کد خبر: 403953
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ۰۹:۴۲:۰۱
| |

یک مدرس دانشگاه در حوزه مدیریت بازرگانی:

صنعت کشور را با بومی سازی اشتباه بیمار نکنیم

به گفته یک مدرس دانشگاه و دکتری حوزه مدیریت بازرگانی، در سال 99 که تحت عنوان سال جهش تولید نام گرفت، بحث بومی سازی تولید بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت خواهد بود.

صنعت کشور را با بومی سازی اشتباه بیمار نکنیم
کد خبر: 403953
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ۰۹:۴۲:۰۱

اعتمادآنلاین| سوران احمدی‌زاد در خصوص تاریخچه صنعتی شدن در جهان اظهار کرد: زمانیکه استعمارگران به نقاط نوین جهان وارد شدند، همراه خود بیماری‌هایی همچون وبا را انتقال دادند و بسیاری از ساکنان ان ها نه به خاطر جنگ‌های پیش آمده که بر اثر وبا از بین رفتند؛ همچنین برخی از واردات و صادرات از خارج به کشور می‌تواند مصداق همان وبا باشد.

وی عنوان کرد: به طور کل بسیاری از ملت‌ها در مسیر رسیدن به صنعتی شدن تاوان و بهای زیادی پرداخت کردند، حتی یکی از آرمان‌های انقلاب‌های بزرگ جهان اقتصادی بوده برای مثال حتی انقلابی مانند فرانسه که از انقلاب‌های سیاسی جهان بوده، منجر به جنگ‌های ناپلئون با سراسر جهان شد زیرا ناپلئون درصدد آن بود که رفاه را برای کشور خود به ارمغان بیاورد.

احمدی‌زاد افزود: انقلاب بلشویک روسیه نیز به همین صورت بوده که شوروی را ایجاد کرده و مهم‌تر از همه انقلاب صنعتی انگلیس است، همیشه این سوال مطرح است که چرا انقلاب صنعتی از انگلیس شروع شد؟ زیرا انگلیس از طبقه متوسط قوی جهان بود و برای چندین سال و چندین دهه استعمارگر و دارای بزرگترین ناوگان دریایی بود و همین طبقه متوسط بود که انقلاب صنعتی را ایجاد کرد.

وی در ادامه درخصوص پیشینه صنعت و صنعتی بودن دولت ملت‌های جدید در جهان گفت: نکته حائز اهمیت و جالب اینکه میانگین سنی انگلیسی‌ها به دلیل کار زیاد در کارخانه‌ها و محیط‌های آلوده 31 سال بوده، این در حالیست که در ایران در سال 1275 هجری شمسی به بعد اولین کارخانه فعال در حوزه نساجی و منسوجات در اطراف تهران بوجود آمده است، اما این تاریخ در اروپا و انگلیس در سال 1750 میلادی به بعد یعنی حدود 200سال پیش که از آن به عنوان صنعتی شدن از آن نام ‌می‌برند.

این استاد دانشگاه در خصوص بومی سازی تولید اضافه کرد: در میان نظریه‌پردازها همیشه اختلاف‌نظرهایی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا بومی سازی یا لوکالیزیشن در مقابل جهانی سازی یا همان گلوبالیزیشن قرار می‌گیرد یا خود منجر به تقویت آن می‌شود؟

وی اظهار کرد: پژوهش‌های انجام گرفته در 60 کشور جهان نشانگر آن است که کشورهایی که خود پدر و مادر جهانی شدن هستند، کشورهایی همچون فرانسه و آمریکا که مردم آن مخالف جهانی شدن هستند و خروج آمریکایی‌ها به سرپرستی دونالد ترامپ از معاهدات جهانی و همچنین ترسیم دیوار و مرزی بین خود و کشورهایی همچون مکزیک و درگیری تجاری با چین و تحریم کشورهایی همچون ایران خود را از دیگر کشورهای جهان جدا و اقدام به بومی ‌سازی تولید کرده است.

به گفته این استاد دانشگاه، بومی سازی به معنی استفاده از محصولات و دانش‌هایی است که تولیدکننده برای حال‌حاضر و مکان حاضر تولید نکرده ایجاد کنیم، برای مثال تولیدکننده‌ای در کشور هلند محصولی را تولید کرده که متناسب با آب و هوای بارانی هلند است آیا ما هم قادر هستیم از این محصول در آب و هوای خشک و نیمه‌خشک ایران استفاده کنیم؟ در واقع بومی‌سازی الزاما به معنای تولید محصول جدیدی نیست بلکه می‌توان از تولیدات دیگر کشورها برای بومی سازی الگوپذیری کرد.

احمدی‌زاد برای روشن‌کردن مفهوم بومی‌سازی تولید در کشور بیان کرد: فرض کنید که فنلاند تولیدکننده یک بازی فکری است زمانی که وارد کشور ایران شود ضروری است زبان آن را به فارسی یا کُردی تغییر دهیم همچنین بسیاری از آپ‌ها و اپلیکیشن‌های موجود فاقد تقویم هجری شمسی هستند که اگر ما قادر به تغییر و ایجاد این قابلیت در آن برنامه باشیم به نوعی بومی‌سازی کرده‌ایم، هرچند که گاهی اوقات می‌توان صفر تا صد یک محصول را طراحی و تولید کرد که این تولیدات بسیار ارزشمند و به صرفه هستند، اما این نکته را حتما به یاد داشته باشیم که محصولاتی خارجی که مصداق وبا هستند را وارد کشور نکنیم زیرا وابستگی صرف به اقتصاد خارجی باعث رکود و نابودی اقتصادی یک کشور می‌شود.

به گفته وی، سه فاکتور اصلی را که سبب رونق بومی‌سازی می‌شود اینگونه برشمرد و افزود: تولیدات با کیفیت، تحقیق و توسعه و قدرت رقابت‌پذیری سه فاکتور مشترک و مهم در جهان است که سبب رونق بومی‌سازی تولید در هر کشوری می‌شود.

سوران احمدی‌زاد در خصوص فاکتور اصلی و مهم برای بومی سازی تولید خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان بومی نباید انتظار این را داشته باشند که مردم، تولیدات فاقد کیفیت آن‌ها را صرفا به این دلیل که بومی هستند خریداری کنند پس باید سعی‌مان بر این باشد که تا آنجا که امکان دارد محصولاتی با کیفیت بالا تولید نمائیم.

وی دومین عامل در رونق بومی‌سازی تولید را تحقیق و توسعه دانست و افزود: آنچه که در بحث بومی‌سازی تولید مهم است این است که سعی کنیم دانشگاه و صنعت را به طور مستمر پایش کنیم، لازم است که دانشگاه‌ها و صنعت از واحدهای تحقیق و توسعه به روز باشند و در جذب نیروهای انسانی قوی و کارآمد تلاش کنند و از بازاریابی‌های نوین و تبلیغات به روز استفاده کنند تا بازار را از حالت ایستا به خالت پویا درآورند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: کشوری همانند کره جنوبی در دهه 70 میلادی جزء فقیرترین کشورهای جهان بوده که تولید خودروی آنچنانی به شکل امروز را نداشت اما از دهه 90 میلادی که واردات خودروهای خارجی ممنوع شد همانگونه که در 20 و 25 سال گذشته دیده شد، کره جنوبی در صنعت خودرو رقابت‌پذیری را در خود بوجود آورد و امروزه برندهای کره‌جنوبی در سراسر جهان وجود دارند و ماهم باید سعی کنیم که با ایجاد مشوق صنایع تولید داخلی را به سمت رقابت‌پذیری هدایت کنیم.

احمدی‌زاد، سومین فاکتور را رقابت‌پذیری دانست و خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت در بحث رونق بومی‌سازی تولید آماده‌سازی شرکت‌ها برای افزایش رقابت‌پذیری در سطح جهان است، یعنی اگر ما یک محصولی را در داخل کشور بومی‌سازی کردیم می‌توانیم آن را در کشورهای همسایه و مناطقی که به لحاظ فرهنگی با ما اشتراک دارند عرضه کنیم؛ برای مثال موبایل‌هایی که در سنندج تولید می شود اگر قابلیت منوی کُردی را به آن اضافه شود این بومی‌سازی ما شکل رقابت‌پذیری جهانی پیدا خواهد کرد.

وی در پایان یادآور شد: شرکت‌هایی که قصد ورود به بازار جهانی را دارند و در ابتدا از تولیدات بومی‌سازی شروع کرده، لازم است که از کسب و کارهای آنلاین بهره بگیرند زیرا بدون مرز و بصورت شبانه‌روزی است اما در خصوص ورود به بازارهای جهانی باید نکاتی را از قبیل عوامل فرهنگی، قوانین سیاسی، قوانین گمرکی و ... کشور میزبان را نیز در نظر داشته باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها