عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو:

دسترسی قطعه‌سازان به ارز محدود شده است

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: اکنون حتی با نرخ 14 هزار تومانی نیمایی نیز دسترسی قطعه‌سازان به ارز محدود شده است.

دسترسی قطعه‌سازان به ارز محدود شده است
کد خبر: 404377
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۱۵:۴۰:۰۹

اعتمادآنلاین| «شاپور سامعی» امروز (دوشنبه) در نشست مشترک انجمن قطعه سازان و مجموعه های خودرو و انجمن خودروسازان افزود: با توجه به کمبود منابع ارزی کشور، فشار بسیاری بر اقتصاد ایران وارد آمد که بر این اساس، بحث دلار 4200 تومانی خیلی زود در صنعت قطعه سازی به اتمام رسید.

وی بیان داشت: به این ترتیب ارز نیمایی با صف طولانی مواجه شد و اکنون بسیاری از شرکت ها سه تا پنج ماه در صف خرید ارز نیمایی قرار گرفته اند.

سامعی گفت: در پایان سال گذشته مطمئن شدیم ارز نیمایی در صنعت قطعه سازی وجود نداشته و پیگیری های ما نیز به جایی نرسیده است.

وی ادامه داد: در سال 99 چندین بار در جلسات با بانک مرکزی حضور یافتیم و این پیام را دریافت کردیم که ارز نیمایی در کار نیست و اکنون حتی با نرخ 14 هزار تومانی نیمایی نیز دسترسی ما محدود شده است.

این مقام صنفی با بیان اینکه به ما توصیه شد که ارز صادراتی بخریم، اظهار داشت: دریافت ارز صادراتی نیز مشکلات بسیاری دارد و خود ما باید صادرکننده را پیدا کرده و با وی وارد مذاکره شویم.

همچنین «محمد شهپری» دیگر عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو نیز در این نشست، گفت: به دلیل تحریم ها، تامین منابع ارزی با مشکل مواجه شده است، این در حالی است که بانک مرکزی اولویت تامین ارز را به کالاهای اساسی داده است.

وی افزود: ارز نیمایی نیز جهش قیمتی عجیبی تجربه کرده است و تنها مختص کالاهای اساسی است؛ در حالیکه تولیدکننده در کشور، با مشکلات بسیاری مواجه است.

شهپری گفت: قیمت فولاد و مس بر اساس نرخ ارز آزاد و قیمت های جهانی با قطعه سازان محاسبه می شود؛ در حالیکه هیچ نظارتی در این زمینه وجود ندارد، به عنوان مثال قیمت هر کیلو مس با افزایش چهار برابری از 25 هزار تومان به 100 هزار تومان رسیده است؛ ضمن اینکه مواد پتروشیمی نیز با افزایش بی سابقه مواجه شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها