کد خبر: 403357
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۶ ۱۴:۵۵:۲۳
| |

هشدار اسد درباره وقوع فاجعه در سوریه با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا

بشار اسد با اعضای کمیته مقابله با ویروس کرونا جهت بررسی آخرین تحولات مقابله با این ویروس و اثرات آن بر زندگی روزانه شهروندان دیدار کرد.

هشدار اسد درباره وقوع فاجعه در سوریه با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا
کد خبر: 403357
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۶ ۱۴:۵۵:۲۳

اعتمادآنلاین| در این دیدار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه گفت: این جلسه پس از چند هفته از اعمال اقدامات پیشگیرانه و هم‌زمان با انتشار ویروس کرونا صورت می‌گیرد.

او در زمینه اوضاع سوریه تاکید کرد: ما به سرعت مجموعه‌ای از اقدامات احتیاطی از جمله منع آمد و شد در سراسر کشور اعمال کردیم، اما این اقدامات اثرات منفی بر اوضاع اقتصادی کشور داشت.

رئیس جمهوری سوریه در این دیدار افزود: در کنار چالش بهداشتی که به دلیل ویروس کرونا ایجاد شده، چالش دیگری نیز وجود داشته که سوریه طی بیش از 9 سال پیش با آن مواجه بوده که چالش اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت سوریه بوده است. لذا برخی از طمع‌کاران از مساله شیوع کرونا سوءاستفاده کردند.

اسد در ادامه گفت: تمام مشکلات و چالش‌هایی که وجود داشته به معنای آن نیست که ما قادر به انجام چیزی نیستیم بلکه دولت می‌تواند اقدامات زیادی انجام دهد که تاثیر مثبتی بر زندگی شهروندان و تامین نیازهایش داشته باشد که از جمله می‌توان به ایجاد راه‌حل‌هایی برای ارائه مواد غذایی تولیدی توسط کشاورزان به شهروندان و حذف واسطه‌ها باشد.

او افزود: مهمترین آن، عرضه محصولات غذایی محلی به صورت مستقیم به مصرف‌کنندگان است و دولت باید نقش مؤثر در کاهش دادن قیمت محصولات از طریق فعالیت‌های مؤسسات اقتصادی دولتی که مهمترین آن مؤسسه تجارت سوریه است، ایفا کند.

رئیس جمهوری سوریه اضافه کرد: افتتاح بازارهای عرضه مستقیم محصولات کشاورزان به مصرف‌کنندگان در داخل شهرها، همانطور که اخیراً در بسیاری از مناطق کشور شاهد بودیم، اعمال پیگرد قانونی و تشدید مجازات علیه متخلفان منجر به جلوگیری از طمع‌ورزی برخی تاجران می‌شود.

در این میان دولت نقش کلیدی را در حوزه کاهش قیمت‌ها از طریق به کارگیری موسسات و نهادهای وابسته به خود در بخش‌های مختلف و در راس آن‌ها نهادهای تجاری کشور بر عهده دارد و دولت بایستی مانند یک تاجر که البته به نفع شهروندان سوری عمل می‌کند در صحنه حضور داشته باشد.

رئیس جمهوری سوریه اشاره کرد: در این اوضاع، دولت باید پویاتر و فعال‌تر جهت تقویت نقش نهادهای دولتی و دخالت در ایجاد نتایج سریع و مثبت که در زندگی شهروندان بازتاب داشته باشد، عمل کند.

بشار اسد افزود: در زمینه مرتبط به اوضاع سوریه، ما فورا و به سرعت مجموعه‌ای از اقدامات به قصد حمایت و حفظ حیات شهروندان اتخاذ کرده‌ایم از جمله اعمال محدودیت رفت و آمد جزیی در سراسر کشور؛ علاوه بر آگاهی مردم و تحرک سریع از طرف دولت، دولت نیز نقش اصلی در کاهش روند انتشار ویروس کرونا ایفا کرد.

در این دیدار مکانیسم کاهش قیمت محصولات و پیگرد قانونی متخلفان و اتخاذ اقدامات لازم برای مقابله با این ویروس و تجهیز مراکز بهداشتی و قزنطینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گفته او، اما اتخاذ این اقدامات هم تاثیرات منفی به خصوص علیه حوزه اقتصادی داشت، سختی‌های امرار معاش مردم دوچندان شده و پاندمی کرونا گذرا نیست؛ «لذا می‌بایست به زندگی طبیعی به منظور کاهش فشار بی‌سابقه که مردم آن را در طول این مدت تجربه کرده‌اند برگردیم، اما طبق ضوابط دولت و مسئولیت‌پذیری مردم به هدف حفظ جان خود.»

در ادامه رئیس جمهوری سوریه هشدار داد در صورتی که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور افزایش یابد، سوریه در برابر فاجعه‌ای قرار خواهد گرفت که از امکانات این کشور فراتر است.

در پایان رئیس جمهوری سوریه به سخنان حضار گوش کرد و در جریان این دیدار فرایند واقدامات لحاظ شده به منظور کاهش قیمت‌ها مورد بحث وبررسی قرار گرفت. رئیس جمهوری سوریه از اعضای کمیته خواست به ارائه پیشنهادات در این خصوص و تسریع تنظیم یا تعدیل قوانین مرتبط به تشدید مجازات در حق تجار متخلف و محتکران بپردازند.

همچنین در این دیدار تدابیر احتیاطی مورد اجرا برای مقابله با کرونا از لحاظ کارایی و توانای افزایش انجام تست کرونا و اطمینان حاصل کردن از آمادگی مراکز قرنطینه به خصوص پس از بازگشت شهروندان سوری مقیم خارج، بحث شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها