کد خبر: 404067
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ۱۵:۲۲:۵۴
| |

محمد سالاری عضو شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد:

ضرورت مداخله دولت در نوسازی بافت فرسوده و افزایش تاب‌آوری شهرها

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: نوسازی بافت فرسوده که منجر به افزایش تاب‌آوری شهرها در برابر حوادثی چون زلزله می‌شود، تنها از عهده مدیریت شهری برنمی‌آید و نیازمند مداخله دولت است.

ضرورت مداخله دولت در نوسازی بافت فرسوده و افزایش تاب‌آوری شهرها
کد خبر: 404067
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ۱۵:۲۲:۵۴

اعتمادآنلاین| محمد سالاری عضو شورای اسلامی شهر تهران و عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در خصوص مسئله تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله با قدرت بالا گفت: واقعیت شهر تهران این است که این شهر در مقابل بحران زلزله با ریشترهای بالا و متوسط تاب‌آوری لازم را ندارد.

وی افزود: از زمانی که شهر تهران به عنوان یک شهر ساخته شده، تا حتی دو دهه قبل، نظارت قابل توجهی بر فرایند ساخت‌وسازها از منظر رعایت قوانین و مقررات این حوزه رخ نداده است.

وی ادامه داد: بیش از دو دهه است که اجرای مقررات مربوط به حوزه ساخت‌وساز عملیاتی شده است، البته همین مقررات و قوانین هم در سال‌های اولیه به دلیل اینکه اساساً موضوع تاب‌آوری و رعایت آن یک مسئله ذهنی برای سازندگان نبود، به درستی اجرا نمی‌شده است.

سالاری گفت: به طور دقیق می‌توان گفت حدود 15 سال است که اجرای جدی مقررات مورد توجه قرار گرفته است و برخی آئین‌نامه‌ها مربوط به ایمنی ساختمان در برابر زلزله و بلایای طبیعی نگاشته شده و هم‌زمان جدی تلقی می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: موضوع عدم اجرای قوانین و مقررات از سوی سازندگان در یک سو و قرارگیری شهر تهران بر روی گسل‌های متعدد از سوی دیگر، دو روی سکه کاهش تاب‌آوری شهر تهران است.

سالاری گفت: البته نباید از حجم بافت فرسوده تهران نیز غافل شویم، زیرا در محدوده طرح تفصیلی شهر تهران 3 هزار و 700 هکتار بافت فرسوده داریم که در مناطق مرکزی و جنوبی شهر تهران جا خوش کرده‌اند.

وی افزود: وقتی از بافت فرسوده صحبت می‌کنیم، منظورمان بافتی است که با زلزله‌های با ریشتر پایین هم از بین می‌رود و مشکل بعدی این است که حتی امکان ارائه خدمات امدادی در این نوع از بافت شهری ناممکن می‌شود.

سالاری گفت: وقتی همه این موارد را کنار هم قرار می‌دهیم، درمی‌یابیم که برای تاب‌آور شدن شهر تهران باید مجموعه مدیریت شهری و نهادهای حاکمیتی به صورت مشترک ایفای نقش کنند.

وی ادامه داد: تاب‌آوری از آن دست مشکلات و مسائلی نیست که یک نهاد به تنهایی از عهده آن بربیاید، هر چند که مدیریت شهری تلاش کرده تا با مصوباتی نسبت به انجام یکسری امور در این حوزه قدم بردارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: برای مثال در اواخر دوره قبلی شورای شهر مصوبه‌ای تصویب شد که براساس آن برای رونق ساخت‌وساز در بافت فرسوده مقرر شد هیچ‌گونه عوارضی از محل صدور پروانه ساخت‌وساز در این بخش از شهر گرفته نشود.

وی گفت: همچنین شهرداری ملزم شد که اعتبارات قابل توجهی برای افزایش سرانه‌های خدماتی در این مناطق درنظر بگیرد، زیرا افزایش سرانه‌های خدماتی، مشوق خوبی است برای صاحبان املاک و همچنین سرمایه‌گذاران برای اقدام به نوسازی.

سالاری افزود: در سال 98 همچنین مصوب شد که شهرداری تهران یک‌هزار پروژه محله‌ای را برای بافت‌های فرسوده درنظر بگیرد تا به این ترتیب روند نوسازی و ساخت‌وساز در این مناطق شکل بهتری به خود بگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود به نقش دولت‌ها و حاکمیت در بازآفرینی و نوسازی بافت فرسوده که منجر به افزایش تاب‌آوری شهر تهران می‌شود، اشاره کرد و گفت: ما می‌دانیم که دولت مشکلاتی در حوزه نقدینگی دارد و از سویی، تحریم ظالمانه هم شده است، اما باید بدانیم که این پروژه فقط از دست مدیریت شهری برنیامده و نیازمند کمک دولت است.

وی گفت: دولت‌ها باید در حوزه سیاستگزاری با محوریت مشارکت ذینفعان تلاش کنند تا از چنددستگی در حوزه قوانین و مقررات جلوگیری شود.

سالاری ادامه داد: نظام بانکی باید بداند که تنها در صورت پرداخت وام‌های بلندمدت و بدون بهره و کم‌بهره است که می‌تواند به کمک پروژه‌های بازآفرینی و نوسازی بافت فرسوده بشتابد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها