کد خبر: 404480
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۳ ۱۱:۱۷:۵۵
| |

بیژن مقدم:

کارگزاران ابزار جراحی بزرگ در اصلاحات را ندارد/ کارگزاران حرف‌های جدیدی می‌زند که سنتی‌های اصلاح‌طلب خوششان نمی‌آید

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: خواست کارگزاران آن است که جریان اصلاحات از وابستگی به افراد جدا و تبدیل به جریانی با هویت، ساختارمند و تشکیلاتی شود تا باقی اعتبارش را برای کنشگری فعال سیاسی در آینده حفظ کند.

کارگزاران ابزار جراحی بزرگ در اصلاحات را ندارد/ کارگزاران حرف‌های جدیدی می‌زند که سنتی‌های اصلاح‌طلب خوششان نمی‌آید
کد خبر: 404480
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۳ ۱۱:۱۷:۵۵

اعتمادآنلاین| کارگزاران در انتخابات مجلس شورای اسلامی تصمیم شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان را برنتافت و لیست اختصاصی ارائه کرد. در واقع نارضایتی خود را از نحوه کار تشکیلاتی جریان اصلاحات نشان داد و بعد از انتخابات نیز گویا قصد سکوت ندارد.

حرف کارگزاران خیلی روشن است، این حزب معتقد است باید برای کنشگری سیاسی فعال عمل کرد و پیام روشن به جامعه داد، نه آنکه حرف های متناقض زد، از یک طرف خواستار آشتی ملی شد و از طرف دیگر به نقد ساختارشکنانه ارکان حاکمیت پرداخت.

حالا کارگزارانی ها تذکری جدی به رأس جریان اصلاحات دادند و گفتند «اگر با همین دست فرمان پیش بروید، لازم است خود را برای یک جراحی بزرگ و پرخونریزی آماده کند».

بیژن مقدم درباره هشدار جدی کارگزاران خطاب به رأس جریان اصلاحات گفت: اختلافات در جریان اصلاحات همیشه بوده اما رهبری این جریان همواره تلاش داشته با حضور و نقش‌آفرینی در بزنگاه ها یک همگرایی بین احزاب و شخصیت های اصلاح طلب ایجاد کند اما هم اکنون گویا دیگر این روش جواب نمی دهد.

وی افزود: از اختلافات درون جریان اصلاحات که بگذریم، حالت بدتر آن است که این جریان نمی تواند بین خود و جریانات برانداز یک مرزبندی درستی ایجاد کند، حتی احساس می شود گاهی با هم همنوایی می کنند و حاضر نیستند خط تمایزی میان خود بکشند. این مسئله باعث می شود که نفوذ کلام رهبری اصلاحات نیز در انسجام بخشی به این جریان کارآمدی لازم را نداشته باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به مواضع اخیر صادق زیباکلام اظهار کرد: اخیرا آقای زیباکلام سخن از «مرگ جریان اصلاحات» به میان آورد و نوشت که «به خاطر اوضاع کرونایی کشور ما امکان برگزاری مراسم ختم برای جریان اصلاحات نداریم». کارگزاران نیز تقریبا همین را می گوید که «اگر بخواهیم جریان را به کسانی بند کنیم که نه حاضرند حرف بزنند و نه حاضر با نظام تعامل کنند و نه حاضرند با جریان برانداز مرزبندی کنند، نباید انتظار موفقیت داشته باشیم».

وی افزود: خواست کارگزاران آن است که جریان اصلاحات از وابستگی به افراد جدا و تبدیل به جریانی با هویت، ساختارمند و تشکیلاتی شود تا باقی اعتبارش را برای کنشگری فعال سیاسی در آینده حفظ کند. البته کارگزاران همیشه مسیر خودش را می رفته و الان هم همین چنین رویکردی دارد، در واقع دنبال لیدری در جریان اصلاحات نیست و البته ظرفیت چنین کاری را هم ندارد.

بیژن با بیان اینکه کارگزاران هیچ گاه مساوی با جریان اصلاحات نبوده، اظهار کرد: این حزب براساس شرایط کنار سایر احزاب اصلاح طلب قرار گرفت، الان حس می کند ادامه این وضعیت هیچ فایده و آورده ای برای آنها ندارد. الان به نظر من کارگزاران از سوی سایر اضلاع جریان اصلاحات تحت فشار است چون حرف های متفاوتی می زند که خوشایند سنتی‌های این جریان نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تأکید کرد: کارگزاران کار ویژه ای انجام نمی دهد، بلکه نمی خواهد معطل آقای خاتمی شود. البته این حزب ابزار جراحی پرخون‌ریزی در جریان اصلاحات را دراختیار ندارد اما می‌خواهد راه نشان دهد، خیلی نگران پیامدهای این مسئله نیستند. آنها دنبال عبور از رهبری ناکارآمد در جریان اصلاحات با هدف ایجاد یک ساختار تشکیلاتی منسجم و موثر هستند.

منبع: نامه نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها