کد خبر: 403421
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۷ ۰۸:۵۵:۲۲
| |

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران:

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری در پایتخت/کرونا نبود، رشد اقتصادی مثبت می شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران از تقلیل نرخ بیکاری از 12 درصد به 9 درصد خبر داد.

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری در پایتخت/کرونا نبود، رشد اقتصادی مثبت می شد
کد خبر: 403421
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۷ ۰۸:۵۵:۲۲

اعتمادآنلاین| در روزهایی که ویروس کرونا در سراسر تهران گشت می زند ما هم تصمیم گرفتیم سری به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران بزنیم و با نعمت الله ترکی گپ و گفتی داشته باشیم.

نعمت الله ترکی در حال حاضر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران است و به تازگی از سوی علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا به مقامی تحت عنوان معاون ستاد فرماندهی مدیریت مقابله با کرونا استان تهران منصوب شده است.


با سلام و تشکر بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید؛ آقای ترکی به طور کلی از نظر شما, ویروس کرونا توانست اثری روی اقتصاد کشور داشته باشد؟

مشکلات و تحریم‌های مختلف از سوی بیگانگان در سال 98 موجب شد تا این تفکر به وجود آید که در این شرایط اقتصاد کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

گسترش ویروس کرونا تا حدودی مانع اهداف پیش رو در سال رونق تولید شد و با تدابیر اندیشیده شده در سال 98می توانستیم شاهد رکورد بی سابقه‌ای در بخش تولید و اشتغال در سراسر کشور باشیم. همچنین با توجه به نامگذاری سال پیش بینی می‌کردیم رشد اقتصادی از یک عدد منفی به عددی مثبت برسد که این مسئله نشان دهنده رونق در بخش تولید، اشتغال و کسب و کار است.

نرخ بیکاری در استان تهران از 12/08 درصد به عدد 9/08 درصد رسید که این مسئله نشان دهنده برنامه ریزی‌های دقیق و منظم در راستای تحقق اهداف بود.

حمایت 700 میلیارد تومانی به مراکز سلامت استان تهران


با توجه به آن که شما به تازگی به معاونت ستاد فرماندهی مدیریت مقابل با کرونا استان تهران منصوب شدید, با گسترش ویروس کرونا در سراسر کشور در این راستا چه اقداماتی انجام دادید؟

ویروس کرونا یکباره وارد کشور شد و همه افراد را به فکر مقابله جدی انداخت. پیشگیری و درمان در حوزه سلامت نیازمند تدابیر اولیه بود که در گام اول برخلاف مشکلات و کمبود منابع مالی در سال گذشته حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان به حوزه بهداشت و درمان در سراسر کشور اختصاص یافت.

از 3 هزار و 500 میلیارد تومان ذکر شده حدود 500 میلیارد تومان بین 3 دانشگاه علوم پزشکی در استان تهران برای کارانه پرسنل، پزشک و کادر درمانی بابت بیماری کرونا، ملزومات مصرفی پزشکی، لوازم حفاظت فردی، دارو، راه اندازی واحد‌های درمانی و تجهیزات سرمایه‌ای پزشکی تخصیص یافت. همچنین حدود 200 میلیارد تومان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در استان تهران اختصاص یافت که می‌توان گفت تا پایان سال 98 حدود 700 میلیارد تومان جهت تجهیز و حمایت از مراکز درمانی و بهداشتی در استان تهران پرداخت شد.

حدود 40 بیمارستان تخصصی و غیر تخصصی که مستقیم به بیماران کرونایی ارائه خدمت می‌کردند مورد حمایت قرار گرفتند. همچنین برای اولین بار از محل اعتبارات ارزش افزوده در اختیار فرمانداری‌های شهرستان‌های استان تهران، حدود 200 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات و لوازم ضروری در زمینه‌های پیشگیری، کنترل، مراقبت، مبارزه و درمان بیماری کرونا استفاده کردیم.

سرانجام صندوق حمایت از کشاورزان به کجا رسید؟


در خصوص حمایت از کسب و کار‌ها در استان تهران چه کارهایی انجام دادید؟

شیوع ویروس کرونا مصادف با جلوگیری از رونق تمام فعالیت‌های اقتصادی در سراسر کشور شد. این ویروس به تمام کسب و کار‌ها در سراسر دنیا آسیب رساند و می‌توان گفت رکود در مشاغل بسیاری در سراسر جهان موجب بیکاری افراد زیادی شده است.

حوزه کشاورزی حدود 9 درصد از اقتصادمان را به خود اختصاص داده و حدود 18 درصد از اشتغال کشور در این بخش است. ما در بخش کشاورزی نیرو‌های انسانی بسیاری را تحت پوشش قرار دادیم. بیمه کشاورزی و صندوق حمایت کشاورزی از جمله این حمایت‌ها بود.

اهمیت حمل و نقل در حوزه کشاورزی در حدی بود که سعی کردیم سهم بیشتری را به آن اختصاص دهیم. هم چنین برنامه ریزی‌های ما به گونه‌ای بود که کمبودی در رساندن محصولات کشاورزی از استان‌های دیگر به تهران حس نشود و حتی بعضی از کالا‌های وارداتی مورد نیاز از طریق گمرک وارد کشور شدند.

در حوزه صنعت و معدن استان تهران حدود 17 هزار واحد تولیدی صنعتی و حدود 450 هزار واحد صنفی درحال فعالیت هستند. واحد‌های تولیدی بسیاری در شهرک‌های صنعتی وجود داشتند که سعی کردیم از بسته شدن آن‌ها جلوگیری کنیم که بتوانند به تولید بیشتر خود بپردازند.


در سطح کشور حدود 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب رونق تولید به واحد‌های تولیدی اختصاص یافت که بیشترین سهم آن در اختیار استان تهران قرار گرفته است و این واحد‌های تولیدی با سود 12 تا 14 درصد می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

برخی از تولیدی‌ها از جمله پوشاک، کفش و کیف و مراکز سیاحتی، خدماتی و گردشگری نیازمند حمایت غیرنقد و بلکه نظارتای بودند که ما این مراکز را تحت پوشش بیشتری قرار دادیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها