کد خبر: 403613
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چه اقداماتی انجام دهیم تا در هواپیما بیمار نشویم؟

سفر با هواپیما به دلیل محدود بودن فضا و تراکم انسان‌ها مشکلاتی به همراه دارد. باید برای جلوگیری از بروز بیماری‌های ویروسی در هواپیما نکات بهداشتی را رعایت کرد و وسایل مورد نیاز را با خود به درون هواپیما برد.

چه اقداماتی انجام دهیم تا در هواپیما بیمار نشویم؟
کد خبر: 403613
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نظریه‌های زیادی درباره اینکه چرا مردم بعد از سفر با هواپیما بیمار می‌شوند وجود دارد، اما بیشتر آنها تنها گمانه‌زنی است. دلیل بیمار شدن مسافران در هواپیما ، رد و بدل نشدن هوا، غذای هواپیما و کیفیت پایین هوا در کابین نیست زیرا اکثر هواپیما ها دارای سیستم فیلترینگ قوی هستند.

اعتمادآنلاین به نقل از «cnet» گزارش می‌دهد، شما به سادگی در هواپیماها بیمار می‌شوید زیرا مجبورید ساعت‌ها با افراد دیگر و همچنین میکروب‌ها در تماس نزدیک باشید. شما سطوح ریز و درشتی را لمس می‌کنید که ممکن است فقط چند لحظه قبل یک کودک نوپا لمس کرده باشد. از دستشویی‌های عمومی استفاده می‌کنید، روی صندلی‌ها می‌نشینید، روی میزهای جلویتان غذا می‌خورید و دست‌تان را بر دستگیره‌هایی می‌گذارید که روزانه صدها هزار نفر از آنها استفاده می‌کنند.

شما همان هوایی را در راهرو تنفس می‌کنید که با توجه به چیدمان بیشتر هواپیماها در چند متر اطراف شما می‌چرخد و با قطرات آب حاصل از سرفه و عطسه دیگران آمیخته است.

تماس با سطوح را کاهش دهید

هواپیما

از آنجا که دلیل اصلی بیماری در هواپیما تماس با سطوح آلوده به میکروب و هواست، اولین اقدام کاهش تماس با سطوح است. هنگامی که با هواپیما پرواز می‌کنید، وارد محیطی می‌شوید که کنترل کمی روی آن دارید، تنها چیزی که می‌توانید کنترل کنید این است که بدن، لوازم شخصی و محیط اطراف خود را تمیز نگه دارید.

از منطق خود استفاده کنید

هواپیما

موارد احتیاطی در اکثر ابزارهای موجود در هواپیما ذکر شده است. حال برای دوری از عوامل بیماری‌زا باید اقداماتی را که معقول به نظر می‌رسد انجام دهید.

دست‌هایتان را زیاد بشویید

شستن دست ها

این توصیه را بارها شنیده‌اید، چون این کار واقعاً جواب می‌دهد. شستن دست‌ها اولین اقدام دفاعی در برابر باکتری‌های مضر از جمله ایکولی (E. coli) و سالمونلا (Salmonella) است، و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها گزارش می‌دهد که با شستن منظم دست می‌توان از بروز 21 درصد از عفونت‌های تنفسی جلوگیری کرد.

از لمس کردن چشم، بینی و دهان خودداری کنید

لمس نکردن صورت

فراموش نکنید که ویروس‌ها بیشتر از طریق دستان شما انتقال می‌یابند. اگر ویروس را از سطح آلوده گرفته باشید، آن‌گاه به راحتی با لمس کردن نواحی حساس مانند چشم، بینی و دهان آن ویروس را به درون بدن‌تان منتقل می‌کنید. برای کاهش خطر ابتلا به بیماری، دستان خود را از صورت‌تان دور نگه دارید.

دستمال مرطوب ضدمیکروب با خود داشته باشید

دستمال

نرده، دسته، صندلی، پشتی صندلی، میز و... همه این سطوح را میلیون‌ها نفر لمس می‌کنند که اکثر آنها احتمالاً ویروس را از روی این سطوح پاک نمی‌کنند. قبل از استفاده از این وسایل، با دستمال مرطوب ضدمیکروب این سطوح را تمیز کنید.

ژل ضدعفونی‌کننده دست همراه داشته باشید

ژل ضدعفونی کننده

ممکن است در برخی مواقع به آب و صابون دسترسی نداشته باشید. برای اینکه بتوانید به آسانی همه جا را تمیز کنید حتماً ژل ضدعفونی‌کننده در کیف خود بگذارید.

بالش و پتوی خود را ببرید

پتو و بالش هواپیما

برخی از شرکت‌های هواپیمایی برای پروازهای شبانه یا بسیار طولانی پتو و بالش به مسافران می‌دهند. اگر نگران بیمار شدن خود هستید، نباید پتو و بالش هواپیما را قبول کنید زیرا مشخص نیست که چند مسافر روی آن عطسه یا سرفه کرده‌اند.

قبل از پرواز خوب بخوابید

خوابیدن در هواپیما

به منظور نگه داشتن سیستم ایمنی بدن در حالت آماده‌باش برای مقابله با بیماری‌های عفونی باید شب قبل از پرواز خواب کافی داشته باشید. یک چرت عصرگاهی به شما در ایجاد چرخه خواب سالم کمک می‌کند.

آب کافی بنوشید و غذای سالم بخورید

آب

رعایت این موارد نیز دقیقاً مانند خواب سیستم ایمنی بدن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ رژیم غذایی و سطح آب‌رسانی نیز در سلامت شما موثر است. بدن برای عملکرد صحیح به ویتامین، مواد معدنی، الکترولیت و آب نیاز دارد. بی‌توجهی به این موارد قبل از سفر هوایی ممکن است احتمال ابتلا به ویروس یا عفونت باکتریایی را افزایش دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها