کد خبر: 404390
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۴ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

حسن بهشتی‌پور، کارشناس خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

کرونا در خاورمیانه| کفگیر عربستان به ته دیگ خورده است

حسن بهشتی‌پور گفت: خاورمیانه از دهه‌های گذشته به جنگ و آتش‌افروزی عادت داشته و به همین دلیل، با وجود دارایی‌های عظیمی که در این منقطه مهم جهان وجود دارد، بیشتر پتانسیل‌ها صرف رویارویی‌هایی بیخود و بی‌جهت می‌شود.

کرونا در خاورمیانه| کفگیر عربستان به ته دیگ خورده است
کد خبر: 404390
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۴ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن بهشتی‌پور، کارشناس خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: کرونا مشکلی است که همه جهان را درگیر کرده است و به همین دلیل دنیا باید چاره‌ای برای این مشکل پیدا کند که اساساً مقابله با ویروس کرونا اقدامی بین‌المللی می‌طلبد تا بلکه جهان از شر کرونا و کووید-19 رهایی پیدا کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: نکته مهم درباره خاورمیانه این است که حتی کرونا هم نمی‌تواند کشورهای این منطقه را متحد کند؛ مثلاً ایران اگر قرار را بر همکاری با ترکیه بگذارد، دیگر با آذربایجان و ترکمنستان نمی‌تواند وارد فضای تعاملی شود. همچنین کشورهای حاشیه‌ خلیج‌فارس برای برقراری مناسبات با یکدیگر موانع زیادی پیش روی خود می‌بینند. پس لازم است اشاره کنم که چالش‌های توأمان خاورمیانه‌ای‌ها به سادگی قابل حل نیست.

بهشتی‌پور ادامه داد: در کل خاورمیانه از دهه‌های گذشته به جنگ و آتش‌افروزی عادت داشته و به همین دلیل، با وجود دارایی‌های عظیمی که در این منقطه مهم جهان وجود دارد، بیشتر پتانسیل‌ها صرف رویارویی‌هایی بی‌خود و بی‌جهت می‌شود.

او تاکید کرد: همچنین لازم می‌دانم اشاره کنم که بیشتر فضای تقابلی در خاورمیانه ریشه در فعالیت‌های تمامیت‌خواهانه دولت سعودی دارد. هرچند افزایش هزینه‌های نظامی و کاهش ملموس درآمدهای نفتی موجب شده کفگیر عربستان به ته دیگ بخورد که البته تصمیم‌گیران سعودی از این شرایط درس نگرفته‌اند و با وجود محدودیت‌هایی که برای کشورشان ایجاد شده است همچنان اصرار دارند بر جنگ با یمن دامن بزنند. با این حال دیر یا زود مجبور می‌شوند در سیاست‌هایشان تجدیدنظر کنند.

حسن بهشتی‌پور در پایان گفت: اینها همه در حالی است که پیوستگی جهانی به رهبری سازمان بهداشت جهانی به مقابله با کرونا رفته است تا تبعات چندجانبه کرونا را کمرنگ کنند. حتی با وجود این، کرونا نمی‌تواند در قالب دشمن مشترک اتحاد بیافریند.

چکیده گفت‌وگو با حسن بهشتی‌پور

خاورمیانه از دهه‌های گذشته به جنگ و آتش‌افروزی عادت داشته است

عربستان دیر یا زود مجبور به عقب‌نشنی از یمن خواهد شد

کرونا نمی‌تواند اتحادآفرین باشد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها