کد خبر: 404295
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۱۱:۱۷:۰۰
| |

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد:

کرونا در خوزستان نتیجه بی‌توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ما نیاز داریم مردم در کنار مسئولین، توصیه‌های بهداشتی را رعایت بکنند. خوزستان عبرت این بی‌توجهی است. زیرا مردم وظایف خودشان را تمام‌شده تلقی کردند. بنا بر این سهل‌انگاری، ما به مرحله قبل فاصله‌گذاری برگشتیم.

کرونا در خوزستان نتیجه بی‌توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی
کد خبر: 404295
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۱۱:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست خبری با اصحاب رسانه از طریق ویدئوکنفرانس با اشاره به کرونا در خوزستان گفت: بعد از طوفان این بیماری، دو اتفاق بزرگ در کشور افتاد. نخست رعایت اصول بهداشتی توسط مردم بود که بنا به آمار، بسیار موثر واقع شد. مهم‌ترین اتفاق رعایت کردن مردم بود. اگر این سطح سواد سلامت در کشور نبود، توفیق حاصل نمی شد. تمام مدل‌هایی که در سطح دنیا وجود دارد نشان‌دهنده این موضوع است. عبور از بحران، متکی بر مسئولیت‌های اجتماعی مردم است. مردم در هر کشوراصول بهداشتی را رعایت کردند، دولت‌ها تاثیر آن را در مقابله با کرونا دیدند.

وی ادامه داد: رعایت اصول بهداشتی بوسیله مردم، باعث شد الگوی ما در سطح جهان بسیار قابل توجه واقع شود.

رئیسی گفت: اقدام دوم غربالگری وسیع در سطح کشور بود که در سطح دنیا بی نظیر است. اینکه توانستیم 90 درصد مردم را در مرحله نخست غربالگری غربال کنیم. در مرحله دوم تاکنون 32 میلیون نفر غربال شده اند. دومین دوره غربالگری مربوط به افرادی است که بیماری زمینه ای دارند. این سبب شد ورودی بیماستان‌های ما کاهش چشم گیر داشته باشد. اما اگر افراد را در ابتدای ابتلا پیدا نکنیم، دو هفته آینده با وضعیت اورژانسی به بیمارستان خواهند آمد. درحالی که در بدو ابتلا بیماری بیشتر قابل کنترل است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: اما باید بگویم که شرایط می تواند قابل برگشت باشد. بیماری می تواند دوباره شایع شود اگر مردم نقش خودشان را ایفا شده حساب کنند. به همین دلیل ما نیاز داریم مردم در کنار مسئولین، توصیه‌های بهداشتی را رعایت بکنند. خوزستان عبرت این بی توجهی است. زیرا مردم وظایف خودشان را تمام شده تلقی کردند. بنا براین سهل انگاری، ما به مرحله قبل فاصله‌گذاری برگشتیم. اگر نکات بهداشتی رعایت نشوند، بازگشت به مراحل قبل، ممکن است برای شهرهای دیگر هم رخ بدهد.

معاون بهداشت گفت: فاصله‌گذاری اجتماعی در بوشهر خیلی خوب اجرا می شود. مردم بسیار خوب رعایت می کنند. در زمانی که اقدام به اجرای این طرح کردیم، بوشهریان بسیار سختگیرانه عمل کردند. این سبب شد موارد ابتلا خیلی کاهش پیدا کند. در یک روستا در استان بوشهر، یک بیمار پیدا شد و مسئولان سریعا به آنجا رفتند و معاینات را انجام دادند. 30 ابتلا پیدا کردند. با رعایت خودشان و شناسائی زودهنگام، در 2 هفته کلیه افراد مداوا شدند. این بخاطر رعایت مردم بود. اما همین بوشهر اگر فاصله‌گذاری را کنار بگذارند به وضعیت خوزستان دچار می شوند.

وی گفت: دروغگوئی آمریکا رکوردار دنیا است. باید روزانه نمودار دروغ‌های ترامپ را رسم کنند. در این شرایطی که همه دنیا درگیر یک بیماری کشنده هستند، باقی گذاشتن یک کشور در تحریم غیرانسانی است. انها هیچ کانالی برای مبادلات ایجاد نکردند. حتی مردم ما که در کشورهای دیگر زندگی می کنند، خواستند کمک‌هایی را برای ما ارسال کنند. اما به دلیل تحریم نمی توانند به مردمشان کمک کنند. مضاف بر آن پول‌های بلوکه شده ی خودمان را نمی توانیم خرج کنیم.

رئیسی افزود: آمریکا 114 میلیارد دلار هزینه برای کرونا تخصیص داد. ما یک میلیارد یورو گذاشتیم که تازه 30 درصد آن به دست ما رسیده است. با این وجود دستاوردهای دو کشور را ببینید و قضاوت کنید. این روندی که انجام شد باعث افتخار ایران است. همچنین بحثی که در رابطه با کمک‌های سوئیس بوده کذب است و تا الان هیچ کمکی از این کانال به ما نرسیده است.

رئیسی در خصوص استفاده از قوه قهریه در اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی برای اصناف، گفت: همکاران ما ده شبانه روز از صبح تا شب برای 13 هزار شغل پروتکل نوشتند. ما یک میلیون و 880 هزار بازدید داشتیم. اگر تهران را کنار بگذاریم 80 درصد مردم اصول را رعایت کنند. رعایت اصول بهداشت و توصیه‌ها در شهرهای بزرگ 93 درصد بوده است. در شمال کشور 77 درصد و در تهران فقط 62 درصد بود. بوشهر 94 درصد رعایت کرده بود. اهواز و خوزستان 40 درصد رعایت کرده بودند. این نشان می دهد که مسئولیت مردم و رعایت پروتکل‌ها چقدر موثر است. در این بین 210 هزار واحد صنفی تعطیل شدند یا تذکر گرفتند. نکته دیگر کمکی است که از مردم می خواهیم. مردم به کیوآرهای اصناف رجوع کنند و نظارتشان را مستقیما به ما ارسال کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اشاره کرد: اگر حسینیه ای 300 نفر ظرفیت دارد باید 50 نفر را در مراسم شرکت دهد. صدا و سیما باید مراسم‌های مذهبی را بصورت زنده پخش کند تا مردم دورادور در آن شرکت کنند. کلیت پروتکل این است، امام جمعه‌ها یا متولیان مساجد، با نظارت دانشگاه‌های ما این پروتکل‌ها را اجرا کنند.

رئیسی در رابطه با دست فروشان، بیان کرد: دست فروشان تحت نظر شهرداری هستند. حتی ماقبل کرونا هم فروش مواد غذائی با این روش از مشکلات ما بود. ما نمی توانستیم بر بهداشت دستفروشان نظارت کنیم. اگر یک مرکز کسب تخلف کند پلمپ می شود. ولی دستفروش را که نمی شود پلمپ کرد. ما با دستفروشی مواد غذائی مخالفیم. اما نکات دیگری هم وجود دارد. وضعیت معیشت مردم هم وجود دارد. ما نمی توانیم فقط از دیدگاه حوزه سلامت به این موضوعات نگاه کنیم. ما نمی توانیم برای دستفروشان پروتکل ارسال کنیم. بنابراین در ستاد کرونا هیچ تصمیمی در خصوص دستفروشان گرفته نشده است.

وی گفت: کتگوریِ برخی شهرها سفید است اما بی خطر محسوب نمی شود. رنگی که برای شهر بی خطر در نظر داریم سبز می باشد که تا الان هیچ شهری آن را بدست نیاورده است. ما سبز را تعریف نکردیم چون هیچ جای کشور سبز نیست. اما، دلیل تقسیم بندی چیست؟ باید به فعالیت‌های جمعی توجه شود. مشاغل ما به سه قسمت تقسیم شد. کم ریسک و پرریسک. ما مشاغل کم ریسک را در مرحله اول باز کردیم. اما زمانی که مشاغل پر ریسک را مورد توجه قرار دادیم، باید تصمیم می گرفتیم که در تمام کشور باشد یا تعطیل باشد ؟ این تصمیم کلی ممکن نبود. بنابراین شهرها را رنگ بندی کردیم. این مشاغل فقط می توانستند در مناطق سفید بازگشائی شوند. باید توجه کنید که رنگ بندی شهرها برای بازگشائی مشاغل پرریسک است.

رئیسی گفت: اگر استانی اوضاع بدی پیدا کرد دلیل نمی شود که کل کشور را تعطیل کنیم. این مدیریت منعطف بسیار کارامد بوده است و از توصیه سازمان جهانی بهداشت است. خوزستان و بازگشائی در آن، حاصل مدیریت منعطف است. چرا باید این موضوع را نقد کنیم؟ این‌گونه مدیریت باید تشویق شود. این ویروس ویروسی نیست که از بین برود. ما تا کی می توانیم زندگی شهری را تعطیل کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تشریح کرد: طرح غربالگری یک ریال هم هزینه اضافه نداشته است. چون از نیروهای خودمان که حقوق می گرفتند استفاده کردیم. حقوق اضافه ای به آنها داده نشد.

وی ادامه داد: تعداد انجام تست در بسیاری کشورها بسیار زیاد است. ما اگر می خواستیم این کار را بکنیم باید 80 میلیون تست انجام می دادیم. ما افراد را غربالگری کردیم. با غربالگری یک میلیون نفر پیدا شدند که علائم کرونا داشتند. بعد اینها را به مراکز 16 ساعته خودمان ارجاع دادیم. 130هزار نفر افرادی پیدا کردیم که واجد شرایط بیشتر بودند. از آنها تست گرفته شد و وضهیت آنها محرز گردید.

رئیسی گفت: قبل از غربالگری، 1200 نفر ورودی بیمارستان روزانه داشتیم. زمانی که غربالگری شروع شد، 200 نفر بیمار سرپائی معاینه شدند و از ان 1200 نفر کاسته شد. یعنی ورودی بیمارستان به 1000 نفررسید. مطمئن باشید که امروز اگر اعلام می کنند 1500 بیمار داریم، 1000 نفر آن مربوط به بیماران سرپائی است. افرادی که در خانه قرنطینه می شوند و بعد از دو هفته درمان می شوند و به زندگی باز می گردند. این با غربالگری میسر شد. ورودی بیمارستان ما امروز 300 نفر است. تخت‌های ما در حال خالی شدن هستند. ما بیماران را در بدو ابتلا پیدا می کنیم. این کم هزینه ترین و کارامدترین اقدام بود.

رئیسی بیان کرد: استان خوزستان تا سه هفته پیش در بین استانهای دیگر گم بود. امروز هم حتی از میانگین کشوری پایین تر است. اما چون این استان پیک دیررس داشت، هم اکنون با بحران مواجه است. این مثل این می ماند که کشور اشغال شده باشد، همه شهرها را آزاد کرده باشیم و خوزستان مانده باشد. ما در خوزستان در حال سرکوب بیماری هستیم. روزانه در استان خوزستان هزار تست سرپائی انجام می شود. و در حال حاضر بر این استان تمرکز کرده ایم. بطبع بیماریابی بیشتر می شود. این استان دچار فاجعه نشده است، اما این استان در پیک است و باید زنجیره انتقال را سرکوب کنیم. برای احقاق این اتفاق تصمیم گرفتیم ادارات و مراکز، تا اطلاع ثانوی تعطیل باشند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، در رابطه با ریسک انتقال عفونت در بقاع متبرکه گفت: جلسه ای در روز چهارشنبه برای این موضوع برگزار می شود. استان‌های ممتاز مانند مشهد به دو علت می توانند سبب انتقال ویروس شوند. یک حجم زیاد افراد در استان و صحن حرم است. دوم اینکه شاهد سفر گسترده به این استان‌ها خواهیم بود. به همین دلیل نیاز به تصمیماتی هوشمندانه است.

وی اشاره کرد: اگر ما قانونی بگذاریم که قابل اجرا نباشد، فایده ای ندارد. قوانین باید اجرائی و با توجه به تمام جوانب مناسبات شهری و روستائی باشد. اقتصاد مردم بسیار مهم است.

وی در خصوص آرایشگاه‌ها گفت: پروتکل‌های خیلی سختگیرانه به آنها ابلاغ شده است. حتما باید از ماسک و شیلد استفاده کنند. اگر آرایشگر کوچکترین علامتی داشت نباید به دکان بیاید. اما باید یاد بگیریم با این ویروس زندگی کنیم.

وی در خصوص پروتکل‌های مسافرت‌ها با هواپیما، افزود: تمام مسافران و پرسنل باید با ماسک و دستکش حاضر باشند. یک دستور تهویه بسیار مهم ابلاغ شده است. هواپیما باید هر 3 دقیقه هوای داخل کابینه را با هوای خارج هواپیما جایگزین کند. همچنین پروازهای خارجی خیلی کم شده است. با این وجود از تمام مسافرانی که به کشور وارد می شوند تست گرفته می شود و از آنها تعهد گرفته می شود که دو هفته در قرنطینه بمانند تا شرایط آنها محرز گردد. ما در رابطه با مسافران اروپائی بسیار نگران هستیم. اما تا کنون کمتر از 1 دهم درصد مسافران ابتلا را نشان داده اند. در پایان باید توصیه اکید کنم که در سفرهای هوائی از خوردن هر گونه مواد غذایی در طول سفر خودداری کنید.

رئیسی گفت: وضعیت افسرده خوئی مردم برای ما مهم است. ورود ما به بازگشائی بقاع متبرکه به این خاطر است. همچنین باید فضاهایی تعبیه شود که افراد بتوانند در داخل خودرو بر پرده سینما فیلم تماشا کنند. این سینماها را می توان در پارک‌های بزرگ تاسیس کرد.

رئیسی بیان کرد: کمیته کرونا آخرین وضعیت بازگشائی مدارس را دیروز بررسی کرد. مدارس باز می شوند اما دانش آموزان تنها برای رفع اشکال، با هماهنگی قبلی به معلم مراجعه می کنند تا مشکلات درسیشان را حل کنند. این مراجعات دو یا سه نفره خواهد بود و با رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی. البته مراجعه به مدرسه به دلخواه دانش آموزان و خانواده آنها است.

وی توضیح داد: دانشگاه‌های به دو دسته علوم پزشکی و وزارت علوم تقسیم میشوند. بیش از 30 درصد از دانشجویان پزشکی یا مرتبط با درمان، هم اکنون در حال خدمت رسانی هستند. اما برای باقی افراد، امتحانات غیر عملی مجازی اخذ می شود و امتحانات عملی با اخذ وقت قبلی با مراجعه 3 یا 4 نفره دانشجویان گرفته می شود. شنبه آتی یک جلسه برای بررسی آخرین وضعیت دانشگاه‌ها و بازگشائی آنها در کمیته مقابله با کرونا گرفته خواهد شد.

وی اشاره کرد: افراد می توانند با گرفتن داخلی 8 در سامانه 4030 مشاوره روانشناسی بگیرند. تاکنون قریب به 600 هزار نفر از این مشاوره استفاده کرده‌اند.

رئیسی گفت: فقدان زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و شهری در تهران از مشکلات سالهای متوالی ما بوده است. اجباری شدن ماسک و دستکش جزو پروتکل‌های ابلاغی ما به این سامانه است. همچنین، هیچ کدام حق ندارند بیش از ظرفیت مسافر بگیرند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها