رئیس جمهور در آئین بهره برداری از طرحهای ملی صنعت مس ایران:

تحرک و توسعه بورس در گرو عرضه سهام جدید است

رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیت های موجود در بخش معادن جهت تحقق شعار «جهش تولید» در سال جاری، تمرکز بر اکتشاف، واگذار کردن پهنه‌های معدنی، واگذاری به بخش خصوصی و جلوگیری از خام فروشی را به عنوان موضوعات مورد توجه این بخش عنوان کرد.

تحرک و توسعه بورس در گرو عرضه سهام جدید است
کد خبر: 403691
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۸ ۱۴:۴۷:۴۲

اعتمادآنلاین| حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در آئین بهره برداری از طرحهای ملی صنعت مس ایران، با اشاره به ظرفیت های بخش مس و فلزات کشور اظهار کرد: در بخش مس و فلزات در کنار فولاد و آلومینیوم در رتبه های مهمی هستند که هم نیازهای داخلی را تامین می‌کنند و هم موجب صادرات می‌شوند.

وی با بیان اینکه «کرمان استانی سرزنده است که در بخش های مختلف هم به عنوان تولید کننده و هم به عنوان صادر کننده ایفای نقش می‌کند و زادگاه شخصیت های بسیار ارزشمندی همچون سرلشکر سلیمانی است» افزود: سال گذشته در کرمان در بخش معادن 26 هزار میلیارد پروژه افتتاح شد و پیش بینی می شود تا پایان امسال حدود 30 هزار میلیارد افتتاح شود که این پاسخ قاطعی است که کارگران، مسئولان و مدیران ما به استکبار می دهند که علی‌رغم توطئه‌های آنها پیش می‌رویم و اشتغال زایی میکنیم و به بازار سرمایه را رونق می‌بخشیم.

رییس جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه کرمان در برخی محصولات مثل پسته و خرما دارای ظرفیت های صادراتی است، به برخی مشکلات ایجاد شده برای کشاورزان جهت فروش محصولات خود به دلیل بیماری کرونا در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: باید برای محصولات فراوانی که امروز بi دست آمده فکری کنیم تا کشاورزان بتوانند با قیمتی به صرفه محصولات خود را بفروشند.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نامگذاری سال 99 به نام سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: امسال سال جهش تولید است و معنای جهش تولید نیز این است که امسال شاهد حرکتی سریعتر در مقایسه با قبل در حوزه تولید باشیم؛ تاکیدات رهبری بر تولید نیز به این دلیلی است که با شرایط موجود برای پیش رفتن کشور راهی جز تولید نداریم.

وی با بیان اینکه «برای تولید، صادرات و ایجاد اشتغال یکی از سرمایه های در اختیار دولت، معادن هستند»، خاطر نشان کرد: در حوزه معادل باید به در حوزه عمق نیز اقدامات خود را آغاز نماییم. بخش اول معدن اکتشاف است و بسیار خوشحال هستم که در این زمینه در دولت های یازدهم و دوازدهم کارهای بسیار خوبی انجام شده و کاری که در این 7 سال انجام شده چندین برابر کاری است که در طول تاریخ کشور انجام شده است.

رئیس جمهوری همچنین با تاکید بر لزوم آزادسازی پهنه های معادن گفت: آزادسازی پهنه های معادن میتواند اشتغال بسیاری ایجاد کند. باید کاری کنیم که از معادنی که اکتشاف شده است به سرعت در اختیار مردم قرار دهیم؛ در این زمینه معمولا اختلافاتی میان محیط زیست و معادن وجود دارد که باید تلاش کنیم در شورای عالی محیط زیست این موضوعات را حل و فصل کنیم. اگر در معاون مسیری درست و تکنولوژی پیشرفته وجود داشته باشد، می‌توان بدون آسیب زدن به محیط زیست، به اهداف مربوطه دست یافت

.

روحانی همچنین با تاکید بر واگذاری سهام شرکت های دولتی حوزه معدن به مردم گفت: توصیه من به ایمیدرو(سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) این است که سهام خود را در بورس عرضه کند. بورس تهران استعداد بسیار زیاد دارد؛ آنچه امروز در بورس تهران مشاهده می‌کنیم می‌توانیم بورس را به چندین برابر برسانیم. بورس وقتی زنده است که ما سهام جدید عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه امسال دو سه گام خوب در این زمینه برداشته شده است، اظهار کرد: سهام عدالت نیز ان‌شاءالله در بورس عرضه خواهد شد. اکثریت قاطع سهام عدالت برای شرکت‌هایی است که بسیار سود ده هستند و به راحتی در بورس به فروش خواهند رفت. باید موضوع سهام عدالت برای مردم توضیح داده شود. راه های فراوانی برای فروش این سهام وجود دارد تا مردم به راحتی بتوانند سهام خود را بفروشند و از پول آن استفاده کنند؛ در این زمینه وزارت اقتصاد و دارایی مسئولیت را بر عهده دارد.

رئیس جمهوری گفت: شرایط سختی که امروز به دلیل تحریم و کرونا ایجاد شده، باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل شده است و بسیاری صدمه دیده اند در این زمینه کسانی که نیازمند هستند می‌توانند سهام خود را به فروش برسانند.

روحانی با اشاره ظرفیت های آزاد نشده در حوزه سرمایه گذاری خاطرنشان کرد: در زمینه بورس موضوعات نظیر فروش زمین های بزرگ و عرضه معادن را تا کنون مطرح نشده است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس جمهوری در پایان با تاکید بر لزوم پرهیز از خام فروشی محصولات معدنی گفت: برای توقف خام فروشی، باید معادن از روز نخست اجرای پروژه های مختلف نظیر پروژه های ساختمانی سفارشاتی دریافت کنند. اگر معادن را به بخش خصوصی واگذار کنیم، این بخش به راحتی این کار را انجام می‌دهند. بخش دولتی اصولاً بخشی چابک نیست و برای انجام کارها تشریفات بسیاری را باید رعایت کند؛ بخش دولت 8 صبح سر کار می‌آید و 4 بعد از ظهر کار را رها می‌کنند، اما بخش خصوصی 5 صبح کار خود را آغاز می‌کند و 11 شب کار را رها می‌کند؛ بنابراین بخش خصوصی چابک‌تر از دولت می‌تواند این کار را انجام دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها