دبیر کانون کامیون‌داران:

جابه‌جایی کالاها توسط کامیون‌داران بر مبنای نرخ تن کیلومتر نیست

دبیر کانون کامیون‌داران گفت: متاسفانه جابه‌جایی کالاها بدون در نظر گرفتن نرخ تن کیلومتر با قیمت 1400 ریال انجام می‌شود.

جابه‌جایی کالاها توسط کامیون‌داران بر مبنای نرخ تن کیلومتر نیست
کد خبر: 403115
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ ۰۹:۳۱:۰۸

اعتمادآنلاین| احمد کریمی دبیر کانون کامیون‌داران ، با بیان اینکه واردات گسترده کالا‌های اساسی در بنادر طی چند ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیار بیشتر شده است، گفت: استفاده از ظرفیت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای در طی ماه‌های گذشته به دلیل تخلیه سریع کالا‌ها بسیار بیشتر شده و همین امر باعث شده است که میزان تردد کامیون‌ها افزایش یابد.

کریمی اظهار کرد: با توجه به آن که بسیاری از کارخانه‌های تولیدی فعالیت‌شان کمتر شده است؛ بنابراین فعالیت بخشی از ناوگان‌های جاده‌ای هم در این حوزه کاهش یافته است.

طرح تن کیلومتر نیمه تمام به مرحله اجرایی رسید

دبیر کانون کامیون‌داران با اشاره به اینکه در سال گذشته طرح تن کیلومتر نیمه تمام به مرحله اجرایی رسید، گفت: قرار بود طرح تن کیلومتر در دو مرحله اجرایی شود که مرحله اول آن انجام شد، اما مرحله دوم آن که مقرر شده بود در مهر ماه سال 98 انجام شود به فراموشی سپرده شد.

او در ادامه توضیح داد: همچنان رانندگان، کالاها را بر مبنای هزار و 400 ریال جابه‌جا می‌کنند که این نرخ کرایه با توجه به شرایط اقتصادی کشور به هیچ عنوان به نفع رانندگان نیست.

کریمی با بیان اینکه این کالا‌ها به عنوان سرمایه مردم جا‌به‌جا می‌شوند و کرایه‌ای که در این حوزه دریافت می‌شود باید پاسخگوی نیاز‌های رانندگان باشد، افزود: در این شرایط حمل کالا بر مبنای هزار و 400 ریال برای رانندگان کامیون قابل توجیه نیست.

دبیر کانون کامیون‌داران با بیان اینکه تعداد ناوگان‌های فرسوده حمل‌ونقل جاده‌ای بسیار زیاد شده است و قرار بود سال گذشته اقدامات لازم در جهت نوسازی ناوگان‌ جاده‌ای انجام شود،گفت: متاسفانه نه تنها این اقدام به فراموشی سپرده شده است، بلکه پایین بودن نرخ‌های حمل کرایه هم برای کامیون‌داران در این شرایط به صرفه نیست و باید حداقل طبق قانون کرایه‌های واقعی به رانندگان کامیون پرداخت شود.


او تصریح کرد: نرخ تورم هم اکنون بیش از 30 درصد است و با توجه به وضعیت حمل‌ونقل اقتصادی کشور باید شرایط به گونه‌ای باشد که رانندگان کامیون انگیزه برای جابه‌جایی و همچنین حمل کالا‌ها داشته باشند، چرا که جابه‌جایی کالاها با توجه به افزایش کامیون به صرفه نیست.

کریمی با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای باید هرچه سریع‌تر محاسبه و حمل کالا بر اساس تن کیلومتر را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد، گفت: بسیاری تصور می‌کنند قیمت کرایه‌های حمل کالا با کامیون افزایش یافته است، اما باید اعلام شود که طرح تن کیلومتر تنها یک مرحله از آن اجرا شده است و هنوز هم نرخ‌نامه بر مبنای قبل برای کامیون‌داران محاسبه می‌شود.

او با اشاره به اینکه مقرر شده بود که طرح تن کیلومتر در سال گذشته برمبنای 2 هزار و 76 ریال برای کامیون‌داران محاسبه شود، افزود: با توجه به آن که امکان افزایش کرایه در یک سال گذشته برای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وجود نداشت؛ بنابراین مقرر شد که نرخ کرایه حمل کامیون به صورت پلکانی افزایش یابد.

دبیر کانون کامیون‌داران اظهار کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری بسیاری از جلسات به تعویق افتاد به همین منظور هم اکنون جابه‌جایی کالاها توسط کامیون‌داران بر مبنای همان نرخ هزار و 400 ریال محاسبه می‌شود.

کریمی در ادامه از وضعیت فرسوده کامیون‌ها گله کرد و گفت: متاسفانه طرح نوسازی کامیون‌ها به فراموشی سپرده شده است و تاکنون برنامه‌ای که بخواهد به مرحله اجرایی و عملیاتی برسد انجام نشده است.

کریمی تصریح کرد :هم اکنون دو مدل کامیون در حوزه ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای وجود دارد که تعدادی از آن‌ها از لحاظ تکنولوژی بی کیفیت هستند و تعدادی هم از لحاظ سنی فرسوده هستند که این امر برای حوزه ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در آینده مشکل ساز خواهد بود.

دبیر کانون کامیون‌داران تاکید کرد: از سال 84 تا سال 88 نظام کار حمل‌ونقلی بر اساس عرضه و تقاضا اقدام به واردات ناوگان با تکنولوژی‌های بسیار قدیمی کرده است که این امر برای حوزه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای مشکل‌ساز شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها