«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

پالس اکسی‌متر چگونه در مبارزه با ویروس کرونا مفید واقع شده است؟

دستگاه پالس اکسی‌متر برای اندازه‌گیری میزان اکسیژن موجود در خون استفاده می‌شود. این دستگاه به تشخیص بیماری کووید-19 کمک می‌کند. گرچه راه قطعی تشخیص آن نیست و پزشکان در کنار علائم دیگر با در نظر گرفتن اطلاعاتی که این دستگاه می‌دهد به تشخیص نهایی می‌رسند.

پالس اکسی‌متر چگونه در مبارزه با ویروس کرونا مفید واقع شده است؟
کد خبر: 403438
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۹ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- تلاش برای مبارزه با ویروس کرونا افزایش یافته و گذاشتن ماسک به جزیی از زندگی تبدیل شده است. پالس اکسی‌متر ابزاری تشخیصی است که به نوک انگشت متصل می‌شود. ابزار پالس اکسی‌متر خیلی زود به یکی از وسایل ضروری برای مبارزه با کووید-19 تبدیل شد. پالس اکسی‌متر بدون هیچ دردی سطح اکسیژن خون و ضربان قلب را بررسی می‌کند.

اعتمادآنلاین به نقل از «cnet» گزارش می‌دهد که این دستگاه در حال حاضر بسیار محبوب شده، زیرا مشخص شد که افراد مبتلا به کرونا با سطح اکسیژن غیرعادی به بیمارستان مراجعه می‌کنند. روز 20 آوریل گزارشی در نیویورک‌تایمز به انتشار رسید که طی آن استفاده از پالس اکسی‌متر برای تشخیص شرایط ترسناکی به نام «هایپوکسی خاموش» مفید تلقی شد. پس از آن بود که فروش این دستگاه به سرعت افزایش یافت. اکنون نیز اکثر فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها این دستگاه را دارند و به صورت آنلاین هم فروخته می‌شود.

اما پرسش‌ها و بحث‌هایی درباره استفاده از پالس ‌اکسی‌متر در منزل به وجود آمده است؛ کاملاً مشخص نیست که آیا پالس اکسی‌مترها به شناسایی ویروس کرونا کمک می‌کنند یا استفاده از آنها باعث جلوگیری از انتشار بیشتر کووید-19 می‌شود. اگر در خانه پالس اکسی‌متر دارید یا به فکر خرید یکی از آنها هستید، بهتر است نحوه کار دستگاه و دقت نتیجه آن را بدانید.

پالس اکسی‌متر: علائم حیاتی در نوک انگشتان شما

پالس اکسیمتر

پالس اکسی‌متر یک وسیله پزشکی کوچک است که ضربان قلب و میزان اشباع اکسیژن خون را اندازه‌گیری می‌کند. این وسیله معمولاً به انگشت متصل می‌شود، اما می‌توان آن را به گوش، بینی یا پیشانی نیز متصل کرد. برخی از پالس اکسی‌مترها با باتری کار می‌کنند و نتایج حاصل همان لحظه در صفحه‌نمایش کوچکی که روی آن قرار دارد نمایش داده می‌شود. بعضی از انواع آن سیم دارد که به یک مانیتور جداگانه وصل می‌شود و با استفاده از حسگرهایی که به نقاط دیگر بدن متصل شده اطلاعات دقیق‌تری درباره ضربان قلب، دمای بدن و فشار خون را ثبت می‌کند.

چگونگی اندازه‌گیری ضربان قلب و میزان اکسیژن خون در پالس اکسی‌متر

پالس اکسیمتر

پالس اکسی‌متر با تاباندن نور به پوست و تشخیص رنگ و حرکت سلول‌های خون میزان اشباع اکسیژن خون و ضربان قلب را اندازه‌گیری می‌کند. سلول‌های خونی اکسیژنی به رنگ قرمز روشن و غیراکسیژنی قرمز تیره هستند.

پالس اکسی‌متر تعداد گلبول‌های قرمز روشن را با سلول‌های قرمز تیره مقایسه می‌کند تا سطح اشباع اکسیژن خون را به درصد محاسبه ‌کند. بنابراین، برای مثال، 99 درصد به این معنی است که فقط یک درصد از سلول‌های خون موجود در جریان خون بدون اکسیژن هستند.

هر بار که قلب شما می‌تپد، خون با فشار زیاد به بدن منتقل می‌شود (به همین دلیل به ضربان قلب «نبض» می‌گویند). پالس اکسی‌متر با به‌کارگیری نور این حرکت را تشخیص می‌دهد و ضربان قلب را در هر دقیقه محاسبه می‌کند.

سطح اکسیژن قابل قبول و ضربان قلب سالم چیست؟

طبق گزارش‌های کلینیک مایو، میزان اکسیژن در پالس اکسی‌متر معمولی بین 95 تا 100 درصد است و هر میزانی که کمتر از 90 درصد باشد پایین یا هایپوکسی حساب می‌شود. برخی از پزشکان گزارش داده‌اند که بیماران کووید-19 با اکسیژن 50 درصد یا پایین‌تر به بیمارستان می‌آیند.

ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت معمولاً بین 60 تا 100 است. پایین بودن ضربان قلب بهتر است، زیرا عمدتاً نشان از یک سیستم قلبی عروقی قوی دارد.

آیا پالس اکسی‌متر کووید-19 را تشخیص می‌دهد؟

پاسخ این پرسش این است: نه دقیقاً. بسیاری از پزشکان می‌گویند سطح اکسیژن خون در بیماران مبتلا به کووید-19 خطرناک گزارش شده، اما کووید-19 تنها بیماری‌ای نیست که این مشکلات را برای فرد ایجاد می‌کند. بیماری‌های مزمن ریه، آسم و سایر عفونت‌های غیرریوی نیز می‌توانند منجر به کاهش تعداد اکسیژن در خون شوند.

وجود اکسیژن کم در خون به تنهایی برای تشخیص کووید-19 کافی نیست، اما پزشک باید از میزان آن آگاه باشد. خصوصاً اگر متوجه کمتر شدن میزان آن در طول زمان شوید، باید به پزشک اطلاع دهید. اگر به کووید-19 مبتلا شده باشید، پزشک توصیه می‌کند که به طور مداوم میزان اکسیژن خون خود را چک کنید تا مشخص شود اوضاع‌تان رو به وخامت می‌رود یا کم‌کم بهبود می‌یابید.

پالس اکسی‌مترها چقدر دقیق عمل می‌کنند؟

پالس اکسی‌متر نیز مانند سایر تجهیزات پزشکی انواع مختلفی دارد. طی مطالعه‌ای که در سال 2016 درباره پالس اکسی‌مترهای ارزان انجام گرفت روشن شد که چند مدل از این دستگاه‌ها اعداد نادرستی را نشان می‌دهند. باید هنگام خرید توجه داشت که دستگاه، تاییدیه وزارت بهداشت و استانداردهای مورد نیاز را داشته باشد زیرا در غیر این صورت کارآمد نخواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها