کد خبر: 404072
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ۱۶:۴۵:۰۰
| |

علی ربیعی، سخنگوی دولت، در پاسخ به سوال «اعتمادآنلاین» درباره وضعیت معیشت کارگران فصلی و روزمرد:

کارگران روزمزد و فصلی بسته معیشتی می‌گیرند + ویدئو

سخنگوی دولت تاکید می‌کند از طریق باشگاه رفاه ایرانیان پیگیر شناسایی کارگران روزمزد و فصلی هستند که در دوران شیوع کرونا بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند. به گفته او بسته‌های حمایتی برای بهبود شرایط کارگران روزمزد و فصلی در نظر گرفته شده است.

حجم ویدیو: 13.30M | مدت زمان ویدیو: 00:06:59 دانلود ویدیو
کد خبر: 404072
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ۱۶:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| کارگران روزمرد و فصلی معمولاً در همه شرایط کشور از نظر آسیب‌پذیری در صدر قرار می‌گیرند. با وجود اینکه وزارت کار معتقد است تا 32.5 درصد حقوق کارگران افزایش می‌یابد، اما کارگران روزمزد و فصلی به دلیل بیمه نشدن و نداشتن کارفرما حداکثر حقوق‌شان به یک میلیون و 800 هزار تومان خواهد رسید. کارگران روزمزد و فصلی معمولاً جزو قشرهایی هستند که هم شناسایی‌شان بسیار سخت است و هم کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

حداقل حقوق و دستمزد کارگران یکی از موارد چالش‌برانگیز در ماه‌های اخیر بوده است. نمایندگان کارگری افزایش 21 درصدی حقوق کارگران را با توجه به تورم، شرایط اقتصادی و معیشتی پایین‌تر از حد معقول می‌دانند و نمایندگان کارفرمایی هم زیر بار بیشتر از این نمی‌روند. تا جایی که بعد از تصویب این درصدها، نمایندگان کارگری مصوبه شورای عالی کار را امضا نکرده و عنوان کردند که به دیوان عدالت اداری شکایت خواهند کرد. در این میان دولت و به طور مشخص محمد شریعتمداری، وزیر کار، اعلام کرده‌اند که افزایش حقوق کارگران با در نظر گرفتن حقوق جانبی به حدود 32.5 درصد می‌رسد. دولت تاکید دارد که برای جلوگیری از بیکاری بیشتر نمی‌تواند به کارفرمایان فشار وارد کند و این حداقل دستمزد هم کفاف زندگی کارگران را نمی‌دهد.

از سوی دیگر در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن این میزان حداکثر 32 درصدی که وزیر کار از آن یاد می‌کند شامل کارگران رسمی می‌شود که بیمه و حقوق و مزایای مشخص دارند. در حالی که ما با خیل عظیمی از کارگرانی در کشور روبه‌رو هستیم که کارگران روزمزد و فصلی‌اند و طبق صحبت‌های نمایندگان کارگران در شورای عالی کار افزایش حقوق‌شان به 21 درصد می‌رسد؛ یعنی چیزی حدود یک میلیون و 800 هزار تومان: عددی که با توجه به شرایط اقتصادی کشور واقعاً کفاف گذران زندگی یک خانواده را حتی در کوچک‌ترین شهرها و روستاهای کشور هم نمی‌دهد.

بر همین اساس علی ربیعی، سخنگوی دولت، در پاسخ به سوال اعتمادآنلاین درباره شرایط این دسته از کارگران توضیح داد که چهار بسته معیشتی بالای 300 هزار تومان برای این افراد در نظر گرفته شده و توزیع آنها هم آغاز شده است. از طرف دیگر او تاکید کرد باشگاه رفاه ایرانیان که به تازگی در کشور تاسیس شده مامور شناسایی این افراد در شهرستان‌ها و روستاهاست. مشروح صحبت‌های ربیعی را در ادامه بخوانید:

***

*با مشخص شدن حداقل دستمزد کارگران، جامعه کارگری اعتراضاتی به آن وارد کردند که این اعتراض‌ها همچنان هم ادامه دارد. آقای شریعتمداری وزیر کار اعلام کرده‌‌اند با تسهیلاتی که برای کارگران در نظر گرفته می‌شود این میزان به 2 میلیون و 800 هزار تومان ارتقا می‌یابد. در حالی که گفته وزیر کار درباره کارگران ثابت و کسانی که بیمه می‌شوند آن هم بر اساس شرایطی محقق می‌شود. کارگران روزمزد و فصلی در واقع قربانیان اصلی شرایط موجود هستند و میزان دستمزد برای آنها همان یک میلیون و 800 هزار تومان است. جمعیتی که هم شناسایی‌شان برای دولت سخت است و هم جمعیت قابل توجهی را تشکیل می‌دهند. راهکار دولت برای بهبود شرایط معیشتی و تسهیلاتی این گروه چیست؟

تمرکز سوال شما بر وضعیت کارگران فصلی، روزمزد و غیررسمی است، اما پیش از پاسخ دادن به سوال شما باید مباحثی را مطرح کنم.

دولت امسال واقعاً در شرایط سختی برای تعیین دستمزد قرار داشت. کارفرماها معتقد بودند کشش کارفرمایی برای افزایش مزد وجود ندارد و دست به تعدیل نیرو خواهند زد. در این صورت اگر دستمزد از یک اندازه بیشتر افزایش پیدا کند، ما با یک موج بیکاری جدید مواجه خواهیم بود. این درست در میانه شیوع کرونا بود که خود کرونا هم بسیاری از کسب‌وکارها را دچار مشکل کرده بود. در رسته‌هایی که نگاه می‌کردیم به نظرمان آمد که رستوران‌ها، ورزشگاه‌ها، بخش‌های خدماتی و... دچار مشکل شده‌اند. اما وقتی کمی به آثار ثانویه می‌نگریم درمی‌یابیم که حتی مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها هم کم شده و هزینه-درآمد برخی از بیمارستان‌ها هم متعادل نیست؛ یعنی در این مراکز هم ممکن است شاهد تعدیل نیرو باشیم. می‌خواهم بگویم که آثار ثانویه خیلی زیادی دارد.

هم در اوج سختی و تحریم و هم در دوره شیوع کرونا نیازمند این بودیم که مزد مناسب اضافه شود و از طرفی روی نقطه تعادل بین کشش اشتغال هم قرار داشته باشیم. کار سختی بود و امیدوارم در طول سال شرایط بهبود یابد و شرایط مزد را ترمیم کنیم.

در حال حاضر نمایندگان کارگری در شورای عالی کار معتقدند که در مجموع دریافتی افزایش دستمزد 31 درصد و وزارت کار معتقد است که این میزان 32.5 درصد است. حق مسکن را پیش‌ رو داریم. 2 ایده درباره حق مسکن مطرح است که اگر آن ایده حداقلی تصویب شود، شاید بتوانیم 3.1 درصد را افزایش دهیم و این افزایش به حدود 35 درصد برسد. به این عدد می‌رسیم چون حق مسکن ضریبی دارد که اگر افزایش یابد، درصدی بر دستمزد تاثیر می‌گذارد.

فکر می‌کنم باز بتوانیم در تورم قابل پیش‌بینی سال 1399 کاهش نداشته باشیم، اما معتقدم قدرت خرید کارگران طی سال‌های متمادی پایین آمده و همچنان باید به قدرت خرید کارگران کمک کرد.

اما برگردیم به سوال مشخص شما درباره کارگران فصلی و روزمزد. گروهی از کارگران هستند که کارفرما دارند، آنهایی که کارفرما دارند مشمول همه موارد مطروحه در قانون کار می‌شوند و همه را باید به آنها پرداخت کنند. اگر کارفرمایی تخلف کرد، می‌توانند شکایت کنند و بازپرداخت برای آنها گرفته خواهد شد و امنیت شغلی‌شان نیز تامین می‌‌شود.

مشکل و نگرانی ما و آنچه که خواب را از چشمان دست‌اندرکاران می‌رباید وضعیت کارگران روزمرد از جمله دستفروش‌ها، پیک‌های موتوری، کارگران ساختمانی و... است که واقعاً بیشترین آسیب‌ را در این شرایط کرونا دیده‌اند. به همین دلیل شروع به شناسایی این افراد کردیم. سه میلیون‌ نفری که برایشان چهار بسته حمایتی تعریف کرده‌ایم دقیقاً این سه میلیون نفر از همین تعداد هستند. اخیراً نهادهای حمایتی مانند ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، سپاه پاسداران و برخی نهادهای دیگر و سازمان‌های مردم‌نهاد (ان‌جی‌اوها و خیریه‌ها) 2 جلسه با آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، تشکیل دادیم. این سازمان‌ها و نهادها حدود سه و نیم میلیون بسته حمایتی به ارزش بالای 300 هزار تومان را از سبد همین قشر متقبل شده‌اند که البته کلید خورده و اکنون دارد پرداخت می‌شود.

ما اگر در راستای بحث فاصله‌گذاری فیزیکی و هوشمند هم حرکت کردیم، در حقیقت برای بازگشت این افراد به کار است. معتقدیم مردم و جامعه باید در این زمینه کمک کنند تا بتوانیم این گروه را به سر کار خود بازگردانیم.

اما در این زمینه من با شما هم‌نظر هستم و البته دغدغه داریم و همه تلاش خود را به کار بسته‌ایم. می‌دانم که وزارت رفاه دائم با شهرداری‌ها، وزارتخانه‌های مختلف و... مشغول رایزنی و کمک برای شناسایی این افراد است که مزدبگیر مستقیم و ماهانه کارفرماها نیستند. نباید اجازه دهیم که زندگی این قشر آسیب ببیند. امیدوارم به حق این ماه مبارک رمضان بتوانیم برای حفظ زندگی آنها کمک کنیم.

اجازه می‌خواهم به بهانه سوال شما به همه این هموطنان‌مان بگویم که ما کنار شما هستیم و چشمان‌مان به شماست. دائم با بضاعت و اختیاری که داریم تلاش می‌کنیم به شما تلخ و سخت نگذرد. معتقدم این دوران هم خواهد گذشت.

*شناسایی این افراد (کارگران غیررسمی) با توجه به اینکه تعدادشان در روستاها هم زیاد است چگونه خواهد بود؟ و قیمت بسته معیشتی که برای این گروه‌ها در نظر گرفته شده چقدر است؟

بسته‌ها همان‌طور که قبلاً هم گفتم بالای 300 هزار تومان خواهد بود. شیوه شناسایی این گروه نیز به واسطه پایگاه رفاه ایرانیان است که الان در سطح استان‌ها فعال شده و شناسایی‌ها از این طریق در حال انجام است که بر این اساس هم نمره بسیار خوبی دارد.

چکیده صحبت‌های سخنگوی دولت

ایده حداقل مسکن برای کارگران محقق شود، افزایش حقوق کارگران به 35 درصد می‌رسد.

شناسایی کارگران روزمرد و غیررسمی را در دستور کار داریم.

کارگران روزمزد و فصلی بسته معیشتی می‌گیرند.

اگر در راستای بحث فاصله‌گذاری فیزیکی و هوشمند حرکت کردیم، در حقیقت برای بازگشت همین کارگران فصلی و روزمزد بر سر کار است.

همه کارگرانی که کارفرما دارند مشمول موارد و تسهیلات اضافه‌حقوق می‌شوند.

اگر کارفرمایی تخلف کرد، کارگران می‌توانند شکایت کنند و بازپرداخت برای آنها گرفته خواهد شد و امنیت شغلی‌شان نیز تامین می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها