کد خبر: 403984
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ۱۱:۲۱:۰۰
| |

محسن حاجی‌میرزایی:

حدود 30 درصد فضاهای آموزشی را خیرین تامین کرده‌اند/ «بازگشایی مدارس» دغدغه والدین است

وزیر آموزش و پرورش درباره خیرین مدرسه‌ساز گفت: اکنون حدود 30 هزار خیر حقیقی داریم که در این عرصه فعالیت می‌کنند، اما ما با اشتیاق ملی روبه‌رو هستیم و برخی علاقه‌مند هستند با سرمایه‌های خرد به این کار وارد شوند.

حدود 30 درصد فضاهای آموزشی را خیرین تامین کرده‌اند/ «بازگشایی مدارس» دغدغه والدین است
کد خبر: 403984
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ۱۱:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| «محسن حاجی‌میرزایی» وزیر آموزش و پرورش در برنامه شبکه یک سیمای خانواده درباره تکریم خیرین مدرسه‌ساز اظهار داشت: من قبل از حادثه کرونا در یک انجمن خیرین بودیم که به یقین در چند نوبت از این جلسات قبطه خوردم و خواستم جای یکی از خیرین باشم. خیرین با سرمایه‌های اندک توانستند کارهای بزرگی کنند. من این روز را به تمام خیرین عزیز تبریک می‌‎گویم و حضور آنها در نظام تعلیم و تربیت را راهگشا می‌دانم و امیدوارم گام‌های آنها با دوام‌تر باشد.

وی در ادامه بیان کرد: اکنون حدود 30 هزار خیر حقیقی داریم که در این عرصه فعالیت می‌کنند اما ما با اشتیاق ملی رو به رو هستیم و برخی علاقه مند هستند با سرمایه‌های خرد به این کار وارد شوند. یک طرح آجر به آجر را داریم که به زودی عملیاتی می‌شود تا هر کسی حتی با یک آجر اقدام به مدرسه سازی کند. مدرسه یک ساختمان نیست بلکه یک فرهنگ است،‌ کسی که مدرسه می‌‎سازد آینده کشور را می‌‎سازد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: حدود 30 درصد فضاهای آموزشی ما را خیرین تامین کرده‌اند. ما همچنان نیازمند کمک هستیم که مدرسه های بیشتری داشته باشیم حتی اگر مدرسه کافی داشته باشیم از این حضور گرم استفاده می‌کنیم.

حاجی‌میرازیی گفت:‌ از سال 77 به همت مرحوم حافظی بنیان یک کار بزرگ گذاشته شد و این نهاد کوچک به درختی تناور تبدیل شد.

او افزود: یک نکته نظام آموزشی ما را متاثر کرده است که تصور شده آموزش و پرورش مقدمه ورود به دانشگاه است و برخی از اول ابتدایی خودشان را برای ورود به دانشگاه آماده می‌کنند در حالی که آموزش و پرورش ماموریت مستقلی دارد.

وی بیان کرد: در سند تحول بنیادین اهدافی طبق شش ساحت به لحاظ آموزش هنر، اخلاق، مهارت اقتصادی،‌ اجتماعی و... در نظر گرفته شده که دانش آموزان باید بر اساس آن تربیت شوند زیرا انسان یک موجود چند وجهی است و باید چندین وجه از مهارت‌ها را فرا بگیرد.

مدرک دیپلم جواز ورود به دانشگاه نیست

وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام تعلیم و تربیت یک حرکت تدریجی آغاز کرد و حالا به نظام فعلی رسید. اکنون یک کتاب به نام تفکر و پژوهش در پایه ششم و هفتم آموزش داده می‌شود که در حوزه مهارت‌های زندگی است. همچنین در دوره متوسطه زمینه آشنایی افراد با مشاغل گوناگون فراهم شده است. مدرک دیپلم جواز ورود به دانشگاه نیست بلکه مجموعه توانمندی‌هایی است که فرد باید بتواند توسط آن جذب زندگی شود.

وی با اشاره به طرح مدرسه خوانا گفت: این مساله درک مطلب، خواندن، نوشتن و مهارت‌های اجتماعی را به دانش آموزان یاد می‌دهد.

حاجی میرزایی گفت: اکنون میان خانواده و معلمان پیوندی ایجاد شده که باید آن را حفظ کنیم. هرچند کرونا فاصله‌ای میان دانش آموز و مدرسه ایجاد کرد اما نتوانست میان دانش‌آموز و آموزش فاصله ایجاد کند. ما امسال محتوای آموزشی را کم نکردیم و از دوم فروردین سال 99 آموزش‌ها آغاز شد.

نگرانی والدین از برگزاری امتحانات و بازگشایی مدارس

وزیر آموزش و پرورش درباره گسترش زیرساخت‌های فناورانه در آموزش و پرورش گفت: کرونا ما را در شرایط اضطراری قرار داد،‌ در کنار رسانه ملی سامانه شاد طراحی شد که اکنون 12 میلیون دانش آموز را تحت پوشش دارد. حدود 98 درصد از مدیران، 82 درصد معلمان و 60 درصد دانش آموزان در این سامانه فعال هستند و بیش از یک میلیارد فایل در آن رد و بدل شده است. ما به سرعت مشکلات متعدد را شناسایی می‌کنیم، والدین مطمئن باشند که مشکلات شاد قابل حل است.

حاجی میرزایی گفت: متداول ترین دغدغه والدین بازگشایی مدارس است،‌ خانواده‌ها بدانند که سلامت بچه‎ها برای ما اصل است و کاری نمی‌کنیم که با پروتکل‌های بهداشتی هماهنگ نباشد‌. ما فردا جلسه‌ای با ستاد ملی مقابله با کرونا داریم که درباره این مساله صحبت خواهد شد. یک نگرانی دیگر برگزاری آزمون‌ها است؛ باید فرصت دهیم که معلمان آموزش‌ها را به اتمام برسانند اما درباره آزمون‌ها نگرانی نیست.

پس از امتحانات نهایی دانش‌آموزان سه هفته وقت دارند برای کنکور آماده شوند

وی افزود: مهم‌ترین سوالی که پرسیده می‌شود مربوط به پایه دوازدهم است ما درباره اینها تصمیم گیری نهایی را گرفته‌ایم. از 17 خرداد تا سه هفته بعد از آن امتحانات تنهایی بزگرار می‌شود و دانش آموزان سه هفته بعد وقت دارند که برای کنکور آماده شوند.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: دانش آموزان پایه دوازدهم در 17 خرداد با رعایت فاصله گذاری و افزایش پایگاه‌ها امتحان خواهند داد. اما اگر در آن زمان وزارت بهداشت مصلحت دیگری بداند طبق آن تصمیم خواهیم گرفت.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها