کد خبر: 403615
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۹ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

عراق| اولین چالش پیش روی نخست‌وزیر جدید چیست؟

بعد از کش و قوس‌های فراوان و سقوط چند نامزد مکلف، مردم عراق نخست‌وزیر جدید خود را شناختند. دلایل و اهداف پیدا و پنهان معرفی مصطفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر و اعطای رأی اعتماد به او هرچه باشد، امروز همسایه غربی ما نخست‌وزیر جدیدی با سیاست‌هایی در ظاهر متفاوت نسبت به سلف خود دارد.

عراق| اولین چالش پیش روی نخست‌وزیر جدید چیست؟
کد خبر: 403615
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۹ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- بعد از کش و قوس‌های فراوان و سقوط چند نامزد مکلف، مردم عراق نخست‌وزیر جدید خود را شناختند. دلایل و اهداف پیدا و پنهان معرفی مصطفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر عراق و اعطای رأی اعتماد مجلس عراق به او هرچه باشد، امروز همسایه غربی ایران، عراق ، نخست‌وزیر جدیدی با سیاست‌هایی در ظاهر متفاوت نسبت به سلف خود دارد.

مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق گرچه جنگ اول را با عبور از رأی اعتماد مجلس به نفع خود به پایان برد، اما حلقه‌های آتش بزرگ‌تری را از همان روزهای اول نخست‌وزیری پیش روی خود خواهد دید که مجبور به عبور از آنهاست.

به بیانی دیگر باید گفت، چالش‌های کاظمی حتی چند ساعت پیش از رسمیت یافتن نخست‌وزیری‌اش به واسطه هدف قرار گرفتن نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد آغاز شده بود.

به اعتقاد کارشناسان، گرچه مرد شماره یک اجرایی عراق مهم‌ترین چالش کشورش را اقتصادی و بعد از آن امنیتی اعلام کرد، اما در سایه اصرار مجلس عراق بر اخراج نیروهای آمریکایی از کشور و پافشاری دولت آمریکا بر حفظ نیروهای خود و نادیده گرفتن این مصوبه حاکمیتی، روزهای نخست را به سختی سپری خواهد کرد.

حمایت تمام‌قد سفیر آمریکا از نامزدی کاظمی نیز از یک سو و اعلام حمایت جریان‌های سیاسی مخالف دولت آمریکا از او در صحن پارلمان از سوی دیگر نیز نشان می‌دهد هر 2 قطب متضاد این معادله روی یک اسب شرط‌بندی کلانی کرده و به امتیازاتش دل بسته‌اند.

به هر روی موقعیت و جایگاه نه‌چندان پایدار آمریکا بعد از 17 سال حضور نظامی در عراق امر پنهانی نیست، مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور که بعد از ترور رهبر حشد الشعبی به همراه شهید سردار سلیمانی به تصویب رسید نیز شفاف است و نیازی به تفسیر ندارد، اما اطلاعات چندانی از گفت‌وگوی راهبردی بین بغداد و واشینگتن در دست نیست و این فرایند در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

هرچند گفته می‌شود عادل عبدالمهدی جانشین خود را در جریان کم و کیف آماده‌سازی برای این گفت‌وگوها که با وجود توقف تمامی رایزنی‌های بین‌المللی در سایه شیوع کرونا با ضرباهنگی خاص ادامه دارد قرار داده است، اما تصور نمی‌شود این گفت‌وگوها به آن آسانی‌ای که در برخی رسانه‌ها ذکر شده پیش رود.

دشواری این مساله زمانی آشکارتر می‌شود که بدانیم قرار است مذاکراتی راهبردی در مورد نوع و شکل روابط دوجانبه بین ایالات متحده و عراق از جمله حضور نظامیان آمریکا در خاک این کشور صورت گیرد.

شاید الکاظمی نخستین پیام واضح را همان بامداد روز رأی اعتماد از طریق سه موشکی که به نزدیکی فرودگاه بغداد اصابت کرد دریافت کرده باشد؛ باید دید مرد امنیتی عراق که اتفاقاً روابط حسنه‌ای با 2 قطب متناقض این معادله هم دارد چگونه از این چالش عبور خواهد کرد. و در پایان این زورآزمایی، کدام یک از این سه ضلع مثلث برنده میدان خواهد بود.

گرچه لزوماً اولین چالش دشوارترین و حتی مهم‌ترین چالش محسوب نمی‌شود، اما عیار نخست‌وزیر جدید را مشخص خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها