«اعتمادآنلاین» از قرارداد مربی تیم ملی گزارش می‌دهد:

اسکوچیچ به ریال پول می‌گیرد یا یورو؟ + ویدئو + عکس

ابراهیم شکوری اعلام کرده فدراسیون فوتبال قصد داشته فیفا را مجاب کند تا دستمزد اسکوچیچ را از محل دارایی‌های فوتبال ایران و به صورت ارزی بپردازد. اما باز هم مدیران فدراسیون فوتبال این موضوع را تکذیب و نحوه قرارداد او با فدراسیون فوتبال ایران را ریالی اعلام می‌کنند.

اسکوچیچ به ریال پول می‌گیرد یا یورو؟ + ویدئو + عکس
کد خبر: 404181
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| قرارداد دراگان اسکوچیچ با فدراسیون فوتبال ایران این روزها حسابی سروصدا به پا کرده است. بعد از ثبت قرارداد اسکوچیچ با فدراسیون فوتبال، مدیران این فدراسیون اعلام کردند به دلیل شرایط بد اقتصادی، دستمزد اسکوچیچ به صورت ریالی پرداخت می‌شود. ادعایی که گویا خلافش ثابت شده و رسانه‌های ایران خبرهایی مبنی بر پرداخت دستمزد اسکوچیچ به صورت ارزی منتشر کرده‌اند.

برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که فدراسیون فوتبال به سرمربی تیم ملی اعلام کرده که معادل ارزی پولش را از فیفا به صورت یورو دریافت کند.

مساله دیگری که درباره قرارداد این مربی با فدراسیون فوتبال مطرح شده این است که معادل ریالی 200 هزار یورو باید به اسکوچیچ پرداخت شود، اما به دلیل نوسانات زیاد قیمت ارز با سرمربی تیم ملی توافق شده تا بر اساس قیمت روز یورو در بانک مرکزی به سرمربی تیم ملی پول داده شود و از طرفی اگر نرخ تورم بیش از 35 درصد باشد، مبلغی در حدود 20 درصد به قرارداد او نیز اضافه شود.

دراگان اسکوچیچ

واکنش فدراسیون فوتبال به قرارداد اسکوچیچ

بعد از اینکه رسانه‌های ایران موضوع پرداخت ارزی به اسکوچیچ را مطرح کردند، فدراسیون فوتبال مجبور به شفاف‌سازی شد. امیر مهدی علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال ، درباره شایعات رواج‌یافته درباره نحوه انعقاد قرارداد دراگان اسکوچیچ با فدراسیون فوتبال می‌گوید: «مطابق اعلام قبلی، قرارداد اسکوچیچ به شکل ریالی با فدراسیون به امضا رسیده است. بر این اساس، هرگونه اظهارنظر در باب قرارداد سرمربی تیم ملی خارج از چارچوب مطرح‌شده مورد تایید نیست. با تاکید سرپرست فدراسیون در بهمن‌ماه سال گذشته و پیش از عقد قرارداد اسکوچیچ با سرمربی تیم ملی، هیچ متمم قرارداد یا تبصره‌ای برای تغییر این قرارداد به ارزی انجام نشده است. بنابراین طرح مباحثی جز این موضوع عاری از واقعیت است.»

هرچند سخنگوی فدراسیون فوتبال توضیحاتی در مورد نحوه پرداخت دستمزد اسکوچیچ داده است، اما باز هم نتوانسته پاسخ درستی به سوالات مطرح‌شده درباره این پرونده بدهد.

محمدصادق درودگر، رئیس بخش اقتصادی فدراسیون فوتبال ، درباره دستمزد اسکوچیچ و حاشیه‌های ایجادشده در مورد آن به سایت فراسیون فوتبال گفته است: «از ابتدا مشخص بود قرارداد ریالی است. هیچ الحاقیه، متمم یا تبصره‌ای هم ندارد. چون قرارداد را دیده بودم برای من عجیب بود و دیروز سوال کردم و گفتند چنین چیزی وجود ندارد. قرارداد اسکوچیچ حدود 200 هزار یورو است و این مبلغ به‌روز و با اعلام قیمت ارز از سوی بانک مرکزی تبدیل به ریال می‌شود، اما ما دیگر به او ارز نمی‌دهیم و ریالی پرداخت می‌کنیم.»

فدراسیون فوتبال ایران

قرارداد اسکوچیچ چگونه از ریالی به ارزی تبدیل شد؟

ابراهیم شکوری سرپرست سابق دبیر کلی فدراسیون فوتبال درباره قرارداد اسکوچیچ و انتشار اسناد این قرارداد در رسانه‌ها توضیح می‌دهد: «درست در همان زمان قرارداد آقای اسکوچیچ منعقد و در آن زمان قراردادش به ریال بسته شد و تا زمانی که من بودم قرارداد به ریال بود. وقتی از سوئیس آمدم در این باره با آقای بهاروند صحبت کردیم و این بهترین موقعیت بود که بتوانیم مطالبات‌مان را از فیفا دریافت کنیم و همچنین دیگر به صورت ریالی هزینه نکنیم. این نامه برای همین نوشته شد و دنبال راهی بودیم که چطور می‌توانیم یک متمم به قرارداد اسکوچیچ اضافه کنیم تا مبلغ قرارداد را به نرخ روز تبدیل و از طریق فیفا تبدیل کنیم . اسکوچیچ هم موافق بود قراردادش را ارزی پرداخت کنیم. با توجه به شرایط کشورمان تلاش‌مان این بود که همه راه‌ها را امتحان کنیم که دیگر به تغییر و تحولات رسیدیم و بنده از فدراسیون جدا شدم.»

ابراهیم شکوری دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران

انتخاب اسکوچیچ به عنوان مربی تیم ملی

از روزی که مارک ویلموتس از تیم ملی ایران رفت تا روزی که دراگان اسکوچیچ به عنوان مربی تیم ملی انتخاب شد اتفاقات زیادی در فدراسیون فوتبال ایران رخ داد. مهدی تاج به دلیل بیماری از مدیریت فدراسیون فوتبال استعفا کرد؛ حیدر بهاروند، نایب‌رئیس دوم، سرپرست این فدراسیون شد و فیفا هم فدراسیون ایران را مجبور به تغییر اساسنامه کرد. تمام این اتفاقات درست زمانی رخ داد که مدیران فدراسیون فوتبال به دنبال جانشین ویلموتس بودند و با مربیان زیادی هم در این باره مذاکره کردند. ابتدا قرار بود برانکو هدایت تیم ملی ایران را بر عهده بگیرد، اما پیشنهاد مالی ایران به قدری پایین بود که این مربی کروات ترجیح داد از خیر هدایت تیم ملی فوتبال ایران بگذرد و با فدراسیون فوتبال عمان به توافق رسید. بعد از برانکو نوبت به دی بیاسی رسید. همان افرادی که روزی قصد داشتند او را راهی استقلال کنند حالا برای رسیدن این پیرمرد ایتالیایی به نیمکت تیم ملی فوتبال ایران تلاش می‌کردند. هرچند این اتفاق در عمل رخ نداد و فدراسیون فوتبال به دنبال یک گزینه ایرانی رفت. علی دایی، امیر قلعه‌نویی و یحیی گل‌محمدی سه گزینه اصلی فدراسیون برای هدایت تیم ملی بودند، اما در این میان نام وحید هاشمیان و جواد نکونام هم به گوش می‌رسید. از این جمع یحیی گل‌محمدی راهی پرسپولیس شد. جواد نکونام ترجیح داد کارش را در فولاد خوزستان ادامه دهد و وحید هاشمیان هم از پذیرش این سمت خودداری کرد. علی دایی و امیر قلعه‌نویی تنها گزینه‌های فدراسیون فوتبال شدند.

هر روز خبرهایی مبنی بر انتخاب علی دایی یا امیر قلعه‌نویی برای هدایت تیم ملی به گوش می‌رسید و حتی امیر قلعه‌نویی برای مربیگری تیم ملی انتخاب شد که به یکباره خبر توافق فدراسیون فوتبال با دراگان اسکوچیچ به گوش رسید. هرچند مخالفت باشگاه سپاهان با جدایی امیر قلعه‌نویی هم بی‌تاثیر در انتخاب اسکوچیچ نبود.

قرارداد اسکوچیچ

قرارداد اسکوچیچ با فدراسیون فوتبال

زمان قرارداد اسکوچیچ با فدراسیون فوتبال ایران تا پایان بازی‌های برگشت رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی بود و اگر تیم ملی می‌توانست به دور بعد این رقابت‌ها صعود کند، این قرارداد تا انتهای مرحله دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2022 قطر تمدید می‌شد.

مهدی محمدنبی، دبیر کل فدراسیون فوتبال ، درباره قرارداد اسکوچیچ گفته است: «قرارداد اسکوچیچ تا پایان جام ملت‌های چین و البته به ‌صورت مرحله به مرحله و بر اساس عملکرد ایشان است. در قرارداد با اسکوچیچ عنوان شده که کارفرما (فدراسیون) باید در هر مرحله تصمیم‌گیری کند و با مربی به نتیجه برسد. مباحثی مثل پرداخت غرامت در قرارداد با ایشان مطرح نیست و در قرارداد آمده که بر اساس بررسی و رضایت عملکرد مربی توسط کارفرما، قرارداد ادامه پیدا می‌کند.»

سوالاتی که فدراسیون باید پاسخ دهد

ابراهیم شکوری اعلام کرده فدراسیون فوتبال قصد داشته فیفا را مجاب کند تا دستمزد اسکوچیچ را از محل دارایی‌های فوتبال ایران و به صورت ارزی بپردازد. اما باز هم مدیران فدراسیون فوتبال این موضوع را تکذیب و نحوه قرارداد او با فدراسیون فوتبال ایران را ریالی اعلام می‌کنند. مدیران فدراسیون به درستی گفته‌اند که قرارداد اسکوچیچ با فدراسیون ایران ریالی است، اما سوالی که بی‌جواب مانده این است که چرا فدراسیون فوتبال برخلاف این قرارداد سعی داشته دستمزد اسکوچیچ را به صورت ارزی و به یورو پرداخت کند؟

هرچند تحریم‌های آمریکا جلوی انتقال پول به ایران را گرفته و فدراسیون فوتبال نیز به همین دلیل نمی‌تواند دارایی‌های‌اش در فیفا را آزاد کند، اما آیا راه بهتری برای پرداخت بدهی‌های فدراسیون وجود ندارد؟ چرا مدیران فدراسیون فوتبال به جای درآمدزایی، دلخوش به دارایی‌های‌شان نزد فیفا هستند و می‌خواهند به واسطه همین پول بدهی‌هایشان را پرداخت کنند؟

فدراسیون فوتبال یک پرونده مهم در فیفا دارد و آن ماجرای فسخ قرارداد مارک ویلموتس است. اگر این مربی بلژیکی موفق شود فدراسیون فوتبال ایران را در فیفا محکوم کند، فوتبال ایران با یک بدهی سنگین ارزی مواجه خواهد شد. بهتر نیست فدراسیون فوتبال به جای خرج دارایی‌هایش در فیفا به فکر درآمدزایی باشد و ذخایر ارزی فوتبال ایران را اینچنین نابود نکند؟ هرچند طبق اعلام فدراسیون جهانی فوتبال، پول‌های بلوکه‌شده فدراسیون فوتبال ایران با پرداخت دستمزد و پاداش‌های کی‌روش و دستیارانش به پایان رسیده و این فدراسیون عملاً هیچ پولی از فیفا طلبکار نیست. پول‌هایی که می‌شد برای پیشرفت فوتبال ایران هزینه شود صرف پرداخت مطالبات کی‌روش شده است.

کی روش و اسلامیان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها