کد خبر: 404211
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ۱۶:۴۱:۱۲
| |

حماس راهبردهای مقابله با طرح الحاق کرانه باختری را تشریح کرد

عضو دفتر سیاسی حماس اعلام کرد، لازم است در قالب یک برنامه واحد ملی فلسطینی که اساس آن مقاومت و کنار گذاشتن سازش باشد، با طرح الحاق کرانه باختری مقابله کرد.

حماس راهبردهای مقابله با طرح الحاق کرانه باختری را تشریح کرد
کد خبر: 404211
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ۱۶:۴۱:۱۲

اعتمادآنلاین| موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس درباره اقدامات رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری گفت، یک نقشه اسرائیلی وجود دارد که با اشغال کرانه باختری در سال 1967 ، شهرک‌سازی در غرب کرانه باختری و شرق آن که اکنون منطقه الاغوار نامیده می‌شود و 30 درصد از مساحت کرانه باختری را در بر دارد، اجرایی شد.

در حال حاضر نیز رژیم صهیونیستی به دنبال الحاق 40 درصد از کرانه باختری است و ائتلاف آبی - سفید و نخست وزیر این رژیم این طرح را وارد فاز اجرایی خواهند کرد.

او پیرامون اهمیت ملی و استراتژیک منطقه کرانه باختری گفت: این منطقه که در آن سه میلیون فلسطینی و 750 هزار شهرک-نشین ساکن هستند، قلب درگیری و اختلافات مرحله کنونی ما و نیز محور توافق‌نامه‌های موجود میان سازمان آزادی‌بخش فلسطین و رژیم صهیونیستی است.

با اجرای طرح‌ الحاق، توافق‌نامه‌ها هیچ معنایی ندارند. بنابراین دشمن صهیونیستی توافق‌نامه‌ها را نادیده گرفته و معاهدات را که هرگز به نفع فلسطینی‌ها نبوده‌اند، لغو کرده است.

ابومرزوق در خصوص مواضع سیاسی بین‌المللی و عربی پیرامون طرح الحاق رژیم صهیونیستی گفت، در فلسطین درباره مخالفت با این طرح آمریکایی - اسرائیلی اجماع وجود دارد و جامعه جهانی نیز درباره مخالفت با آن تقریبا توافق نظر دارد و کشورهای عربی هم مادامی که فلسطین با طرح الحاق مخالفت کند، مخالفند.

وی خطرات الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری بر مسأله فلسطین را برشمرد و گفت، با اجرایی شدن این طرح ارتباط میان شهرها، روستاها و استانهای آن قطع می‌شود؛ کرانه باختری 28 بخش است که تنها راه ارتباط میان آنها از طریق جاده‌های رژیم صهیونیستی یا تونل‌ها است.

مناطق حاصلخیز کشاورزی، مناطق مقدس، منابع آبی مصادره شده و در واقع کرانه باختری برای سه میلیون فلسطینی خالی از منابع می‌شود. آرزوی تشکیل کشور فلسطین در خاک کرانه باختری، نوار غزه و قدس به عنوان پایتخت این کشور پایان می‌یابد.

ابومرزوق در ادامه به دیگر خطرات اجرایی شدن طرح الحاق پرداخت و گفت، یکی از خطرات این طرح جداسازی کرانه باختری از محیط عربی است و نمی‌توان روابط بین ساکنان کرانه باختری و اردن را از هم جدا کرد.

با اجرایی شدن این طرح رژیم صهیونیستی بر خاک و مردم فلسطین کنترل می‌یابد و نه تمامی پتانسیل مردم فلسطین حتی پتانسیل اقتصادی آن نیز در اختیار این رژیم قرار خواهد گرفت.

عضو دفتر سیاسی حماس درباره نحوه مقابله با طرح الحاق گفت، باید اتحاد ملی داشت و دو دستگی را کنار گذاشت و برای مقابله با طرح‌هایی که هدفشان مسأله ملی فلسطین است، یک برنامه واحد ملی برپایه مقاومت تدوین کرد. مردم فلسطین باید برای مقابله با این طرح‌ها بسیج شده و به هیچ قیمتی تسلیم نشوند. باید توافقنامه‌های امضا شده و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی غاصب لغو شود.

ابومرزوق همچنین ضمن تأکید بر اقدامی عربی برای حمایت از مسأله فلسطین و هماهنگی برنامه‌ها و مواضع برای مقابله با طرح الحاق، خواستار اقدام بین‌المللی و به کارگیری از تمامی سازمان‌های حقوق بشری، قانونی و دادگاه‌های بین‌المللی برای پایان دادن به این طرح و اعطای آزادی به مردم فلسطین شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها