اعلام شرایط بازگشایی و فعالیت مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی

 کمیته پیشگیری از بیماری های واگیر دار سازمان بهزیستی کشور، بخشنامه ای مبنی بر شرایط بازگشایی و فعالیت مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی را به مدیران کل بهزیستی استان‌ها در سراسر کشور، اعلام و ابلاغ کرد.

اعلام شرایط بازگشایی و فعالیت مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی
کد خبر: 403655
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۸ ۱۲:۱۳:۳۱

اعتمادآنلاین| در این بخشنامه آمده است: نظر به نیاز جامعه به خدمات سـلامت روان به ویژه در شرایط بحرانی شیوع کرونا و با توجه به سیاست سازمان بهزیستی جهت بازگشایی تدریجی مراکز، نحوه فعالیت مراکز مشاوره و خدمات روان شـناختی حضوری غیردولتی، مبتنی بر نکات کلیدی پیشگیری از کووید19 اعلام می شود.

براساس این گزارش، نوبت دهی به مراجعین با فاصـله زمانی بیشتری انجام شود تا مـدت زمان انتظار برای افراد کوتاه و تجمع در سالن انتظار صورت نگیرد.

همچنین در صورت مشاهده علائم کروناویروس در مراجعین یا پرسـنل مرکز، راهنمایی لازم و ارجاع آنان به مراکز بهداشتی درمانی صورت پذیرد.

بر اساس این بخشنامه، نصب برچسب فعالیت وزارت بهداشت(برچسب اجازه فعالیت مشاغل صادرهاز سوی وزارت بهداشت) در مرکز انجام شود.

همچنین لازم است فاصله گذاری اجتماعی (فیزیکی) حداقل یک متر بین مشاورو مراجع رعایت شود و اتاق های بازی درمانی تا اطلاع ثانوی تعطیل شوند.

این بخشنامه بر شست و شوی دست کودکان قبل از ورود به مرکز، هنگام ورود و پس از خروج از آن تاکید کرده و اضافه کرده است: گروه درمانی تا اطلاع ثانوی انجام نشود و قطعات و ابزارهای سنجش روانی به صورت روزانه و بعد از هر بار استفاده به دقت ضدعفونی شوند.

همچنین باید تمـام وسایـل مصـرفی از جمله لوازم التحریر، گوشـی های تلفن، میزهای کاری و غیره به صورت روزانه و به دقت ضدعفونی شوند و از برگزاری دوره های آموزشی حضوری در مرکز تا اطلاع ثانوی خودداری شود.

بنا به این گزارش، برای ایجاد و حفظ هوای مطلوب در فضای مرکز و پیشگیری از احتمال سرایت بیماری، می بایست هوا در محیط در گردش وتعامل باشد به این منظور می توان متناسب با شرایط آب و هوایی پنجره ها بازیا نیمه بازگذاشته شود و علاوه بر آن دسـتمال کاغذی جهت خشک کردن دست و صورت یا برای مصـرف در زمان عطسه و سرفه در دسترس پرسنل و مراجعین باشد.

بر اساس این بخشنامه، حتی الامکان مراجعین بیش از یک همراه نداشته باشند و در صورت مشاهده هرگونه علایم سرماخوردگی در تمامی پرسنل تخصصی و غیرتخصصی باید از ارائه خدمات معاف شوند.

این گزارش ادامه داده که ضروری است در تمام مراکز نسـبت به نصب اسپری ضدعفونی کننده دست جهت اسـتفاده مراجعین و پرسـنل اقدام شود و نظافت و ضدعفونی کردن سطوح و وسایل در هر شیفت انجام شود.

همچنین باید لیوان هـای یکبـار مصـرف جهت اسـتفاده پرسـنل و مراجعین در دسـترس بوده و در محفطه ای ایمن ازآلودگی نگهداری شوند.

گفتنی است، در صورتی که مطابق بخشنامه شماره 900/99/1924 مورخ 18 فروردین 99 در خصوص شیوه نامه مدیریت خـدمات روان شـناختی و مشاوره ای در بحران ناشـی از کرونا ویروس مرکز اقـدام به مشاوره غیر حضوری موقت کند باید مراتب را طی مکاتبه رسـمی به بهزیستی شهرسـتان اعلام کند و ضـمن معرفی روان شناسان فعال، مطابق با شیوه نامه فوق عمل کرده و به ثبت روزانه اطلاعات و عملکرد مرکز درپورتال آماری مربوطه بپردازد.

همچنین اداره استانی موظف است به صورت ماهیانه اطلاعات مربوط به مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی حضوری که مـداخلات خود را به صورت غیرحضوری ارایه می کنند کتبـا به دفتر مشاوره و امور روان شـناختی بهزیستی کشور ارسال کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها