کد خبر: 403352
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۷ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از کارزاری برای قرنطینه خوزستان:

کرونا در خوزستان| 15 درصد مبتلایان و فوتی‌های کشور مربوط به خوزستان است

افزایش آمار ابتلا به کرونا در خوزستان حتی باعث راه‌اندازی یک کمپین هم شده است. کارزار #قرنطینه_خوزستان به ‌خاطر شیوع گسترده‌ ویروس کرونا و رشد روزافزون مبتلایان در اهواز و خوزستان راه افتاد.

کرونا در خوزستان| 15 درصد مبتلایان و فوتی‌های کشور مربوط به خوزستان است
کد خبر: 403352
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۷ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| کرونا در خوزستان شرایط متفاوتی دارد. بر اساس آخرین آمار مطرح‌شده از این استان، 3376 مورد ابتلا به کرونا در خوزستان تا به امروز اعلام شده است. به گفته علی احسان‌پور سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز به تفکیک طی شبانه‌روز گذشته در اهواز 85 مورد، دزفول 42 مورد، باوی 13 مورد، شوش 6 مورد، شوشتر 5 مورد، رامهرمز 4 مورد، شهرستان‌های کارون و ماهشهر هر کدام 3 مورد، رامشیر، دشت آزادگان و هندیجان هر کدام 2 مورد و شهرستان‌های بهبهان، شادگان و باغملک نیز هر کدام یک مورد مشاهده شده و به ثبت رسیده است. از میان جمعیت مبتلا به کرونا در خوزستان ، 2 هزار و 759 مورد بهبود یافته و ترخیص شدند و در حال حاضر نیز 382 بیمار مبتلا به این ویروس در بیمارستان‌های معین استان تحت درمان‌اند و این تعداد رو به افزایش است. همچنین تا به امروز 235 نفر جان‌شان را بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در خوزستان از دست داده‌اند.

همه این عدد و ارقام اما در حالی اعلام می‌شود که مسئولان و مردم این استان از افزایش آمار ابتلای کرونا در خوزستان نگران‌اند. همین موضوع هم سبب شد رضا نجاتی، سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونای این استان، اولتیماتوم‌های جدیدی در مورد طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین قوانین مرتبط با اصناف عنوان کند.

نجاتی راجع به آخرین تصمیمات شورای تامین استان درباره چگونگی شیوه ادامه مدیریت اپیدمی کرونا در استان اظهار کرده است: «از امروز (دوشنبه) صد اکیپ متشکل از نمایندگان بهداشت، تعزیرات، اماکن، نیروی انتظامی، نیروی بسیج و شهرداری‌ها تحت مدیریت فرمانداری‌ها از تمام صنوف، بازارهای سرپوشیده و پاساژها بازدید می‌کنند و در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی با هماهنگی دستگاه قضایی پلمب خواهند شد.»

او می‌گوید: «همچنین بر اساس تصمیم شورای تامین استان، با توجه به آمار بالای مبتلایان کرونا در چند شهر استان به ویژه اهواز، اگر ظرف سه روز آینده مردم و صنوف این شهرها نسبت به رعایت اصول بهداشتی بی‌توجهی یا کم‌توجهی کنند و همچنان آمار ابتلایشان بالا باشد، شهر مربوط قرنطینه خواهد شد. مدارس و دانشگاه‌ها نیز در مقطع کارشناسی ارشد تا 27 اردیبهشت‌ماه در سراسر استان تعطیل است، اما مقطع دکتری دایر خواهد بود.»

نجاتی در مورد وضعیت سایر شهرستان‌های این استان هم اعلام می‌کند: «وضعیت شهرهایی که کم‌خطر یا سفید اعلام شده‌اند، با توجه به اطلاعات جدیدی که دانشگاه علوم پزشکی ارائه کرده، طی 2 روز آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد و احتمال تغییر شرایط این شهرها نیز وجود دارد. پس از آن تصمیماتی که متناسب با شرایط هر شهر است گرفته خواهد شد و به اطلاع مردم خواهیم رساند.»

بیمارستان کرونا

فرهاد ابول‌نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز هم آمار رو به افزایش مبتلایان ویروس کرونا در استان خوزستان را نشان‌دهنده رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی و البته افزایش نمونه‌گیری‌ها می‌داند و می‌گوید: «شهروندان باید در زمینه فاصله‌گذاری اجتماعی دقت و جدیت بیشتری به خرج دهند. در حال حاضر اولویت وزارت بهداشت کاهش مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کروناست، بنابراین شناسایی زودهنگام مبتلایان، درمان در روزهای نخست و قرنطینه مبتلایان بدون علامت برای کاهش ابتلای افراد جامعه بسیار مهم است.»

او با اشاره به ضرورت دوری مردم از حضور در تجمعات توضیح می‌دهد: «عدم حضور در هرگونه مراسم مانند عزاداری و جشن‌ها، عدم تردد بی‌رویه در خیابان‌ها و بازار، عدم رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک در همه تجمع‌ها از راه‌های کنترل ویروس کروناست. از مردم درخواست می‌کنم از مراجعه به مراکز 16 ساعته مربوط به شناسایی مبتلایان ویروس کرونا ترس نداشته باشند و در صورت مشاهده هرگونه علائم خفیف به این مراکز مراجعه کنند.»

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بر اهمیت قرنطینه خانگی هم تاکید می‌کند: «نکته مهم دیگر رعایت اصول قرنطینه خانگی برای بیماران مبتلا به ویروس کروناست، کسانی که امکانات اجرایی اصولی قرنطینه خانگی را ندارند و در منازل‌شان سالمند، فرد و زن باردار زندگی می‌کنند بهتر است به نقاهتگاه‌ها مراجعه کنند. از شهروندان تقاضا می‌شود مانند روزهای نخست شیوع ویروس کرونا در خوزستان به صورت خودجوش فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و از دید و بازدیدهای خانوادگی پرهیز کنند. مردم باید از ترددهای غیرضروری در بازار به ویژه در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان خودداری کنند، زیرا به دلیل شلوغی بازار امکان افزایش ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد.»

کارزاری برای راه‌اندازی قرنطینه در خوزستان

افزایش آمار ابتلا به کرونا در خوزستان حتی باعث راه‌اندازی یک کمپین هم شده است. کارزار #قرنطینه_خوزستان به‌ خاطر شیوع گسترده‌ ویروس کرونا و رشد روزافزون مبتلایان در اهواز و خوزستان راه افتاد. این کارزار از سوی عموم شهروندان و به سرپرستی اکبر ظاهری عبده‌وند، از مسئولان کشوری و استانی، درخواست تعطیلی ادارات و قرنطینه شهر به شهر استان و کنترل عبور و مرور وسایل نقلیه را دارد تا زنجیره‌ انتشار کرونا کنترل شود. غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان هم گفته با آغاز فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی به طور ویژه در 10 روز گذاشته رشد ویروس سرعت بالایی گرفته و آمار مبتلایان به کووید-19 در خوزستان افزایش نگران‌کننده‌ای پیدا کرده است.

استاندار خوزستان دلیل این امر را بی‌تفاوتی مردم به حضور ویروس در جامعه خوانده و گفته خوزستان در پیک فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و تولیدی است و امکان تعلیق این فعالیت‌ها وجود ندارد. او گفته، ما نمی‌توانیم اقتصاد استان خوزستان و کشور را به دلیل کرونا متوقف و تبعات سنگین آن را بر کل جامعه تحمیل کنیم، اما مردم خوزستان نگران از جان خود و خانواده‌شان درخواست قرنطینه و تعطیلی دارند.

ظاهری که این کارزار را راه‌اندازی کرده درباره دغدغه ایجاد آن به اعتمادآنلاین می‌گوید: «15 درصد تعداد مبتلایان و فوتی‌های این روزهای سراسر کشور، طبق آمار رسمی، متعلق به استان خوزستان و به‌ ویژه شهر اهواز بوده است. طبق آمار غیررسمی این آمار بالاتر هم هست. مسبب اصلی این ماجرا این است که وضعیت استان به حالت عادی برگشت و تمام اماکن عمومی بازگشایی شد. وقتی مسئولان شرایط را عادی اعلام می‌کنند دیگر مردم هم خود را موظف به رعایت نخواهند دانست. «حالت عادی» در واقع بمبی است که باید منتظر انفجارش باشیم. ما به هیچ حزب و جناحی تعلق نداریم، فقط نگران خانواده‌هایمان و مردم هستیم. خود من جزو پرسنل صنعت نفت هستم. کار ما تعطیلی ندارد. در واقع، درخواست ما برای خودمان نیست بلکه دلواپس امنیت همشهر‌ی‌هایمان هستیم.»

کرونا در خوزستان

او در پاسخ این سوال که شرکت نفت طی این مدت چه تمهیداتی برای کارکنانش اندیشیده و آیا تجهیزات کافی در اختیار آنها قرار داده است یا خیر می‌گوید: «در این 2 ماه فقط 2 عدد ماسک به ما داده‌اند. با لباس‌های عادی رفت‌وآمد می‌کنیم و تنها الکل و مواد ضدعفونی‌کننده در اماکن گذاشته‌اند. تا یک هفته‌ پیش حتی استفاده از ماسک در سرویس‌های ایاب و ذهاب اجباری نبود. بسیاری از مردم خوزستان، که آمار بیکاری‌اش بیداد می‌کند، چگونه می‌توانند روزی 2 ماسک 30، 40 هزار تومانی تهیه کنند؟! اگر مسئولان دیر اقدام به قرنطینه‌ مجدد کنند فاجعه‌ای در انتظارمان خواهد بود.»

ظاهری وضعیت استان در زمان قرنطینه را چنین توصیف می‌کند: «در آن روزها آمار ما خیلی پایین بود؛ به ‌عنوان مثال، یکی از بیمارستان‌های شهر دزفول جزو اولین بیمارستان‌هایی بود که عاری از بیماران کرونایی شد. اما این روزها آمار همین شهر، که یکی از ورودی‌های استان است، خیلی بالا رفته. شهر رامشیر با جمعیت نهایت 30 هزار نفری این روزها به طور شدیدی درگیر کرونا شده است، آن هم دقیقاً 2 سه روز بعد از عادی‌سازی وضعیت و بازگشایی مراکز خرید و تفریحی.»

ظاهری در جواب این پرسش که تا چه اندازه این مطالبه را به گوش مسئولان استانی رسانده‌اند می‌گوید: «هنوز نتوانسته‌ایم با مسئولان گفت‌وگویی داشته باشیم. ابتدا می‌خواستیم برای استاندار نامه‌ای بنویسیم که دیگر با کارزار آشنا شدیم، به ‌واسطه رأی‌گیری‌ای که برای ماده 10 وزارت نفت انجام داده بود. همچنین کارزار دیگری که همین چند روز پیش برای مساله‌ سوزاندن زباله‌ها در بیرون ‌شهر اهواز راه افتاده بود. فکر می‌کنم بتوانیم حدود هزار تا هزار و 500 رأی جمع کنیم. اگر خبرگزاری‌ها و رسانه‌های استانی همکاری کنند و این درخواست را در سراسر استان بازنشر کنند، بیشتر از این هم جمع خواهد شد. ما در حد توان‌مان و آشنایانی که داشتیم توانسته‌ایم در صفحه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی آن را منتشر کنیم و امیدواریم تعداد امضا به حد مطلوب برسد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها