کد خبر: 404023
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

ویروس کرونا| کلاهبرداری‌های کرونایی در سراسر جهان را بشناسید

شیوع ویروس کرونا باعث شده برخی از سودجویان از ترس و اضطراب مردم سوءاستفاده کرده و به کلاهبرداری و دریافت پول از مردم روی آورند. این افراد به شیوه‌های مختلف سعی می‌کنند اطلاعات شخصی و بانکی مردم را بگیرند.

ویروس کرونا| کلاهبرداری‌های کرونایی در سراسر جهان را بشناسید
کد خبر: 404023
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- مادامی که ویروس کرونا همه‌گیر شده، کلاهبرداران دست از کار نکشیده و همچنان از ترس و وحشت مردم سوءاستفاده می‌کنند. در دوران شیوع ویروس کرونا گزارش‌های زیادی درباره تقلب در کالاها، ایمیل‌های فیشینگ و پیامک‌ از افرادی که وانمود می‌کنند از طرف دولت یا سایر سازمان‌های معتبر هستند گزارش شده است. بیشتر کلاهبرداران افراد را به دادن اطلاعات شخصی و مالی ترغیب می‌کنند و برخی دیگر از آنها مردم را با وعده ارسال پول به بهانه ویروس کرونا گول می‌زنند.

اعتمادآنلاین به نقل از «cnet» گزارش می‌دهد، بهترین روش اقدام در برابر این کلاهبرداری‌ها بالا بردن آگاهی و کسب اطلاعات کافی است تا شما و عزیزان‌تان قربانی هیچ یک از این موارد نشوید. در اینجا فقط برخی از کلاهبرداری‌های شایعی که در جریان این بحران در جوامع مختلف انجام گرفته بررسی می‌شود.

تماس‌‌های تلفنی‌ای که طی آن به شما گفته می‌شود جواب تست کرونایتان مثبت بوده

کرونا

بعضی از افراد گزارش دادند که طی یک تماس تلفنی به آنها گفته شده که از طرف سازمان بهداشت آن کشور تماس گرفته‌اند. سپس کلاهبردار گفته که نتیجه تست آنها مثبت است و جزئیات کارت شناسایی را درخواست کرده است. کلاهبردار به فرد می‌گوید که این کار برای ارزیابی نتایج آزمایش لازم است. این کلاهبرداران از ترس و وحشت مردم استفاده می‌کنند و طوری وانمود می‌کنند که مخاطب‌شان احساس کند درخواست آنها فوری است.

ایمیل و پیامک از کلاهبرداران برای ارائه ماسک رایگان

کرونا کلاهبرداری

برخی دیگر وانمود می‌کنند نماینده صلیب سرخ یا سازمان‌های امدادی هستند. این مساله چنان شایع شد که صلیب سرخ بیانیه‌ای رسمی منتشر کرد و به مردم هشدار داد فریب نخورند. کلاهبرداران برای ارسال یا فروش ماسک پیامک یا ایمیلی را به همراه لینکی که وارد یک وب‌سایت دیگر می‌شود ارسال می‌کنند. وب‌سایت سپس اطلاعات شخصی و مالی لازم برای هک کردن کارت‌های اعتباری را جمع‌آوری می‌کند. آنها همچنین می‌توانند از اطلاعات شخصی شما برای سرقت هویت‌تان استفاده کنند و با استفاده از نام و اطلاعات شما مرتکب جرائم دیگری نیز بشوند.

کلاهبرداران لیست افراد مبتلا به کووید-19 را می‌فروشند

کرونا کلاهبرداری

کلاهبرداران حتی وانمود می‌کنند که از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) تماس می‌گیرند. این افراد برای ارسال لیست جعلی از افراد مبتلا در محله‌های مختلف، ایمیل یا پیامک ارسال می‌کنند. به یاد داشته باشید که این سازمان‌ها هرگز چنین اطلاعات حساسی را برای افراد عادی ارسال نمی‌کنند و آنها را نمی‌فروشند.

افرادی که کیت تست جعلی ویروس کرونا را می‌فروشند

کلاهبرداری کرونا

مقامات تعدادی از کلاهبرداران را که کیت‌های جعلی آزمایش کووید-19 را می‌فروشند دستگیر کرده‌اند. این کار بسیار رایج شده و در ایالات متحده آمریکا، کانادا و حتی انگلستان افرادی را پیدا کرده‌اند که کیت جعلی تست‌های خانگی کووید-19 را می‌فروشند. این کیت تست جعلی طبق اعلان سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، ممکن است خطرات جدی برای سلامت ایجاد کند. این سازمان اظهار داشته: «ما می‌خواهیم به مردم آمریکا هشدار دهیم که تا این زمان سازمان غذا و دارو هیچ آزمایشی را که بتوانید برای تست خود در خانه تهیه کنید مجاز ندانسته است.»

کلاهبرداران تظاهر می‌کنند از شرکت برق آمده‌اند

کرونا کلاهبرداری

مراقب تماس‌های تلفنی افرادی که تظاهر می‌کنند از اداره برق یا آب هستند باشید. آنها وانمود می‌کنند که به خاطر بدهی مجبورند برق یا آب را قطع کنند و چون در این دوران کرونا رفت‌و‌آمد به ادارات کم شده از این فرصت استفاده می‌کنند. سپس از شما می‌خواهند تا با استفاده از کارت اعتباری خود یا از طریق انتقال وجه الکترونیکی قبض را پرداخت کنید.

کلاهبرداران وانمود می‌کنند که برای مبارزه با کووید-19 پول جمع می‌کنند

کرونا کلاهبرداری

جدیدترین کلاهبرداری‌ای که اخیراً گزارش شده از سوی افرادی است که وانمود می‌کنند از طرف دولت هستند و پول زیادی از مردم می‌گیرند. حتی جاستین ترودو کانادایی در یکی از کنفرانس‌های مطبوعاتی خود درباره کرونا در مورد این مساله به مردم هشدار داد.

این پول طبق گفته کلاهبرداران برای تامین مسکن، مواد غذایی و تجهیزات ضدعفونی است. سپس این افراد به شخص می‌گویند که بخشی از مبلغ به حساب بانکی‌شان واریز می‌شود و مقداری را نیز به کارت اعتباری می‌ریزند. بنابراین کلاهبرداران هم اطلاعات حساب بانکی و هم کارت اعتباری را درخواست می‌کنند.

چگونه می‌توان از خود و خانواده محافظت کرد

کلاهبرداری‌های دیگری نیز وجود دارد که طی آن دزدها می‌خواهند از ترس و اضطراب افراد پول درآورند. به حس خود اعتماد کنید، اگر احساس می‌کنید نکته اشتباهی راجع به ادعا یا پیشنهادهای شخص وجود دارد نترسید و به او نه بگویید. همیشه منبع اطلاعات را بررسی کنید. برخی از کلاهبرداران آدرس‌های ایمیل درست می‌کنند که ممکن است این ایمیل‌ها شبیه آدرس‌های رسمی سازمان‌های مختلف باشد، بنابراین بهتر است هوشیار باشید و اطلاعات موجود در وب‌سایت‌های رسمی نهادها را بررسی کنید.

اطلاعات شخصی و همچنین شماره کارت یا حساب خود را به کسی ندهید و مراقب سایت‌هایی که رمز عبور درخواست می‌کنند باشید. گذرواژه‌های خود را مرتب تغییر دهید و یک نرم‌افزار امنیتی قابل اعتماد در رایانه خود داشته باشید. این نرم‌افزارها می‌توانند سایت‌ها و نرم‌افزارهای مخربی را که برای سرقت اطلاعات به کار می‌رود شناسایی کنند.

مهم نیست که فرد ظاهری معقول دارد، حتماً باید صحت گفته‌های او را بررسی کنید. تماس سریع به سازمان‌ها برای بررسی مجدد قضیه به شما کمک می‌کند تا مقدار زیادی از پول‌تان را از دست ندهید. همچنین در مورد این کلاهبرداری‌ها به سایر اعضای خانواده، به خصوص سالمندانی که ممکن است در حال حاضر به تنهایی زندگی کنند و دسترسی محدودی به اطلاعات آنلاین داشته باشند، هشدار دهید. کلاهبرداران این گروه‌های آسیب‌پذیر را هدف قرار می‌دهند و از هراس آنها پول زیادی به جیب می‌زنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها