رسانه‌های اسرائیلی از اختلاف‌نظرهای آمریکا-اسرائیل درباره معامله قرن گفتند

رسانه‌های اسرائیلی از اختلاف‌نظرهای دو طرف آمریکایی و اسرائیلی درباره اجرای طرح معامله قرن و اعلام یک طرفه الحاق اراضی کرانه باختری به اراضی اشغالی از سوی نتانیاهو و تلاش کاخ سفید برای به تعویق انداختن اجرای این طرح گفتند.

رسانه‌های اسرائیلی از اختلاف‌نظرهای آمریکا-اسرائیل درباره معامله قرن گفتند
کد خبر: 404241
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۰۸:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| کاخ سفید برای دومین بار در طول 10 روز گذشته پیام‌های جدیدی را برای تل‌آویو ارسال کرده و نسبت به عواقب اعلام حاکمیت اسرائیل بر اراضی کرانه باختری بدون موافقت واشنگتن هشدار داده است. همزمان احزاب راست‌گرای اسرائیل نیز اقدامی فوری در این خصوص را خواستار شدند.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه هفته جاری، روز اجرای مراسم تحلیف کابینه جدید تل‌آویو، به اراضی اشغالی سفر خواهد کرد.

روزنامه عبری زبان معاریو در گزارشی در این خصوص نوشت، پامپئو در دیدار خود با بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس که بر سر تقسیم پست نخست وزیری در طول چهار سال آتی با هم توافق کرده‌اند، طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و در راس آن منطقه غور اردن، شمال بحر المیت و شهرک‌های صهیونیستی را بررسی خواهد کرد.

این روزنامه به نقل از برخی منابع دیپلمات در نیویورک نوشت، هدف اصلی از این سفر بررسی مساله کرانه باختری است و واشنگتن تلاش دارد تصمیم الحاق را برای مدت نامعلومی به تعویق بیندازد.

معاریو در ادامه نوشت، تعدادی از تحلیلگران سیاسی در واشنگتن تاکید کردند، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با طرح الحاق تا زمانی که بر اساس اقدامات یک جانبه اسرائیل انجام شود، مخالف است و فشارهای آمریکا به منظور به تعویق انداختن اجرای طرح صلح معروف به معامله قرن پس از تشکیل کابینه‌ جدید در اسرائیل ادامه دارد.

بر اساس این رویکرد، آمریکایی‌ها می‌خواهند معامله قرن با گام‌هایی تدریجی که با همکاری تشکیلات خودگردان برداشته می‌شود، اجرا شود و معتقدند در صورتی که نتانیاهو به صورت یک جانبه الحاق شمال بحر المیت، غور اردن و شهرک‌ها به حاکمیت اسرائیل را اعلام کند، این اقدام وی به منزله زدن سیلی به طرح ترامپ خواهد بود.

این روزنامه عبری زبان در ادامه به بخشی از مقاله دنیل بایبس، رئیس انجمن خاورمیانه در روزنامه نیویورک تایمز اشاره کرد که در آن به اسرائیل درباره تصمیم الحاق اراضی کرانه باختری هشدار داد و این تصمیم را خطرناک خوانده و تاکید کرد پیامدهای آن خسارت سنگینی را به اسرائیل وارد می‌کند.

بایبس نوشت، اجرای این طرح خشم ترامپ را نسبت به هر اقدام یک جانبه اسرائیل به دنبال خواهد داشت و از سوی دیگر دولت آمریکا بر این باور است این اقدام تنها از راه انجام مذاکرات با طرف فلسطینی ممکن خواهد بود.

رئیس انجمن خاورمیانه در ادامه تاکید کرد، همچنین این خطر وجود دارد که اسرائیل بندهایی از معامله قرن را که برایش ترجیح دارد، انتخاب کرده و دیگر بندها را رد کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها