کد خبر: 404417
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۳ ۰۸:۵۳:۴۴
| |

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران:

بسته ترافیکی پیشنهادی جدید سفرهای غیرضروری را حذف کرد

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: این بسته دو هدف را دنبال می‌کند؛ اول از بین رفتن نابسامانی که در پی عدم اجرای طرح ترافیک ایجاد شده و همچنین حذف سفرهای غیرضروری.

بسته ترافیکی پیشنهادی جدید سفرهای غیرضروری را حذف کرد
کد خبر: 404417
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۳ ۰۸:۵۳:۴۴

اعتمادآنلاین| «محمد علیخانی» رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران درخصوص تغییر بسته ترافیکی جدید نسبت به بسته‌ ترافیکی پیشنهادی که در ستاد ملی مبارزه با کرونا با آن مخالفت شد، گفت: طرحی که اکنون پیشنهاد شده قبلا مطرح نبوده است و این بسته ترافیکی پیشنهادی مورد توافق سه‌جانبه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و پلیس راهور تهران قرار گرفته است.

او با بیان اینکه توضیحات و مقدمات در ستاد کرونای استان تهران مطرح شده است، گفت: در نهایت موضوع در ستاد ملی کرونا مورد بحث قرار گرفته و تصمیم‌گیری درخصوص آن به شورای ترافیک محول شد که پس از تصویب قرار شد، اجرای آن با هماهنگی استانداری صورت پذیرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به تفاوت این بسته نسبت به راهکارهای گذشته گفت: پیشنهادات جدید همراه با ارایه تسهیلات برای شهروندان و برخی مشاغل در آن مطرح است و تنها تغییر ساعت طرح ترافیک مورد اشاره نیست.

او با اشاره به اینکه دو هدف در این بسته مدنظر قرار گرفته است، افزود: این بسته دو هدف را دنبال می‌کند؛ اول از بین رفتن نابسامانی که در پی عدم اجرای طرح ترافیک ایجاد شده و همچنین حذف سفرهای غیرضروری، چراکه اکنون سفرهای غیرضروری و افزایش تردد و ترافیک در مرکز شهر مشکل‌ساز شده است.

علیخانی با بیان اینکه تنها مساله شلوغ شدن مترو و اتوبوس نیست و کرونا فقط در حمل‌ونقل عمومی شیوع ندارد، اظهار داشت: این حجم خودرو و سفرهای زائد و غیرضروری در مرکز شهر و فروشگاه‌ها باعث ایجاد تجمع و دامن زدن به بیماری می‌شود، لذا این پیشنهادات با تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی و در راستای حفظ سلامت شهروندان و رفع نابسامانی در محدوده‌های مرکزی شهر اجرایی می‌شود.

او در خصوص کاهش سفرهای غیرضروی گفت: در این بسته پیشنهادی که به تصویب شورای ترافیک تهران رسید؛ پیش‌بینی شده است که برای شلوغ نشدن حمل‌ونقل عمومی، برای خودروهایی که به حمل‌ونقل عمومی کمک می‌کنند، تسهیلاتی در نظر گرفته شود؛ مانند تاکسی‌های اینترنتی که بالغ بر 200 هزار خودرو را در بر می‌گیرند. همچنین در این طرح برای سرویس ادارت و آژانس‌های تاکسی تلفنی و سرویس‌ مدارس نیز تسهیلات رایگان برای تردد در محدوده‌ها در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل و ترافیک به سفرهای کادر درمانی نیز در محدوده طرح ترافیک اشاره کرد و گفت: کادر درمان بیمارستان‌ها نیز با ثبت در سامانه طرح ترافیک می‌توانند به صورت رایگان در محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشند.

او در ادامه گفت: کارمندان دولت نیز پیش از ساعت 8 می‌توانند با وسیله نقلیه شخصی رایگان وارد طرح شوند و در ساعت 2 تا 4 نیز از محدوده رایگان خارج شوند. در نتیجه تمام راه‌ها برای تنظیم ترافیک و عدم ایجاد مشکل و فاصله‌گذاری اجتماعی در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه در این مدت بسیاری از رانندگان تاکسی با کاهش تعداد مسافر درآمد خود را از دست داده بودند، تصریح کرد: در شرایط حاضر بسیاری از خودروهای حمل‌ونقل عمومی در حوزه درآمدی آسیب دیده‌اند و با این راهکار درآمد آنها بهبود می‌یابد، ضمن اینکه کمکی به حمل‌ونقل خواهند کرد، چرا که مردم از تاکسی‌ها بیشتر استفاده می‌کنند و کار آنها نیز رونق می‌گیرد.

علیخانی با تاکید بر اینکه این بسته ترافیکی با مدنظر قرار دادن کامل پروتکل‌های بهداشتی تدوین شده است، گفت: این روزها ترافیک شدید محدوده مرکزی شهر برای مردم و بخش‌های مختلف نظیر خطوط ویژه اتوبوسرانی و پارک خودروها مشکل‌ساز شده است.

او گفت: از زمانی که طرح ترافیک اجرا نشد، تنها مسافران مترو و اتوبوس با کاهش مواجه شدند، ولی فاصله‌گذاری اجتماعی در سایر بخش‌ها و نقاط دیگر مانند فروشگاه‌ها و مراکز تجاری داخل محدوده دیگر معنایی ندارد و این موضوع بیشتر بر شلوغی‌ها دامن زده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که اجرای این طرح بار مسافر را به سمت حمل‌و‌نقل عمومی به ویژه تاکسی‌ها سرازیر می‌کند، اظهار داشت: تاکسی‌ها پروتکل دارند و جابجایی مسافر با حداکثر سه سرنشین ادامه می‌یابد.

او ضمن اشاره به ظرفیت جابجایی مسافر توسط ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تهران در شرایط عادی گفت: حمل‌ونقل عمومی تهران در شرایط عادی روزانه 5 میلیون سفر را پوشش می‌داد که در شرایط شیوع کرونا کل سفر مترو و اتوبوس فعلا به1 میلیون سفر کاهش یافته است.

علیخانی ادامه داد: به همین دلیل درآمد مترو و اتوبوس از محل فروش بلیت نیز به یک‌پنجم کاهش یافته است. البته در دوره شیوع کرونا به صورت مستقیم ماهانه 120 میلیارد تومان تنها به بخش حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران خسارت وارد شده است که این جدای از هزینه‌های اضافه شده از جمله ضدعفونی کردن روزانه ناوگان حمل‌ونقل است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران گفت: اکنون تاکسی‌ها 60 درصد ظرفیت خالی دارند و قرار نیست پروتکلی لغو شود، بلکه قرار است به حمل‌ونقل عمومی کمک کنند. ایجاد محدودیت باعث می‌شود تا افراد بتوانند از ظرفیت‌های خالی این تاکسی‌ها و سایر مدهای حمل‌ونقلی استفاده کنند، البته که این اجبار از سوی ما نیست و مردم می‌‌توانند انتخاب کنند و بالغ بر 200 هزار ظرفیت در این بسته پیشنهادی ترافیکی به ظرفیت حمل‌و‌نقل عمومی اضافه شده است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها