در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس:

مدت زمان بررسی صلاحیت دواطلبان در هیات‌های اجرایی 15 روزه شد

نمایندگان مجلس دهم در ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات، مدت زمان بررسی صلاحیت داوطلبان را به 15 روز افزایش دادند.

مدت زمان بررسی صلاحیت دواطلبان در هیات‌های اجرایی 15 روزه شد
کد خبر: 403037
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۴ ۱۳:۲۸:۵۵

اعتمادآنلاین| نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ادامه اصلاح قانون انتخابات زمان بررسی صلاحیت کاندیداها در هیات‌های اجرایی را افزایش دادند. بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیات‌های اجرایی پیش از این 10 روز تعیین شده بود که در اصلاح جدید به حداکثر 15 روز افزایش یافت. پیش از این انتقادات زیادی درباره کم بودن مهلت بررسی صلاحیت نامزدها در هیات‌های اجرایی با توجه به حجم بالای ثبت‌نام کنندگان در این مرحله مطرح بود.

به گزارش اعتمادآنلاین به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس و در ادامه بررسی جزییات طرح اصلاح برخی قوانین راجع به انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی کشور مواد 6، 7، 8، 9 و 10 این طرح را تصویب کردند.

طبق ماده 6، در ماده 32 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت «8 نفر را به عنوان معتمدین اصلی» به عبارت «9 نفر را به عنوان معتمدین اصلی» اصلاح می‌شود.

ماده 32 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نحوه‌ی انتخاب معتمدین اصلی و علی‌البدل هیات اجرایی را تعیین می‌کند که در بخشی از این ماده آمده که باید 8 نفر را به عنوان معتمدین اصلی انتخاب کنند که با اصلاح این قانون تعداد 9 نفر تعیین شد.

طبق ماده 7 مصوب مجلس شورای اسلامی در تبصره یک ماده 34 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت «یا دادستان و یا» حذف و کلمه «آنها» به کلمه «وی» اصلاح و در تبصره دو این ماده عبارت «یا دادستان و» حذف می‌شود.

در جریان بررسی این ماده امیرحسین قاضی‌زاده عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که این ماده اصلاح عبارتی است.

همچنین نمایندگان ماده 8 را تصویب کردند که به موجب آن عبارت زیر به انتهای ماده 45 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی الحاق می‌شود:


«فاصله زمانی ثبت‌نام نمایندگان تا روز اخذ رای باید حداقل سه ماه باشد.»

ماده 45 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مربوط به اعلام داوطلبی کاندیداها است که در آن مشخص شده داوطلبان نمایندگی باید چه زمانی برای ثبت‌نام مراجعه کنند.

نمایندگان ماده 9 را تصویب کردند که به موجب آن ماده 50 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح و تبصره آن ابقاء می‌شود:


ماده 50 - هیات‌های اجرایی مراکز حوزه‌های اجرایی موظفند حداکثر ظرف 15 روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام با توجه به نتایج به دست آمده با استفاده از نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور صلاحیت داوطلبان را براساس صلاحیت‌های مذکور در این قانون مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را کلا به هیات‌های نظارت اعلام کنند.

پیش از تصویب این ماده مدت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی حداکثر 10 روز بود که نمایندگان آن را در این مصوبه به حداکثر 15 روز افزایش دادند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها