافی 10 امتیازی در صدر جدول لیگ برتر قرار دارند و به همین خاطر از فدراسیون فوتبال خواسته‌اند همچون فدراسیون فوتبال فرانسه که پاری‌سن‌ژرمن را قهرمان لوشامپیونه معرفی کرده، آنها را قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران اعلام کند.

شجاع خلیل‌زاده ، مدافع باشگاه پرسپولیس، درباره قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 1398-1399 می‌گوید: «لیگ فرانسه هم به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد، اما به صورت رسمی پاری‌سن‌ژرمن به عنوان قهرمان معرفی شد. تیم دوم جدول هم مارسی 56 امتیازی است، آن هم در فاصله 11 هفته مانده به پایان مسابقات، در حالی که ما هم در فاصله 9 هفته به پایان لیگ برتر 10 امتیاز از تیم دوم جلو هستیم. البته ما دوست داریم بازی کنیم. ما پرسپولیسی‌ها دوست داریم مثل سه سال گذشته بازی کنیم و مثل سه سال گذشته هم با قدرت قهرمان شویم، اما اگر ویروس کرونا فعلاً مهارشدنی نیست و خطر احساس می‌شود و بناست لیگ تعطیل یا لغو شود، باید مثل لیگ فرانسه و تیم پاری‌سن‌ژرمن، تیم ما را در لیگ برتر ایران به عنوان قهرمان لیگ ایران معرفی کنند.»

شجاع خلیل زاده

اما دیگر تیم‌های مدعی با این درخواست مدیران و بازیکنان پرسپولیس مخالفت کردند. آنها گفتند که تا انتهای فصل 9 بازی دیگر باقی مانده و تیم‌ها می‌توانند نزدیک به 30 امتیاز دیگر به دست آورند، و معرفی پرسپولیس به عنوان قهرمان لیگ نوزدهم خلاف قوانین است. محسن بیاتی‌نیا، مهاجم پیشین باشگاه استقلال، درباره قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال ایران می‌گوید: «باید قبول کنیم که 9 هفته تا پایان لیگ برتر باقی مانده است. این یعنی یک‌سوم لیگ هنوز باقی است و تیم‌ها می‌توانند تا 30 امتیاز دیگر کسب کنند. این امتیاز‌ها می‌تواند سرنوشت قهرمان و حتی تیم‌های سقوط‌کننده را مشخص کند. بدون شک پرسپولیس در چند سال گذشته بهترین تیم ایران بوده، اما اختلاف 10 امتیازی آنها با تیم دوم جدول باعث نمی‌شود از امروز آنها را قهرمان لیگ بدانیم. فوتبال ورزش ثانیه‌هاست و هر لحظه ممکن است اتفاقی جدید در آن رخ دهد.»

لیگ برتر فوتبال ایران

بیانیه کانون مربیان فوتبال ایران

در این میان اما افرادی نیز خواهان نیمه‌تمام ماندن لیگ برتر هستند و از فدراسیون درخواست کرده‌اند که بدون اعلام قهرمان، لیگ نوزدهم را به صورت کامل لغو کند. کانون مربیان فوتبال ایران یکی از نهادهایی است که از مدیران فوتبال ایران تقاضا کرده تا رقابت‌های لیگ برتر را به صورت کامل لغو کند.

این کانون در بیانه‌ای که خطاب به وزیر ورزش و جوانان نوشته نکات متعددی را برای این درخواست به میان آورده که مهم‌ترین آن به خطر افتادن سلامت بازیکنان است. آنها برگزاری فشرده تمرینات بدنسازی را تهدیدی برای سلامت بازیکنان دانسته‌اند. این کانون البته به درخواست 13 تیم لیگ برتری، از فدراسیون فوتبال مبنی بر اعلام پایان لیگ نوزدهم به دلیل شیوع ویروس کرونا اشاره کرده و از مسعود سلطانی‌فر خواسته تا هرچه زودتر پایان لیگ نوزدهم را اعلام کند.

فاصله 9 هفته‌ای بین فصل جاری و فصل آتی لیگ‌های فوتبال یکی از الزامات برگزاری یک لیگ استاندارد است که کانون مربیان هم به آن اشاره کرده. آنها در این بیانیه عنوان کرده‌اند در صورت برگزاری مجدد لیگ برتر، این زمان 9 هفته‌ای بین لیگ نوزدهم و بیستم از بین می‌رود که می‌تواند در روند آماده‌سازی تیم‌ها اخلال ایجاد کند و ریسک مصدومیت بازیکنان را بالا ببرد.

آغاز رقابت‌های لیگ برتر

هرچند بعد از تعطیلی لیگ برتر ، حواشی زیادی پیرامون برگزاری یا لغو کامل این بازی‌ها به وجود آمد، اما حالا فدراسیون فوتبال ایران تصمیم گرفته 9 هفته باقی‌مانده از لیگ برتر را در شرایطی خاص و با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار کند. سهیل مهدی، مسئول برگزاری بازی‌های لیگ برتر، هفته گذشته اعلام کرد، سازمان لیگ به زودی جلسه‌ای درباره برگزاری رقابت‌های لیگ برتر با ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا تشکیل می‌دهد. مهدی گفت احتمال دارد این رقابت‌ها اواسط خردادماه آغاز شود و در یک فرصت کوتاه به پایان برسد. این خبری بود که از سوی محسن بنگر، مربی تیم پارس جنوبی، هم تایید شد. او که در برنامه فوتبال برتر حاضر شده بود درباره برگزاری بازی‌های لیگ برتر از نیمه دوم خرداد گفت: «به ما اعلام کردند تمرینات از روز 15 یا 16 اردیبهشت شروع می‌شود و همه برنامه‌هایمان را داده‌اند که از این تاریخ تمرینات آغاز خواهد شد؛ البته شاید این خبر رسمی نباشد.»

لیگ برتر

شیوع ویروس کرونا در بین فوتبالیست‌ها

هرچند آغاز دوباره رقابت‌های لیگ برتر هنوز به صورت رسمی تایید نشده است، اما چنان‌که از شواهد پیداست، سازمان لیگ فوتبال ایران و همچنین فدراسیون فوتبال تلاش دارند تا بازی‌های باقی‌مانده از لیگ برتر را بدون حضور تماشاگر برگزار کنند. برخی گمانه‌زنی‌ها بر این است که لیگ برتر با بازی عقب‌افتاده فولاد خوزستان و استقلال تهران آغاز خواهد شد. اما در این میان برخی از باشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که با برگزاری رقابت‌های لیگ برتر، احتمال شیوع ویروس کرونا در بین بازیکنان و کادر فنی باشگاه‌ها وجود دارد. میرمعصوم سهرابی، سرپرست مدیرعاملی باشگاه تراکتور تبریز، یکی از همان افرادی است که با برگزاری دوباره لیگ برتر مخالف است. او درباره برگزاری دوباره این رقابت‌ها گفته است: «متولیان امر و آن ارگان و اشخاصی که به ادامه مسابقات لیگ نوزدهم اصرار می‌ورزند، آیا می‌دانند که حتی اگر خدایی نکرده، یک بازیکن لیگ به این ویروس کرونا مبتلا شود، چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد؟! آیا این موضوع را در نظر گرفته‌اند که به چه قیمتی به دنبال پیگیری لیگ هستند؟! بسیاری از لیگ‌های معتبر در سرتاسر جهان در حال تعطیل کردن و نیمه‌تمام گذاشتن لیگ امسال کشورهایشان هستند، اما نمی‌دانم چرا بعضی‌ها مصرانه به دنبال شروع تمرینات و پیگیری مسابقات هستند و بر این موضوع پافشاری می‌کنند.»

حال در شرایطی که برخی از تیم‌ها مخالف برگزاری لیگ هستند و برخی دیگر هم تلاش می‌کنند تا لیگ برتر برگزار شود، باید دید فدراسیون فوتبال چه تصمیمی برای لیگ نوزدهم می‌گیرد؛ آیا پرسپولیس به عنوان قهرمان لیگ برتر معرفی می‌شود یا اینکه باید لیگ برتر 98-99 را یک لیگ نیمه‌کاره در تاریخ فوتبال ایران به شمار آوریم؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها